Konec výzkumu v Česku? ****************************************************************************************** * Konec výzkumu v Česku? ****************************************************************************************** Vláda České republiky začala v posledních několika letech zvyšovat investice do vědy a vys vzdělání - zaplať pánbůh za to. Je také vidět určitá snaha, aby nejvíce peněz na výzkum získávaly ty nejlepší laboratoře, Příkladem naprostého selhání je však to, jak se ministerstvo školství, mládeže a tělovýcho několikamiliardovým programem takzvaných Výzkumných záměrů vysokých škol. Výzkumné záměry jsou dlouhodobé (5-7 let) rámcové návrhy na institucionální podporu výzkum zpravidla mnoha výzkumných týmů (typicky celých oborových sekcí jednotlivých fakult nebo c které poskytují hlavně mzdové prostředky badatelům. Takové projekty se zásadně liší od běž grantových projektů, které se v naší zemi celkem úspěšně udělují již přes deset let. 13. prosince ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy oznámilo, že zhruba polovina vše Výzkumné záměry, které vysoké školy podaly, nebude financována. Pořádně seříznout vědu Ministerstvo to vydává za příklad náročnosti při rozhodování, v novinách se objevují pochv někteří novináři dokonce jásají, že "se do toho konečně pořádně řízlo". Řízlo se opravdu pořádně: na některých vysokých školách nebo jejich fakultách klesne rozpo výzkum o desítky procent a hrozí, že budou muset být zlikvidovány celé výzkumné obory (nap geologie a zčásti biologie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy). Na první pohled báječně - nezávislí oponenti posoudili předložené projekty; ty nejlepší byly štědře podpoř nedostaly nic. Spolu s velkou částí české vědecké obce jsme však přesvědčeni, že došlo k n zlému. Stalo se totiž několik zásadních chyb: * Zaprvé: způsob hodnocení byl pro tento typ projektů nevhodný. Každý oponent měl jen jede možnosti srovnání s úrovní ostatních. Každý posuzovatel samozřejmě používá jiný metr - americký oponent bývá přísnější než slove jsou formálně "zahraniční". Role komise, která tyto rozdíly mohla eliminovat, však byla zcela minimální - v podstatě p body, které oponenti projektu přidělili. To pak z celé záležitosti činí do značné míry jak Zdá se, že v hodnocení Výzkumných záměrů se přihlíželo hlavně ke kvalitě předložené "sloho výzkumných cílech a vizích. Daleko podstatnější však je, jak vědecky produktivní byl příslušný ústav či část fakulty v období. Zarážející je i to, že posudky jednotlivých projektů nebyly dosud zveřejněny. To v rozporu nejen s uznávanou praxí kdekoli v rozvinutém světě, ale i se způsobem, jakým se s vypořádala při svém hodnocení Akademie věd ČR. Finanční důsledky Zásadní věcí je i to, že nikdo navrhovatelé, oponenti, komise neznali předem pravidla toho finanční důsledky. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zcela bez varování postupovalo opravdu tvrdě byly na základě onoho velmi sporného hodnotitelského řízení zařazeny do kategorie A, dosta požadované částky, ty, které byly zařazeny do kategorie B, dostanou 90 procent a ty ostatn Kvalitní univerzity celkově na této akci se silnými loterijními prvky sice vydělaly; to vš tom, že to odnesly některé obory, které prostě měly smůlu. Tímto způsobem bylo rozhodnuto o faktické likvidaci výzkumu na některých pracovištích, kte dlouhodobě k nejlepším v této zemi! * Zadruhé: klíčové rozhodnutí o osudu pracovišť a drastickém snížení rozpočtu bylo oznámen před koncem roku. Celé výzkumné obory mají být rušeny a řada klíčových pracovníků propuště Kdyby se podobně koncepčně jednalo o rušení železničních tratí nebo válcoven železa, mělo ministerstvo na krku (právem) generální stávku. Od vysokoškolských učitelů se zřejmě očekává, že se nějak přizpůsobí (nebo si nechají všec * Zatřetí: snad nejhorší je dlouhodobý psychologický efekt zpackaného hodnocení. Mnozí čeští vědci už řadu let naléhavě upozorňují na potřebu selektivní podpory toho nejle vědě. To se mělo stát už dávno. Přístup zvolený ministerstvem je příkladem promarněné příl takové snahy diskredituje. Na výsledky nejrůznějších veřejných soutěží si obvykle stěžují ti neúspěšní. Nuže, to není Vedeme laboratoře velmi dobře zajištěné domácími i zahraničními granty, naše instituce kon i v soutěži o Výzkumná centra. Situace je však příliš vážná, než abychom k ní mohli mlčet. vědci tuto směs nekompetentnosti a arogance nechají líbit, pak si ji zaslouží. Autoři jsou vědeckými pracovníky Akademie věd a členy Učené společnosti ČR a přednášejí na *** Hyde Park Jak vidí přístup ministerstva školství k vědě a jejímu rozvoji... Mnozí čeští vědci už řadu let naléhavě upozorňují na potřebu selektivní podpory toho nejle naší vědě. To se mělo stát už dávno. Přístup zvolený ministerstvem školství je příkladem p příležitosti, který takové snahy diskredituje. Václav Hořejší Antonín Holý Jiří Grygar Jan Konvalinka