Rušení víceletých gymnázií není na pořadu dne ****************************************************************************************** * Rušení víceletých gymnázií není na pořadu dne ****************************************************************************************** Mezi úrovněmi škol jsou velké rozdíly, ty dobré dokážou děti posunout k lepším výsledkům. školství by ovšem mělo najít nástroje k tomu, aby vzdělávání bylo srovnatelné. Víceletá gymnázia navštěvují žáci z podnětnějšího rodinného zázemí. Žáci na gymnáziích maj výsledky, což je způsobeno jejich výběrem a podporou v rodině. Chlapci jsou úspěšnější v m děvčata v čtenářské gramotnosti a znalostech českého jazyka.  I tyto závěry přinesl dlouho (Czech Longitudial Study in Edication) vědců z Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání Pedagog UK. Studie se zúčastnilo více než 6000 žáků základních škol a víceletých gymnázií. Její so dotazníkové šetření, z něhož se dalo zjistit sociálně-ekonomické prostředí rodin (např. vz povolání rodičů, počet knih v domácnosti). Výzkum přinesl též zajímavé zjištění – gymnázia děvčat (CLoSE uvádí 51 %, MŠMT 54 %) než chlapců. Žáci víceletých gymnázií mají lepší výsledky než ti ze základních škol, jak v šestém, tak ročníku. Dokonce je patrné, že žáci základních škol po čtyřech letech studia nedosáhnou an průměrného výsledku jako jejich vrstevníci navštěvující primu na gymnáziích. „To je ovšem že mezi žáky základních škol je velký podíl dětí z méně podnětného zázemí, které snižují p škol,“ komentuje jednu část závěrů bádání David Greger, ředitel Ústavu výzkumu a rozvoje v Pedagogické fakulty UK. „Péče o talentované a motivované děti je nejen v zájmu rodiny, ale celé společnosti,“ říká Jana Keplera v Praze Jiří Růžička. Podle něho škola dávno ztratila monopol na vzdělávání: mladý člověk měl podnětné zázemí.“ Růžička je přesvědčen o nutnosti přehodnocení celkové k Cestu ke zlepšení stavu na základních školách vidí především v úloze jejich ředitelů, sníž zlepšení finančních možností pro motivaci učitelů, větším podílu týmové práce a uplatnění Akademický ekonom a poradce vlády ČR Daniel Münich přirovnal české školství ke steeplechas žokeje nikam nedojede. Dobrý žokej – učitel – je pro výsledek rozhodující.“ Podle Jany Str výzkumu a rozvoje vzdělávání si dnes žádná politická strana nedovolí zrušit diferenciaci š většinovým názorem společnosti školy prestižní, soukromé, výběrové či víceletá gymnázia mí posouvají děti kupředu. Některé více, jiné méně. I školy s lepšími dětmi se posouvají dále věnují výběru škol značný čas, nakonec většinou volí intuitivně. Jak z výsledků výzkumu vyplynulo, a shodují se na tom i pedagogové, rušení víceletých gymn pořadu dne. Místo toho by se MŠMT mělo zasadit o to, aby mezi jednotlivými školami nebyly