Děti jsou naprogramované k pohybu ****************************************************************************************** * Děti jsou naprogramované k pohybu ****************************************************************************************** Až dvacet procent českých dětí trpí nadváhou, přibývá i těch se skrytou obezitou. Mají sic ale zato vyšší podíl tuku v těle. Vědci z FTVS UK zjistili, že děti se skrytou obezitou ma motorické dov ednosti a mohly by být mnohem náchylnější k úrazům, a to nejen při sportu. V prezentoval Martin Musálek, který učí budoucí pedagogy a trenéry antropomotorice. K čemu je učiteli nebo trenérovi dobrá antropomotorika? Představte si třeba sledování a testování výkonnosti mladých sportovců. Děti se vyvíjejí, s tím se také mění jejich motorická výkonnost, přičemž tempo změn není jednotné. Běžně se některé děti přechodně vykazují nadprůměrné výsledky oproti svým vrstevníkům. Nicméně není mimořádným talentem, ale rychlejším vyspíváním. Naopak u jedinců s pomalejším biologickým výsledky kondičních testů mohou trenérům jevit jako podprůměrné a dítě neperspektivní. Nap dorosteneckém hokeji se uplatňují spíše vyspělí hráči. A těm, kdo vyspívají pomaleji, se z moc času vyzrát. Navíc obě tyto skupiny potřebují specifický trénink, aby hráči mohli zazá kategoriích. Díky antropomotorickému měření tedy dokážeme mimo jiné definovat biologickou poskytnout zpětnou vazbu a navrhnout, co konkrétně by potřebovali pro svůj sportovní posun motorické výkonnosti. Dokážete rozpoznat talent? Antropomotorika je v tomto případě takový předvoj k dalšímu testování – zejména v oblasti tréninku. Dokážeme odhadnout, že dítě má pohybové a také tělesné předpoklady pro sport. Sa různé sporty je váha jednotlivých předpokladů odlišná. Některé vyžadují sílu, jiné vytrval velké nároky na koordinaci. Vždy jde o kombinaci základních motorických dovedností, pohybo schopností a specifických dovedností. Dám příklad z fotbalového prostředí. Mezi základní motorické dovednosti patří rovnováha. T silou a rychlostí využijete při takzvané agility – obratnosti. Velmi specifickou dovednost úspěch ve fotbalu je to, že v rychlosti dokážete udělat s míčem kličku a vyhnout se soupeř kombinaci rovnováhy, manipulace s míčem, rychlosti a síly. Zrovna fotbal ale je, co se ant pohybových předpokladů týče, sport dost pestrý, protože na hřišti je více postů. Jiné náro kladeny na brankáře, jiné na záložníky. Kolik takových dětí, které umějí udělat kličku s míčem, je? Otázkou je, zda se ptáme na množství dětí, jež se k těm kličkám dostanou neřízenou činnost někde na plácku –, nebo těch, kterým se věnují trenéři v klubu. Pokud se budeme bavit o té je takových dětí čím dál méně. Dnešní mladá generace má mnohem méně pohybu, než by potřebo není žádný objev. Ví se to, hodně se o tom mluví, ale dle mého názoru se pro zlepšení situ Představte si, že dítě v předškolním věku je naprogramováno přibližně na šest hodin pohybu ale ukazují, že ve školce stráví pohybem průměrně jen dvacet procent z celkového času. To děti je pohyb přirozenou potřebou a my dospělí z ní často pouze ukrajujeme. Skutečně je to tak? Samozřejmě záleží na tom, jestli se dítěti věnujete. Dělali jsme srovnání tělesné zdatnost navštěvovaly běžnou školku, s těmi z mateřské školy s tělesnou výchovou, kde se dbalo na t pravidelně hýbaly. Nešlo přitom o žádnou ranou sportovní specializaci. Děti se hravou