Fyzika není žádná nuda ****************************************************************************************** * Fyzika není žádná nuda ****************************************************************************************** Minulý rok na podzim si Cenu Arnošta z Pardubic za vynikající počin ve vzdělávací činnosti Karlově odnesl tým katedry didaktiky fyziky MFF UK. Rektor univerzity prof. Tomáš Zima oce úspěšné projekty podporující učitele fyziky a rozvoj fyzikálního vzdělávání na školách. S doc. RNDr. Leošem Dvořákem, CSc., jsme si povídali o tom, jak motivovat pedagogy a získáva další talenty. „Počkejte, něco vám ukážu,“ odbíhá Leoš Dvořák do své pracovny a přináší dřevěnou destičku svítivou diodou spojenou drátky s několika dalšími součástkami připájenými na mosazných hř vyrobili učitelé na našem semináři. Teď si to vezmou s sebou do škol jako pomůcku pro vysv fungují polovodiče.“ Pak mi ochotně půjčí dva kablíky se svorkami na konci, abych se přesv „nejsem dokonale odporná“, což potvrdí rozsvícená ledka. A ukazuje, jak tohle „udělátko“ r na pohyby nabité plastové tyče. Na první pohled je vidět, že ho fyzika baví, a hlavně, že učit. Na Matematicko-fyzikální fakultě UK sice vystudoval teoretickou fyziku, ale k učení se dos student vysoké školy. Tehdy společně se spolužáky začali vést kroužek fyziky pro středoško pionýrů. Na začátku byli čtyři, po roce už zůstal sám. Tento fyzikální kroužek byl základe navázaly další podobné projekty mimoškolní výuky fyziky. Vyústily v desítky různých aktivi na nichž se dnes podílejí především mladší členové katedry didaktiky fyziky. Na svůj tým n dopustit. Téměř neexistuje otázka, na niž by neodpověděl odkazem na projekty některého ze Zapojit ruce i hlavu Jednou z oblíbených aktivit je Letní soustředění mladých matematiků a fyziků [ URL "http:/ tabor/"] . Vrcholí minikonferencí, na které talentovaní středoškoláci představují výsledky „Kdysi bylo soustředění více postaveno na přednáškách. Studenti pak na závěrečné konferenc na nějaké teoretické téma, často ho však neměli příliš zažité. Proto jsme se posunuli směr projektům a úlohám, které studenti řeší v týmech se svým vedoucím a na konci soustředění v odprezentují ostatním účastníkům. Tohle zůstalo, i když už před řadou let převzali vedení mladší kolegové, a funguje to perfektně,“ popisuje šéf katedry. Výsledkem snažení nadaných jsou tak mimo jiné bagr ovládaný injekčními stříkačkami, 3D tiskárna nebo animovaný film. Tým kolem docenta Dvořáka se nicméně nevěnuje jen talentovaným mladým fyzikům, kteří si sa jak se v oboru zlepšovat. Katedra pravidelně pořádá pro studenty středních škol interaktiv fyziky“, na nichž není nouze o praktické ukázky. V některých programech, například Fyzikál pro střední školy [ URL "https://kdf.mff.cuni.cz/vyuka/ss_pokusy/"] , realizovaných na mat všemi smysly [ URL "https://kdf.mff.cuni.cz/fyzikavsemismysly/"] , s nímž se vyjíždí do šk pokusy spíše pozorují a diskutují o nich, v jiných, jako je Interaktivní fyzikální laborat kdf.mff.cuni.cz/ifl/"] , sami experimentují, měří a zpracovávají výsledky. Zároveň využíva a technologie, které jsou pro běžné školy nedostupné. „Nejde nám o nějaké ‚kuchařkoidní‘ p aby studenti přemýšleli a naučili se výsledky interpretovat. Prostě aby zapojili nejen ruc jak to vystihuje ve světě užívaný termín ‚hands-on, minds-on‘,“ vysvětluje Leoš Dvořák. Mo zájemce o fyziku je bezpočet, a to už od předškolního věku. Popularitu si získalo Vědohran kdf.mff.cuni.cz/vedohrani/"] – den plný fyzikálních experimentů i pro nejmladší, který se za rok přímo na Matematicko-fyzikální fakultě UK v Troji. Učitelů fyziky je nedostatek Katedra didaktiky fyziky pochopitelně vzdělává především budoucí učitele. Detailní analýza je ovšem zřejmé, že se české školy v některých předmětech potýkají s nedostatkem aprobovan fyzikáře nevyjímaje. Také Matematicko-fyzikální fakulta UK bojovala jeden čas s klesajícím středoškoláků o studium učitelství fyziky. „Od devadesátých let je v republice více vysoký budoucí učitele fyziky připravují. Studium u nás je vnímáno jako náročné, a tak pokud se n na matfyz, obvykle chce studovat ‚odbornou‘ matematiku nebo fyziku,“ konstatuje Dvořák. „V letech se nám naštěstí počet studentů podařilo stabilizovat. Máme tady neformální vztahy a atmosféru. Pravidelně vyrážíme na jarní soustředění, kde studenti pracují na menších proje námi ‚zapokusničit‘ jezdí i naši absolventi. Fyzika se přece nemusí dělat jenom ve školníc ale třeba na louce nebo v lese,“ dodává. Semináře pro kantory, na nichž se také používá aktivní přístup, pořádá tým z katedry didak i pro učitele středních a základních škol. Od devadesátých let funguje neformální projekt "https://kdf.mff.cuni.cz/heureka/o-projektu"] , jehož cílem je změnit charakter výuky fyzi byla přitažlivější a obsahovala více vazeb na běžný život. To není tak jednoduché, protože které nás obklopují, jsou čím dál složitější. „Dříve jste si mohli snadno vyrobit napříkla nebo mikrofon, zato dnes si v mobilu vyměníte maximálně baterii,“ říká docent Dvořák. Víke pro pedagogy tak přinášejí vedle odborného vzdělávání také inspiraci a sdílení. Právě možn zkušenosti, ale i problémy, s nimiž se potýkají, vnímají zúčastnění jako velké plus. „Dvou probíhají ve skromných podmínkách. Obvykle spíme někde ve škole na karimatce, což má tu vý můžeme do pozdního večera bavit o fyzice,“ usmívá se docent Dvořák a je nad slunce jasné, nadšených učitelů fyziky už programem prošlo. Dobrá parta jako prevence vyhoření Na Heuréku navázal projekt Elixír do škol [ URL "https://www.elixirdoskol.cz/"] . Díky fin Nadace České spořitelny a síti aktivních kantorů v regionech (často právě absolventů Heuré vybudovat dvaadvacet regionálních a dvanáct „létajících“ center, která dále vzdělávají uči Účast je bezplatná a přijít může kdokoli, kdo má zájem se něco nového naučit nebo předat s „Právě na tomto projektu je vidět, jak se účastníci seminářů postupně začali aktivněji zap programu. V každém centru se dala dohromady skvělá parta, kde se lidé navzájem inspirují, si umí i postěžovat nebo si poradit.“ Jak vedoucí katedry podotýká, právě možnost sdílení kantorů je nejlepší obranou proti vyhoření. Existuje vůbec definice dobrého učitele fyziky? Podle výzkumu, jejž Dvořákův tým provedl p to není jednoduché. Pedagogové, kteří byli v průzkumu dotazováni a kteří jsou okolím vnímá se lišili svým stylem výuky i povahou. „Někdo třeba více dělá pokusy, jiný umí přiblížit t smysl pro humor, jiný je vážnější. Dvě charakteristiky se však u všech dobrých učitelů opa svůj obor a mají rádi své studenty,“ shrnuje výsledky Leoš Dvořák. A my si můžeme jen přát bylo co nejvíce.