Jak se medici ve třetím tisíciletí učí komunikovat s pacientem ****************************************************************************************** * „To důchodové připojištění nebudete potřebovat, máte rakovinu slinivky,“ řekla lékařka p ****************************************************************************************** Z těch příběhů mrazí v zádech. Představte si, že se o sobě na chodbě nemocnice od lékařů d neřešitelná situace“. Beznadějný případ. „Nemá cenu, aby tam vizita chodila, jdeme dál...“ si člověk pamatuje nadosmrti. Ovšem může to být i jinak. Po deseti letech stejná místnost. A stejný pedagog. Třicítka budoucích lékařů a lékařek př tiše do poslední lavice posluchárny na 3. lékařské fakultě UK [ URL "www.lf3.cuni.cz"] a c Vím, co bude následovat. Nikdo, kdo má špatnou zkušenost z interakce – lékař – pacient, ne situacích, kdy na tom byl někdo jiný ještě hůř. Protože to, co lékař řekne příbuzným třeba dědečkem, už z hlavy nikdy nevymažete, stejně jako si nikdy nepřestanete vyčítat, že jste pěstí. Takže dobře vím, co se bude dít: ve scénkách lékař – pacient a ve svých prezentacích mají představit po absolvovaných dvou semestrech studia správné komunikace své kazuistiky a pří zažili jako komunikační pochybení v medicíně. „Tady máte výsledky, vypadá to na rakovinu slinivky, takže si to vezměte a běžte se objedn vojenské nemocnice. Jo a to důchodové připojištění už asi nebudete potřebovat, s tím bych nedělala,“ oznámila praktická lékařka v podání jedné ze studentek své spolužačce – pacient situace, kterou zažil strýc. Ukázalo se, že má jen cukrovku. Ale to necitlivé a neempatick o vtip znamenal, že se po deseti letech rozhodl změnit doktorku.“ Další scénka. Studentky si mění role a předávají bílý plášť. Kdo jej má, představuje lékař roli pacienta. Na stůl před sebou si slečna klade papír velikosti A3 přeložený na polovinu jablkem. „Jaký máte tlak? Alergie? Co rodiče, žijí?“ střílí otázky jednu za druhou na spol minutách bušení do imaginární klávesnice, konečně zvedne hlavu, poprvé se podívá na „pacie „Tady máte potvrzení a pět set korun sestřičce.“ Další reálná zkušenost, tentokrát s potvr

Jaký máte tlak? Alergie? Co rodiče, žijí?

Nenechte se nikdy uchlácholit staršími, že tohle už vid tisíckrát a nikdy se nic nestalo.

Příběh střídá příběh a scénka scénku. N vše jiné než před deseti lety. Tehdy medici prezentovali jen případy špatné komunikace mez pacientem. Dnes slyším poprvé i pozitivní kazuistiku z alergologie, kde je medik přijat na čas vyhrazený pacientovi patří jen jemu, a ne datlování do počítače, a lékařka vysvětlí, j přišly, co znamenají a kam a proč pacienta dál odesílá na vyšetření. Taky se letošní závěr akademického roku nesl v duchu postřehů týkajících se špatné komunik či sestrami. Tedy to, co pacient neslyší, protože je pod narkózou. Ale medici si všímají. služebně starší lékař neměl sterilizovaný nástroj, protože mu upadl, a přesto jej použil, na sebe lékaři oškliví, protože něco chybí, a hází vinu jeden na druhého. „Což jsou věci, soudní spory, pacientovi to může poškodit zdraví,“ komentuje Marx. „Oceňuji, že máme dnes chybné komunikace v medicínském týmu. Nenechte se nikdy uchlácholit staršími, že tohle už zažili tisíckrát a nikdy se nic nestalo. Chleba jste taky viděli tisíckrát a stejně ho neu Proděkan 3. LF UK může za ta léta, co vyučuje mediky komunikaci, srovnávat. V čem je to dn „Studenti jsou zralejší, zcestovalí a mají blíž k sociální roli lékaře. Dělají i spoustu v medicínu. A nebojí se ozvat vůči starším kolegům a říct, co dělají špatně,“ říká Marx. A n bramborovým salátem, jímž letošní lekce komunikace pro studenty neformálně končí, svým med proč vlastně se o rozhovorech lékař – pacient stále ještě nemluví víc, než by mělo. „Vezměte si ta léta komunismu. To byla devastace komunikace. Třicet let je málo na to, aby napravilo,“ říká. „Navíc stavovská lékařská organizace selhává, protože se jí povedlo sous pouze na peníze, ne na etiku a komunikaci,“ vysvětlil. Závěr je ovšem optimistický. Podle polovina lékařů vrací ze svých zahraničních zkušeností zpět. Prý si jen stačí počkat na tu obměnu, aby bylo pro lékaře samozřejmostí chovat se zdvořile k pacientům.