Proč je dobré studovat společenské vědy, ukazuje projekt studentů FSV UK ****************************************************************************************** * Proč je dobré studovat společenské vědy, ukazuje projekt studentů FSV UK ****************************************************************************************** Milan Kubík v současnosti dokončuje magisterská mediální studia na Fakultě sociálních věd diplomové práce si však najde čas i na projekt Společenské vědy studentům, kterému se věnu Jeho domovská fakulta jej aktivně nabízí středním školám a gymnáziím po celé České republi Projekt zahrnuje šest interaktivních přednášek na témata, jako jsou hoaxy a fámy na intern problematika nových médií nebo výzkum v oblasti společenských věd. Jejich cílem je předsta možnosti studia tohoto odvětví a následného uplatnění. Přednášky jsou vedeny v přátelském zajímavý náhled na současné české i světové společenské dění, zasazené do kontextu globáln Jsou po celé České republice realizovány bezplatně. O průběhu přednášek a vzniku projektu jeho zakladatelem a hlavním organizátorem Milanem Kubíkem. Proč si myslíte, že je potřeba studenty gymnázií a středních škol motivovat ke studiu spol Když jsme před třemi lety projekt zakládali, rozběhla se kampaň prosazující názor, že spol nejsou žádné vědy, že jsou pro život nepraktické, že jediné pravé a užitečné poznání může takzvaných tvrdých věd. Snažíme se proměnit negativní klima, jež studium společenských věd Lidé, kteří by se jimi rádi zabývali, se potýkají s nepochopením ze strany rodiny a přátel tvrdí, že to nemá smysl, že nenajdou uplatnění. Velice je zajímá, jak to tedy je. Co jim říkáte? Není výjimečné, že již během studia bakalářského programu mají studenti nějakou práci v mé nebo různých výzkumných agenturách – výzkum trhu nebo analýza sociálních sítí jsou dnes ve odvětví. Další klišé bývá, že v souvislosti s FSV UK se mluví jen o měkkých vědách. Ale třeba pro s je nutný dobrý matematický základ, exaktní znalosti. Pokud si myslíte, že půjdete na socio se matematice, je to velký omyl. Je potřeba zvládnout statistiku a alespoň základní progra vytváření, zároveň však umět základní a některé pokročilejší statistické operace vypočítat papíře. Čím jsou společenské vědy ve vašem podání unikátní? Snažíme se přednášky vést interaktivně. Chceme se studenty opravdu mluvit, takže se nemuse slovo, mohou nám tykat, snažíme se udělat pro ně konverzaci co nejpříjemnější, abychom se k tomu podstatnému. Pouštíme jim videa, ukazujeme materiály a ptáme se, co si o tématu mys vzbuzuje pocity. K závěrům a poznatkům se je snažíme dovést, pomáháme jim uhladit a utřídi zkušenosti, které mají například z prostředí sociálních sítí. Často se ukáže, že spoustu v znali a věděli, jen si je nedokázali dát do souvislostí. Nikdy jim ale neříkáme, co je spr Na to si každý musí přijít sám. Právě třeba v případě hoaxů na internetu se jim snažíme vy nelze nikomu a že je třeba dát na vlastní úsudek. Jak zajišťujete kvalitu výuky? Spolupracujete třeba s Pedagogickou fakultou UK? Nespolupracujeme. Při zakládání projektu jsem měl velké štěstí, zakládal jsem ho s Pavlou se mnou studovala sociologii a zároveň studovala i VŠCHT. Je zkušená lektorka a ví, jak pr jak metodicky vést přednášku či diskuzi. Sám jsem měl také nějaké zkušenosti z předchozích studia sociologie. Během prvního roku fungování projektu se k nám přidala Diana Walsh, kte český a francouzský jazyk na PedF UK. Když spojíme síly, není o pedagogickou průpravu nouz Školám nabízíte několik typů přednášek. Která z nich má nejpozitivnější ohlasy? Nemáme zase tolik zpětné vazby, abychom na to byli schopni přesně odpovědět. U vyučujících tématem přednáška Hoaxy a fámy nejen v médiích. Jaká je vaše nejoblíbenější přednáška? Tatáž. Hoaxy a fámy. Fámy v médiích jsou také tématem mé diplomové práce, takže k tomu mám problematika mě vlastně provází celým studiem. Projekt zaštiťuje a podporuje sama Fakulta sociálních věd UK. Jak se vám podařilo navázat Měli jsme obrovské štěstí, že nás napadlo jít na oddělení vnějších vztahů za paní doktorko Fišerovou a panem proděkanem Filipem Lábem. Ti si nás vzali pod ochranná křídla a díky nim funguje, jak má. Dokonce jsme se dozvěděli, že návrhů na podobné projekty na fakultě už vz ale nikdy nebyly uvedeny do praxe. My jsme ovšem nepřišli jen s návrhem, přišli jsme s tím chceme sami realizovat. Chtěli jsme přednášet a studenty osobně potkávat. Co vás k tomu vedlo? Nejspíš mě motivovala jakási vůle dokončit to, co jsem začal. Živila mě vidina, že se nám myšlenku, která byla nejdřív jen v mé hlavě, do reality a nadchnout pro ni taky ostatní. B bych ale nebyl schopen projekt vůbec realizovat a za to jim patří nejhlubší dík. Hodně jsm navzájem, zápal pro věc byl u nás všech opravdu neuvěřitelný. Dnes nás hřeje vědomí, že to na zkoušku nebo pro zábavu, ale že projekt doopravdy funguje a je o něj zájem. Co se s ním stane, až dokončíte studium? Jde o projekt FSV UK, můžeme sice říct, že jsem jeho autorem, ale v podstatě ho pro fakult způsobem zpracovávám. Nyní je mým cílem zajistit, aby byl soběstačný a mohl existovat dál, kolegyně, které mi ho pomáhaly zakládat, fakultu opustíme. Nebude vás mrzet, že všechnu práci necháte za sebou? Podstatou projektu je, že na něm pracují pouze studenti. Pro mě nastal čas přenechat místo začátku jsem byl z té vize trochu nešťastný, ale je to přirozený vývoj věci. Je to jedině se udrží jen díky tomu, že se bude předávat mladším ročníkům, které přinesou nové nápady. zájmu je nezbytné držet krok s dobou. Co plánujete dál? Máte už v hlavě další projekty? Rád bych se uchytil v nějaké marketingové agentuře, nebránil bych se ale ani lektoringu do ještě nic konkrétního nemám a nechávám si dveře otevřené. Žádné další projekty ale prozatí