form jednoduché gymnastické cviky, základy míčových her a podobně. Asi nepřekvapí, že pestrý a pohyb se pozitivně odrazil na úrovni tělesné zdatnosti. Co možná překvapí více, je, že roz běžné a sportovní školky by se téměř dal přirovnat k rozdílu mezi vrcholovým sportovcem a Už za poměrně krátkou dobu, bez specializovaného tréninku a v tak nízkém věku. Je právě předškolní věk kritický pro rozvoj motorických dovedností a tělesné zdatnosti? To se nedá takto zjednodušit. Vliv na motorický vývoj má už kondice a životní styl matky v těhotenství. Ženy, které se hýbou, rodí děti s nižším podílem tukové hmoty. Po narození je stimulací pro pohyb můžeme velmi významně ovlivňovat od velmi útlého věku několika měsíců. starší maminky si možná vzpomenou na cvičení podle docenta Jaroslava Kocha, jenž byl sám t zajímavého pohybového programu pro děti od dvou měsíců a který razil teorii, že speciálním je u nich možno pozitivně ovlivňovat vývoj kognitivních dovedností. Ale máte pravdu v tom, předškolního věku se toho dá hodně zanedbat už proto, že je lidé často vnímají jako nepose pohybu, což – jak už jsme si řekli – není až tak pravda. Co všechno by se měl předškolák naučit? Sportovní vybavení něco stojí a ne každý rodič na Tady nejde o finanční investici, ale o váš čas. Vlastně u dětí rozvíjíte ty nejzákladnější jsou rovnováha nebo koordinace. Stačí míč, postel či palanda, stará matrace, stůl, nějaká ta židle nebo prolézačka na hřiš v lese se děti naučí chodit po nerovném podkladu, přeskakovat z kamene na kámen, podlézt č Zní to jako banalita, ale děti dnes neumějí ani spadnout. I to je důležité? Určitě, měly by se naučit padat bezpečně. Nejlepší je, když padají řízeně, alespoň ze začá že při „dovádění“ do nich lehce strčíte a jistíte je, pád jim před dopadem zmírníte vlastn naučí padat, ale nezraní se. Jako táta dvou dětí jsem šel stejnou cestou a teď nemám obavu nějaké běžné kamarádské strkanici pádem ublížily. Děti, které si párkrát nevyzkoušejí spad zemi nebo v terénu, se pak vracejí z lyžáku s nohou v sádře nebo s vykloubeným ramenem. V naší debatě se hodně věnujeme pohybovým schopnostem, ale pro některé rodiče to třeba nen dítě sport nebaví, ale nemá nějakou dramatickou nadváhu, má vůbec smysl nedostatek pohybu Nedostatek pohybu nemá vliv jen na rozvoj motorických dovedností. Výzkumy, které realizuje s docentem Petrem Sedlakem z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, ukázaly, že v česk poměrně nepříjemně rýsuje skupina takzvaných skrytě obézních dětí. Problematika skryté obezity není v českém prostředí zcela nová. Již před padesáti lety, v ČSSR, probíhaly výzkumy, jež se touto oblastí zabývaly. Nicméně tehdejší studie byly zaměř dospívajících a dospělých žen. Naše současné výzkumy ukazují, že u dětí se skrytou obezito třikrát větší pravděpodobnost přítomnosti vývojové poruchy motoriky, a tedy i větší pravdě či riziko nižší socializace kvůli jejich nemotornosti, ale tito jedinci také mají křehčí k Finská studie profesorky Wiklundové, která sedm let sledovala skrytě obézní dívky, jde ješ výsledků jejich krevního rozboru bylo zjevné, že mají mnohem větší prevalenci pro metaboli také že skrytá obezita není momentální stav, nýbrž trend. Neplatí, že tyto dívky z toho „v přitom častá „omluva“ rodičů: Ta moje dcerka, ten můj kluk z toho vyroste. Když já si vzpo vypadal... Doba je jiná a nedá se srovnávat, co bylo, s tím, co je.