Žonglér na teologické fakultě ****************************************************************************************** * Žonglér na teologické fakultě ****************************************************************************************** Adam Jarchovský začal žonglovat v sedmnácti. Kdyby mu tehdy někdo řekl, že se z koníčku st povolání, těžko by tomu uvěřil. Adama ale nadchl nový cirkus a do žonglování se pustil nap Brzy přišel na to, že žonglování může fungovat jako terapie. A odtud byl už jenom krůček k cirkusu. Ale radši popořádku... Co je vlastně sociální cirkus? Sociální cirkus se dá asi nejjednodušeji popsat jako způsob využívání cirkusového umění ja pro práci se znevýhodněnými a marginalizováni skupinami. Za posledních dvacet let se sociá dynamicky rozvíjí a profesionalizuje a je využíván po celém světě. Existují sítě sociálně center v Evropě, Asii, Severní i Jižní Americe či Africe. Jsou ale i globální sítě jako tř circus network. V této síti je velice aktivní pražský CIRQUEON, kde mám možnost pracovat. Když jsem jednoho dne zjistil, že něco takového jako sociální cirkus existuje, moc se mi t jsem už byl zkušený žonglér a začínající cirkusový pedagog, a tak jsem se vydal studovat s Evangelickou teologickou fakultu UK a voil?! Jak sociální cirkus pomáhá a komu? Ve své podstatě má sociální cirkus stejné cílové skupiny jako sociální práce. Jak pomáhá, záleží na konkrétních cílových skupinách a reflexi jejich potřeb. S ohroženou mládeží se b na prevenci sociálně patologických jevů prostřednictvím například zlepšení sebevědomí, zdr vybití energie, adrenalinové zážitky, pocit úspěchu a identity v bezpečné skupině. U senio například o psychomotoriku, u lidí s postižením o boření předsudků a „posouvání limitů“, u o hledání cesty zpět ke svému tělu. Zkrátka každé cílové skupině můžeme nalézt v konceptu sociálního cirkusu možnosti, jak jí obohatit ji a reagovat na její potřeby. Kromě cirkusové pedagogiky se k tomu využívají met práce, speciální a volnočasové pedagogiky, principy neformální výchovy, ergoterapie nebo d Na jakých projektech se podílíte? Ve spolupráci s neziskovou organizací Artists4children se podílím na dlouhodobém projektu Je to aktivizační program pro seniory, v němž využíváme žonglování jako psychomotorického Cirqueonem potom realizuji Cirkus Naslepo – kurzy pro lidi se zrakovým postižením, Cirkus týdenní intenzivní kurzy v Jedličkově ústavu v Praze ve spolupráci se zahraničními lektory také v Psychiatrické nemocnici v Bohnicích s dětmi i dospělými pacienty. Ve spolupráci s D cirkusově-divadelní představení s lidmi s mentálním postižením v centru Koniklec v Suchoma V blízké době rozjedeme projekty s Člověkem v tísni pro děti ze sociálně vyloučených lokal chystáme projekt pro mladé lidi bez domova. Dají se exaktně měřit pokroky nebo terapeutický efekt? To je těžká otázka. Nebo spíše je složité na ní jednoduše opovědět. V dnešní době existuje akademických humanitních studií, které dokazují proč cirkus funguje z hledisek psychologie sociální práce, psychologie, psychomotoriky. Zájemcům doporučuji práci Reginalda Boltona W (Proč cirkus pomáhá). Stejně tak existují i vědecké práce, například proč je žonglování je pro váš mozek [ URL "https://www.quatprops.com/research"] . Ale krásné malé výsledky jsou vidět během procesu samotného a jsou méně sofistikované. Sen roztočit talíř a rozzáří se. Romský kluk poprvé zvládne náročný akrobatický prvek a stane respektovanější mezi vrstevníky, i sám u sebe. Pacient psychiatrické nemocnice vystoupí na číslem a sklidí aplaus, nevidomý ujde několik kroků po laně. Měl byste nějaký konkrétní příklad? Rád uvádím příklad našeho nevidomého studenta Cirkusu Naslepo, který začal s žonglováním a Vyvinuli jsme pro něj speciální tréninkovou metodu a nyní po třech letech dokáže i náročné se třemi a více míčky. Byl v médiích a mnoho lidí ho poznávalo na ulici. Jsme na něj hrdí i on sám na sebe. Je inspirací pro ostatní lidi se zrakovým postižením, že dokáží víc, než ostatní lidi je to jasný vzkaz, že lidé s postižením jsou často a zbytečně podceňováni. Co vás na vaší práci nejvíc baví? Především to, že je to týmová práce! Bez produkční Renaty Králové by nebyl Cirkus senior a esa Barbory Adolfové by nebyly ani domácí ani evropské sociálně cirkusové projekty. Také v realizuji s Kateřinou Klusákovou, jsme sehraný tým. Je to nesmírně pestrá práce! Mám možnost se potkávat s lidmi, které bych asi jinak nepotka kam bych se těžko jinak dostal a dělat s nimi věci, které s nimi nikdo nikdy předtím neděl Kde berete inspiraci? Ve světě! Sociální cirkus je globální záležitost a já mám možnost hodně cestovat. Velkou i třeba kurz, který pořádá CIRQUE DU MONDE, což je sociálně cirkusový program slavného CIRQU mnoho dalších cest ať už praktických tak vzdělávacích. Ale také vzniká mnoho odborné literatury. Všem, co se chtějí něco dozvědět doporučuji třeb Caravanu [ URL "http://www.caravancircusnetwork.eu/"] nebo stránky česko-slovenské sítě so [ URL "www.cirkonet.cz"] . Co byste poradil lidem, kteří by se chtěli žonglování zkusit? Jsem přesvědčen, že žonglování je vhodná pohybová aktivita opravdu pro každého. Myslím, že začít. Vzít si do ruky tenisové míčky či si pořídit ty žonglérské a vyhledat si na interne Myslím, že těm trpělivějším by internet mohl stačit. Jinak pořádáme v CIRQUEONU kurzy žong dospělé ať už pravidelné tak i nárazové. Tak ať vám to lítá!