Osmiletý Malach chce více mířit na středoškoláky ****************************************************************************************** * Osmiletý Malach chce více mířit na středoškoláky ****************************************************************************************** Již osm let je Centrum vizuální historie Malach zdrojem informací pro badatele, pedagogy č Nabízí přes 54 tisíc audiovizuálních nahrávek rozhovorů o délce téměř 150 tisíc hodin, pok dvacátého století v 58 zemích. Centrum vizuální historie Malach [ URL "http://ufal.mff.cuni.cz/cvhm/"] sídlí v knihovně M fyzikální fakulty UK na Malostranském náměstí. Jeho kořeny sahají až na samý začátek jeden století. Vědci z pražské univerzity se v roce 2001 stali součástí mezinárodního projektu M Access to Large Spoken Archives (Malach), na jehož počátku stála nadace Stevena Spielberga the Shoah – Visual History Foundation [ URL "https://sfi.usc.edu/"] , která se zabývá zach lidí přeživších holocaust. Jejich úkolem bylo najít s využitím komputační lingvistiky cest zpracování nahrávek, to ruční se zdálo nekonečným. Zapojení odborníků z Ústavu formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakult Západočeské univerzity v Plzni bylo především záležitostí „dobré pověsti“ doprovázející pr zdatnost: první umějí indexovat text, druzí ovládají audiozáznam. Dnes, kdy je proces přev do textů dokončen, je systém zpřístupněn uživatelům a stal se cenným zdrojem informací. Další zajímavou výzvou k řešení byl projekt Praha sdílená a rozdělená [ URL "http://praha. jehož realizaci Malach přizvalo Multikulturní centrum Praha, díky němuž se zájemci mohou p interaktivní mapy seznámit s událostmi v metropoli první poloviny dvacátého století. Co přinesl osmý rok? Malach navázal spolupráci s Univerzitou v Řezně, tamní studenti historie se chystají zapoj programu Digital Humanities. Vzniká spolupráce s kolegy z Bratislavy, kteří připravují prv projektu IWalks na Slovensku (interaktivní digitální průvodce využívající nahrávky Vojensk archivu a vznikající pod záštitou USC Shoah Foundation). „Během podzimu se CVH Malach podílelo na přípravě dokumentárního filmu o takzvané druhé re produkovaného Českou televizí Ostrava. Právě v něm budou rovněž využity materiály z archiv v centru,“ pokračuje ve výčtu posledních úspěchů Jiří Kocián, koordinátor CVH. Nově byla navázána spolupráce s Pedagogickou fakultou UK při realizaci projektu NAKI Prame náplní je vývoj systému evidence, zpracování a prezentace pramenů k historii a kultuře Krk využití ve výzkumu a edukaci,“ upřesňuje Kocián. Informace získané prostřednictvím CVH stále průběžně využívají zkušení badatelé, například Čapková, Ph.D., z Ústavu pro soudobé dějiny AV, Mgr. Michal Frankl, Ph.D., z Masarykova ús Kateřina Králová, Ph.D., z FSV UK, kteří navazují na svoji dosavadní práci se zdroji Archi historie Nadace Shoah Univerzity Jižní Kalifornie (USC Shoah Foundation Visual History Arc výzkumných projektech. Co je před námi? Jakub Mlynář, první a de facto jediný zaměstnanec centra v prvních šesti letech, říká, že CVH Malach záleží na řadě skutečností: „Především závisí na tom, jestli ještě bude jeho ex přístupového bodu k on-line archivu orální historie smysluplná. Je možné, že se Malach pos v pracoviště jiného charakteru, například spíše zaměřené na edukativní aktivity. Nicméně d Malach na UK přetrvá dekády, ať už v jakékoli podobě.“ Jakub Mlynář i Jiří Kocián vidí budoucnost tohoto mezioborového, interdisciplinárního prac propojením na exaktní, společenské a humanitní vědy společensky vysoce prospěšnou: „Do CVH nejčastěji přicházejí učitelé se svými středoškoláky, tedy možnými studenty UK. Jde tudíž způsob, jak je přilákat k aktivitám na univerzitní půdě.“ K nejbližším cílům určitě patří zesílení spolupráce s dalšími univerzitními pracovišti jak dalších univerzitách a ve výzkumných institucích České republiky. A to nejen u nás, ale i Je všechno tak růžové? Stále se, až na čestné výjimky, nedaří přilákat k větší aktivitě a využívání možností CVH školy z Prahy. „Přitom právě pro ně jsme schopni připravit vcelku bohatý program,“ prozraz Podle jeho slov drtivá většina skupinových návštěv a individuálních aktivit studentů (tvor filmových dokumentů, účast v komiksové soutěži, psaní seminárních prací) přichází z mimopr které je výrazně podporují. Je velká škoda, že u pražských škol je zájem mizivý a nabídky odezvy. „Snad se to podaří do budoucna zlepšit,“ věří Mlynář s Kociánem téměř jednohlasně.