Ukažte nám, jak učíte. Nové státnice pro budoucí pedagogy ****************************************************************************************** * Ukažte nám, jak učíte. Nové státnice pro budoucí pedagogy ****************************************************************************************** Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy představila návrh na změny v obsahu státních závěre Místo odborných znalostí by se měly nově testovat také schopnosti učit a nabyté znalosti s zábavně žákům předat. Dosavadní podoba státnic na Pedagogické fakultě UK prověřovala penzum teoretických znalost neověřila však připravenost budoucího učitele stanout ve třídě a znalosti žákům předat. To budoucna mělo změnit, jak uvedl děkan fakulty prof. Michal Nedělka: „Jedině tak splní závě svůj účel a absolventi dostanou potvrzení o tom, že mohou předstoupit před třídu.“ Návrh, který prof. Nedělka minulý týden představil, je logickým pokračováním vývoje, jímž posledních letech prochází a při němž sleduje systematické posilování kvality v přípravě u koncept reflektuje například potřebu navýšení pedagogické praxe a jejího začlenění už do b stupně studia. Nové pojetí státních zkoušek navazuje na zahraniční trend učitelských konferencí, během kt v náhodně zvolené třídě předvést modelovou hodinu. Znalosti z příslušného oboru a jeho did student u státnic prokázat ve formě vzorového výukového projektu na vybrané téma. Prezenta představí, by měla zahrnovat dokumentaci podrobné přípravy na výuku, vytyčené cíle, použit výuky i to, jak o tématu uvažuje na základě reflexe z vlastní pedagogické praxe. Poté by m podrobnosti ke způsobu jeho práce, volbě tématu a použitým didaktickým metodám. Student by schopen nejen odpovědět na oborové a didaktické otázky, ale rovněž předvést, že znalosti d praxi. Nová forma závěrečných zkoušek se například na katedře hudební výchovy úspěšně využívá již Návrh na nové pojetí státnic pro celou Pedagogickou fakultu UK je nyní předmětem diskuze. podněty přímo od kateder a také návrh časového horizontu pro uplatnění nové koncepce.