Braková četba byla oblíbená i před několika tisíci lety ****************************************************************************************** * Braková četba byla oblíbená i před několika tisíci lety ****************************************************************************************** K létu patří knihy. Ať vám na dovolené bude dělat společnost severská detektivka, červená vesmírná přestřelka, nemusíte se za svou volbu stydět. Jak prozradila literární teoretička Fischerová, literaturu, kterou můžeme označit za brakovou či populární, lidé četli již ve Kniha Starodávné bejlí. Obrysy populární a brakové literatury ve starověku a středověku ko z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy ukazuje čtenářům, že zábavná četba není jen fenom posledních staletí. Pojmy jako brak nebo populární literatura můžeme použít i k označení d starších. Texty, které měly za cíl čtenáře pobavit, vznikaly již ve starověkém Egyptě, ant Islandu dvanáctého století. Humorné momenty najdeme ale i v pašijových příbězích. Literární bejlí, jak vlastní produkci kdysi nazval Josef Váchal, lze sledovat napříč všemi zapomenutými i moderními. Nad těmi starými jsme se sešly s klasickou filoložkou dr. Sylvou Nejste jen filoložka, ale také básnířka a prozaička. Inspiruje vás akademické prostředí k tvorbě? Určitě. Díky své práci přijdu do kontaktu s velkým množstvím textů, na něž bych jinak nejs Starořecký korpus je navíc nesmírně bohatý, to by neinspirovalo jen naprostého tupce. Na n žádný mustr, střádám si myšlenky a někdy to pak vybublá ven. Loni jste vydala sbírku básní Světový orloj. Co chystáte nyní? Pracuji na sbírce povídek. Mám rozepsanou dokonce i jednu z akademického prostředí, ale sa jak se povede – to se nedá nikdy říct dopředu, některé nápady nakonec nefungují. Není pro vás jako autorku vaše akademická specializace přítěží? Za vším musíte vidět liter Profesorka Jaroslava Janáčková mi jednou v tramvaji řekla, že se diví, jak ještě vůbec můž Nejlepšími příklady jsou ale J. R. R. Tolkien nebo Lewis Carroll, oba univerzitní profesoř že Tolkien vycházel ze starších kultur, kterým se odborně věnoval ve své akademické činnos Proč jste se rozhodla vědecky zpracovat právě brakovou a populární literaturu? Byl to nápad kolegy Jiřího Starého, který se věnuje staroseverské literatuře. Protože jsme jen u kultur, jež sami zkoumáme, oslovili jsme další kolegy. Celou skupinu zaštítil profes v rámci projektu PRVOUK. Bez jeho vedení by kniha nevznikla. Kde má tedy kratochvilné čtení své kořeny? Oproti běžnému přesvědčení si myslíme, že populární literatura vznikala už dávno. Podle ob se ovšem začala objevovat až s nástupem průmyslové revoluce; ojediněle se setkáváme s názo s nástupem knihtisku, kdy lidé mohli knihy snadno a rychle rozmnožovat. Pokud ale odhlédne masovosti populární literatury, otevřou se dveře do vzdálenější historie. Fenomény, s nimi činění v takzvané populární kultuře, můžeme najít už ve starověku a středověku napříč různ Byli jsme potěšeni zjištěním, že v tomto přístupu nejsme sami. Před několika lety publikov badatelka Nicola McDonaldová knihu Pulp Fictions of Medieval England a my jsme ji pozvali konferenci, která znamenala důležitý mezník při práci na naší knize. Je hranice mezi brakovou a klasickou literaturou zřetelná, zvlášť když se bavíme o literat a středověku? Nestává se, že vezmete nějaké z dnešního pohledu uznávané klasické dílo a ře skutečnosti tohle byla pokleslá literatura určená jen pro pobavení“? Otázka klasifikace je pro nás skutečně ústřední, nevztahuje se ovšem jen k literatuře star moderní. V úvodní studii publikace ukazuji ve stopách Umberta Eca a amerického badatele Dw že podle hodnotových kritérií neobstojí jako skutečná umělecká avantgarda ani Hemingwayův kniha vynášená snad na každém gymnáziu. V naší publikaci se setkáme s díly, která splňují charakteristiku populární literatury, a mimořádně originální. Jde například o severské lživé ságy zpracované Jiřím Starým. Na seve různé typy ság: o těch lživých jsem předtím nikdy neslyšela a byla jsem fascinována tím, c do tohoto žánru vejde. Jsou plné nápadů a bizarností. Jiří Starý navíc ukazuje, že i co se s formulovým jazykem, jsou daleko nápaditější než ságy klasické. Ty přitom bývají označová vrcholných literárních kvalit. Obvyklý pohled, že braková či populární literatura je plná se ukázal jako spíše zavádějící. Chtěli jsme mimo jiné poukázat na to, že právě řada klišé opakovaných o tomto druhu literatury, je při bližším pohledu neplatná nebo minimálně sporn Jaký byl klíč k výběru témat? Náš vzorek je bohatý, ale rozhodně ne vyčerpávající. Vynechali jsme například starověkou Č kultury. Cíleně jsme šli za kolegy z egyptologie, protože v Egyptě je dochován příběh o Si proslavil Mika Waltari. Sinuhet představoval v podstatě školní četbu, na níž se písaři uči a zároveň byl ideologicky vhodný pro posílení egyptského státního zřízení i náboženství. K poukázali také na existenci Turínského papyru, který obsahuje i velmi lascivní vyobrazení. nejspíše k pobavení písařské vrstvy a určitým způsobem podvratně útočil na vládnoucí elitu ukázalo, že ideologie představuje pro valnou část, ne-li většinu populární či brakové lite a skoro povinný rozměr. Byla dřívější populární literatura, sloužící především elitám, kvalitnější než ta dnešní? Abychom ji nepřeceňovali a zároveň nepodceňovali moderní dobu. Špatné texty vznikaly vždyc – ani odborníci nebo lidé z branže – není schopen dopředu odhadnout, co bude lidi bavit, c Kdybychom to věděli, nemuseli by v Hollywoodu točit pilotní díly seriálů. Sylva Fischerová Působí na Ústavu řeckých a latinských studií FF UK. Věnuje se řecké literatuře, náboženstv básnických sbírek a také prozaických děl. V současnosti pracuje na své třetí knize povídek již několik odborných monografií jako Původ poezie a Mýtus a geografie. Jejich nejnovějším brakové literatury ve starověku a středověku.