Velkopáteční páternoster ****************************************************************************************** * Velkopáteční páternoster ****************************************************************************************** Právnická fakulta slavnostně obnovila kabinkový výtah, který jezdí současně v obou směrech dolů. Říká se mu páternoster. To slovo je převzato z latiny: pater noster, otče náš. Prý p připomíná růženec – smyčku, na níž jsou navlečené korálky, s jejichž pomocí se počítají mo korálků pro prosby o přímluvu Panny Marie a jeden samostatný pro Otčenáš. Těm deseti by u řetěz a tomu samostatnému kabinka. (Škodolibější výklad hovoří o tom, že se cestující – kř tak bojí, až se modlí.) Výtah je prostě zařízení praktické i metaforické. Pohyb po vertikále, výstup a sestup, evo lidské existence, jejíž každé „zde a nyní“ přesahuje samo sebe od transcendentního příčinn k transcendentnímu příčinnému cíli (latiníci by řekli: od causa efficiens ke causa finalis li „přesahuje samo sebe“, mám na mysli danost, jež předchází a utváří naše svobodné jednán jí podmíněno a které ji má respektovat. Nikdo z nás totiž není sám sobě nejzazší příčinou sobě konečným cílem. Nikdo také není beze zbytku vysvětlitelný sřetězením druhotných příči fyzikálních, evolučních, sociálních apod.), jež se sice nepochybně podílejí na tom, kdo/co nevysvětlují naše poslední „odkud a kam“. A protože jsme bytosti rozumné a svobodné, vplét metafyzické osnovy svůj jedinečný životní příběh. Je zajímavé, že metafora výtahu není zcela cizí ani novozákonním textům. Nejvýrazněji ji l ve slovech, která vyřkl Ježíš v evangeliu sv. Jana: „Až budu vyvýšen ze země, přitáhnu vše řekl, aby naznačil, jakou smrtí má zemřít.“ (12, 32–33) A zde jsme přímo u Velkého pátku: má být tím okamžikem, kdy byl Ježíš „vyvýšen“. Evangelista ovšem nemá na mysli jenom fakti na kříž. Spatřuje v něm spíše skutečnost, že Ukřižovaný všem lidem zprostředkovává to, že a kam“ je ten Bůh, jehož on sám – navzdory svému fyzickému a psychickému utrpení, sociální existenciálnímu prožitku nesmyslnosti a náboženskému pocitu opuštěnosti – nazývá milujícím Svým i naším. Velkopáteční Ježíš tak má být jakýsi zosobněný páternoster. Má přenášet každého člověka od jeho „kam“. To díky němu se prý může člověk přimykat k Bohu s důvěrou dítěte a modlit se: Otče náš…“ (srov. Mt 6, 9–13). Uznejte, že říci něco takového je buď absolutní bláznovství, nebo konstatování nesmírně po krajně závažné skutečnosti. V každém případě stojí za to o tomto velkopátečním poselství u prof. PhLic. Vojtěch Novotný, Th.D., děkan Katolické teologické f