Doporučení akademických vicemistrů Evropy: bridž je nejlepší trenér mozku ****************************************************************************************** * Doporučení akademických vicemistrů Evropy: bridž je nejlepší trenér mozku ****************************************************************************************** Se stříbrem se na konci září vrátila z akademického mistrovství Evropy v bridži ve španěls pětice studentů Univerzity Karlovy a Vysoké školy chemicko-technologické. „Nebyl to jednod vítězném týmu Padovské univerzity byli tři dorostenečtí mistři světa, nakonec bronzoví Něm největší favority,“ popsal těžké soupeře kapitán české reprezentace Erik Klemš z Právnické Představte čtenářům svůj úspěšný stříbrný tým. Naše družstvo tvoří spolu se mnou ještě Jakub Vojtík a Lukáš Kolek z Matematicko-fyzikální Michael Botur z Fakulty tělesné výchovy a sportu UK a Martin Melčák z Vysoké školy chemick Bridž hrají páry proti sobě, vás je ale v týmu pět, nemáte úplně ustálené dvojice. Není to škodu? Na vrcholové úrovni spolu většinou hrají ustálené dvojice. My to máme ale trochu jinak, js a Michael Botur jako pátý je schopen zaskočit za kohokoli. Známe se a hrajeme spolu dlouho takový problém. Ve Španělsku se nám to hodilo. Hrálo se celkem čtrnáct kol, v jedné chvíli hrát čtyři hráči. Cesta do Španělska a změna teplot nám nějak nesedly, všichni jsme byli d vyhovovalo nám proto, že jsme se mohli střídat a jeden z nás si vždy trochu odpočinul. Jak jste se našli napříč fakultami a dokonce i univerzitami? Česká bridžová komunita není moc velká, aktivně po turnajích chodí asi pět set lidí. V Čes jsou tři hlavní centra – v Praze, Uherském Hradišti a Havířově. Vyjma Jakuba Vojtíka jsme Havířova, chodili jsme na jedno gymnázium, kde nás bridž naučil náš profesor matematiky. S Boturem a Lukášem Kolkem jsme dokonce chodili do jedné třídy. Na světových akcích jsme kvů kuriozitu. Francouzi vybírají svou reprezentaci z tisíců mladých hráčů, a když jim pak vyp čtyři z jednoho gymnázia, vůbec to nechápou. Dokázali jsme ale, že i tak se dá ve světě us pochází z druhé líhně, z Uherského Hradiště, už odmala se potkáváme na různých turnajích, lidsky i herně, takže to postupně vyústilo v to, že jsme začali hrát společně. Co byl pro vás nejsilnější zážitek na akademickém mistrovství Evropy ve Španělsku? Asi samo předávání medailí. Ceny z mistrovství Evropy si člověk nevozí domů každý měsíc. J poměrně mladý tým, v tomto složení to pro nás byla první medaile. Bylo pěkné stát na pódiu krku a poslouchat Gaudeamus igitur. Všichni bychom proto chtěli moc poděkovat za podporu c Karlově, především pak panu rektorovi a panu kancléři. Jak obtížný turnaj to pro vás byl? Nebylo to nic jednoduchého. Ve vítězném týmu Padovské univerzity jsou tři dorostenečtí mis nakonec třetí Němci patřili mezi největší favority turnaje, tito hráči reprezentují Německ dospělých. Naším cílem byla medaile. Když jsme ovšem viděli, jak se turnaj vyvíjí, nebyli jisti, jestli ji získáme. Ale i naše družstvo mělo co nabídnout. V létě jsme hráli na Slov juniorském mistrovství Evropy, kde jsme skončili na devátém místě ze sedmadvaceti zúčastně Českou republiku je to nejlepší umístění v historii. Jaký turnaj je vrcholem a snem každého bridžového hráče? Každé dva roky se pořádá mistrovství světa, takzvaný Bermuda Bowl (přímo na Bermudách se k jednou za 25 let, pozn. red.). Z Evropy se na něj dostane jen šest nejlepších týmů posledn Evropy. Český tým se zatím nikdy nekvalifikoval. Jak často váš tým trénuje? To se různí, hrajeme spolu obvykle dvakrát týdně v Praze. Vedle toho jezdíme po České repu víkendové soutěže, bereme to jako trénink na mezinárodní akce. Kdykoli máme čas, hrajeme t internet. Existuje bridžový software, kde je neustále on-line deset až patnáct tisíc lidí Najdete si nějaký pár, který chce hrát, a je to. Co je třeba procvičovat? Bridž se skládá ze dvou částí, z licitace neboli dražby a sehrávky. Při dražbě jde o jakou informací s partnerem o tom, jaké máme karty. To je nutno řádně natrénovat. Každá dvojice jak si předává instrukce. Je potřeba se ho naučit co nejpečlivěji, aby si spoluhráči přesn Jinak by se pak při sehrávce mohla stát nějaká nepříjemná nehoda. Cílem hry je takovým sit předcházet. Jste kapitánem univerzitního týmu. Jaké kvality musí vedoucí skupiny mít? Měl byt to být klidný člověk a také nejzkušenější a nejlepší hráč, navíc organizačně schop k tomu, že nás je pět, kapitán také určuje, kdo bude a kdo nebude hrát. Protože jsme herní vrstevníci, stal jsem se kapitánem asi hlavně z toho důvodu, že jsem organizačně schopný. Jaké základní vlastnosti nebo schopnosti by měl mít člověk, který se chce stát úspěšným hr Bridž může hrát v podstatě každý. Hodí se klidná hlava, čehož se mně osobně občas nedostáv pochopení pro partnera – každý může udělat chybu. Potřeba je samozřejmě soutěživost, píle učit nové věci. Pravidla bridže se dají naučit za odpoledne, dobře hrát se lze naučit za p se ale člověk může celý život, nikdy nedojde do fáze, kdy už by nemohl být lepší. Trénuje vám hraní bridže mozek pro vysokoškolské studium, nebo naopak studiem cvičíte moze Ovlivňuje se to vzájemně. Bridž rozvíjí logické myšlení, když člověka nutí k tomu, aby vym kombinaci, jak určitou partii zahrát. Trénuje i dlouhodobou paměť. Studuji práva a musím s velké objemy údajů, což mi pomáhá i v bridži, kdy mi nedělá problém zapamatovat si množstv hře. Logické myšlení z bridže mi zase pomáhá při studiu, nemusím se všechno tupě memorovat řadu věcí logicky propojit. Jakýkoli trénink mozku je pozitivní. Bridž je k tomu nejlepší, neskutečné kondici, což je vidět především na starších hráčích, kteří jsou v daleko lepší než jejich vrstevníci. Co vás osobně na bridži baví nejvíce? Bridž je velmi rozmanitý, nemá exaktní řešení. Je to zábavná hra o pravděpodobnosti, ta al vyhraje. Když při hraní šachů zvolíte vítěznou variantu, vždy uspějete, u bridže tomu tak českou bridžovou komunitu tvoří skvělí lidé, pochází z ní velká část mých nejlepších přáte drží. Chtěli byste se o jediné karetní hře, která nestojí na tom, jak vám jde karta, ale na tom, Na Matematicko-fyzikální fakultě UK se nově otevřel předmět matematicko-logické metody v b začít hrát bridž, protože člověk má mozek vytrénovaný a nastartovaný pro učení. Ale pozor,