Náš učitel, náš partner. Společenství praxe pedagogických fakult ****************************************************************************************** * Náš učitel, náš partner. Společenství praxe pedagogických fakult ****************************************************************************************** Od nového kalendářního roku se na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy spustí další z pr Společenství praxe, který se tentokrát zaměří na navázání spolupráce s učiteli mateřských projektu je zcela inovativní, nesnaží se totiž kantory dále vzdělávat a zvyšovat jejich kv dělá z nich partnery, kteří spoluvytvářejí koncept výuky. „Dřívější projekty, na nichž se fakulta podílela, se zaměřovaly spíše na zvyšování kvalifi řada projektů umožňovala učitelům získat doplňující pedagogické vzdělávání. Náš současný p v tomto přístupu dost liší. Jeho cílem je vytvořit s učiteli opravdové společenství. Propo fakulty napříč republikou a navázat spolupráci také se základním a středním školstvím,“ uv Pedagogické fakulty UK doc. Anna Kucharská. Společenství praxe stojí především na spolupráci mezi pedagogickými fakultami. Společným p velká izolovanost fakult. „Učitel, který absolvuje studium na jedné pedagogické fakultě, m jinak než učitel studující na jiné fakultě,“ doplnila docentka Kucharská. Díky novému prop fakulty možnost navzájem se korigovat a především se obohacovat. Do projektu jsou zařazeny pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, Masarykovy univerzity, J univerzity v Českých Budějovicích, Technické univerzity v Liberci a Univerzity Palackého v rámci pražské univerzity se zapojily také fakulty matematicko-fyzikální, přírodovědecká a které rovněž připravují budoucí učitele. Dalším cílem je ustanovení trvalé kooperace se školami základními a středními. Od Nového r přibudou jednání se školami mateřskými. „Naše spolupráce již není otázkou kvalifikace, ale společně vytváříme nové materiály, nové metodické přístupy, nové pomůcky, videonahrávky a by měli být zapojeni i naši studenti, kteří budou docházet do škol, se kterými nyní spolup prof. Radka Wildová, prorektorka pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti na Univerzitě Zvláštním rysem projektů je, že účast v nich není nijak hrazena, jak upozornila prof. Wild jsme se projektu obávali, nemohli jsme totiž školám nabídnout nové tabule, hry pro děti ne vybavení. Přestože tedy nejde o žádné materiální zlepšení podmínek školy nebo učitelů samý je velká. Učitelé a školy pochopili, že se jedná spíše o to, být s námi u přípravy nových zefektivnit tím svoji vlastní výuku a pomoci vychovávat nové studenty. Ani jedna z osloven projektu nevystoupila.“ V současnosti se Společenství praxe týká 260 učitelů ze základních a středních škol z celé Spolupráce probíhá prostřednictvím seminářů a workshopů, rozčleněných do mnoha podskupin, úzce vymezeným tématům. „Učitelé si během seminářů mohou předávat zkušenosti a sdílet prob společně obory a oborové didaktiky,“ uzavřela doc. Kucharská. Ze kooperace tak vzniká spou materiálů, které budou využitelné pro všechny strany – studenty, akademické a pracovníky i Společenství praxe Projekty Společenství praxe jsou na Pedagogické fakultě UK řešeny v rámci operačního progr předškolní vzdělávání – v tématech čtenářské a matematické pregramotnosti a didaktiky před mateřských škol a studenti oboru učitelství pro mateřské školy. Projekty SC2 a SC5 se věnu a informační, rozvoji sociálních a občanských kompetencí a vzdělávací oblasti Člověk a pří středních škol a studenti učitelství pro 1. stupeň ZŠ či 2. stupeň ZŠ a střední školy.