Na CERGE-EI učí středoškoláky aplikovanou ekonomii ****************************************************************************************** * Na CERGE-EI učí středoškoláky aplikovanou ekonomii ****************************************************************************************** V pondělí 10. prosince se v sídle CERGE-EI sešla třicítka středoškoláků, aby zde odprezent svého prvního ekonomického výzkumu. Na tříměsíčním kurzu aplikované ekonomie [ URL "https: ei.cz/students/economics-projects-for-high-school-students"] je tutoři z CERGE-EI učili po ekonomické pojmy, poznat zásady metodologie výzkumu a hlavně si na reálných datech vyzkouš odborníků vlastní výzkum. To celé v angličtině, pod heslem Učte se ekonomii od těch nejlep Kurz se konal už potřetí a zúčastnili se jej studenti jedenácti převážně pražských střední ale například dojížděli až z Českých Budějovic. Po dvouměsíční teoretické části, v níž si osvojili základy ekonomie a metodologii výzkumu, se čtyř- až šestičlenné týmy pustily do p výzkumu založeného na veřejně dostupných datech, např. z Eurostatu. „Vybírali jsme si z nabízených témat to, co nás nejvíc zajímalo, a proto mě ta praktická č bavila,“ prozradila Linda, studentka třetího ročníku English College. „Na zpracování výzku jen čtyři týdny, hodně jsme se domlouvali online. Poslední týden už jsme jen ladili prezen prezentační dovednosti,“ popisuje svoje zkušenosti středoškolačka z Prahy. Letos studenty například zajímalo, jaká je souvislost mezi věkem a volební účastí, pohlaví kandidovat v komunálních volbách nebo mezi zdravím a bohatstvím. Další týmy si kladly otáz komunismus zničil podnikatelského ducha nebo zda se nám vrátí investice do vzdělání. „Výhodou kurzu aplikované ekonomie je, že se tady studenti naučí to, co se ve škole neučí, doktor Filip Pertold z CERGE-EI, iniciátor projektu. „Cílem není ani tak přilákat nové stu zvýšit povědomí o tom, jak probíhá ekonomický průzkum.“ Každý tým měl na jeho zpracování p ruce jim byli zkušení tutoři. Studenty vedeme, ale nevodíme je za ručičku „Na to, že s námi studenti strávili všehovšudy osm hodin, poradili si s úkolem opravdu dob tutorek doktorka Klára Kalíšková. „Dokázali pracovat velmi samostatně a překvapilo mě, jak přistupovali i jak nad otázkami dokázali kriticky přemýšlet.“ Nedílnou součástí kurzu je závěrečná prezentace. Studentské týmy v ní představily výsledky a zároveň soutěžily o atraktivní ceny. Pro porotce nebylo v žádném případě jednoduché rozh odnese cenu pro vítěze. Filip Pertold přiznává, že názory jednotlivých porotců se lišily p výkony byly velmi vyrovnané. „Úroveň všech prezentací byla ještě vyšší než v minulých lete co se týče kvality výsledků, ale i prezentace a pohotovosti, s jakou studenti dokázali rea publika,“ hodnotí výstupy studentů Filip Pertold. Studenti se shodli na tom, že účast v projektu je naučila jinak přemýšlet a posunula je bl ekonomie. Jeden z prezentujících studentů k tomu říká: „Během hodiny jsem tady pochopil to ve škole trávil týdny. Vždycky mě zajímala ekonomie, ale teprve tady jsem se naučil, jak j praxi na otázky, které mě zajímají. Kdo by nechtěl vědět, jestli se vyplatí investovat do tak úspěšní lidé jako Bill Gates nebo Steve Jobs v určité fázi ze školy odešli,“ vysvětluj Viet Le Duc. „Tady jsem se naučil, že věda není jen teorie, ale že odpovídá na praktické o hodně baví,“ dodává.