Nebát se zeptat ****************************************************************************************** * Nebát se zeptat ****************************************************************************************** V každé vedoucí pozici – děkana nevyjímaje – člověk musí dělat řadu rozhodnutí na základě bez možnosti příliš velkého prostoru pro rozvahu. Často tak činíme na základě vlastních zk a světonázoru, aniž bychom si ověřili, zda rezultáty budou dobře zapadat do koleček, která a vzdělávacím procesem. Pokud bych si vypůjčil příměr od profesora Kysely, vždy jsem vníma jako někoho, kdo se kolem celé fakulty pohybuje s olejničkou a jejím procesům pomáhá, než do převodových koleček sype písek a maří celé soukolí. Je tedy mou povinností se někdy pod olejničce. I proto jsem se rozhodl provést na fakultě nezávislou evaluaci magisterského studijního pr žádný předpis, příkaz, akreditace nebo jiná potřeba mne k tomu nenutily. Je to na první po zvláštní v době nekončícího přívalu tabulek, hodnocení a evaluací, že se fakulta k něčemu přihlásí dobrovolně, ale zvláštní neznamená hloupé nebo zbytečné. K tomuto účelu jsme pozv Richarda Grimese, emeritního profesora experimentální York Law School, jenž má bezpočet zk fungováním právního vzdělávání ze zemí kontinentálního práva i práva common law a který př právního vzdělávání v mnoha evropských, asijských i afrických zemí. Právě jeho návštěva by různých ohledech nenápadnou, ale do budoucna významnou událostí uplynulého týdne. Profesor Grimes se během své návštěvy setkal s řadou zaměstnanců – od proděkanů po odborné studenty i absolventy. Konzultoval také požadavky zaměstnavatelů, jako je Česká advokátní státních zástupců ČR nebo Notářská komora ČR. Samozřejmě není možné pokrýt v tak krátkém č respondenty, takže odpovědní lidé již chystají dotazníky a průzkumy, jež proběhnou po návš Grimese a které mají doplnit obrázek českého právního vzdělávání o několik dalších střípků Důvodem, proč jsem se k tomuto kroku rozhodl, je určitá potřeba nastavení zrcadla nám všem příběhy Sherlocka Holmese od sira Arthura Conana Doyla, narazíte v nich na popis právnické s jehož obdobnou formou se můžete setkat i dnes. Představu, že právníkům stačí posluchárna je v 21. století nutné považovat za dávno překonanou. Zodpovězte si sami následující otázk důvěru raději do absolventa, který si odseděl všechny přednášky v osmisethlavém davu, nebo již při studiu pracoval s reálnými klienty, psal návrhy smluv a učil se na základě vlastní vedením svého učitele? Lékaře, který nikdy neviděl pacienta, byste také asi nechtěli. Spolupráce s Richardem Grimesem tomuto procesu může pomoci – není to něco, co musíme uděla někdo přikazuje, ale protože dříve či později nás k tomu přinutí okolnosti a tlak konkuren A v takovém případě je z pohledu děkana rozumnější nechat si poradit od přítele než se roz několika týdnů pod tlakem okolností. Na druhou stranu to vyžaduje určitou odvahu, která sp nebát se o radu zeptat. prof. JUDr. Jan Kuklík, DrSc., děkan Právnické fakulty Univerzit Projekt „Zvýšení kvality vzdělávání na UK a jeho relevance pro potřeby trhu práce“ je spol Evropskou unií (reg. č. CZ.02.2.69/0.0/0.0/16_015/0002362).