Psát s dětmi úvahy pomáhá problémy ve třídě rozklíčovat a vyřešit ****************************************************************************************** * Psát s dětmi úvahy je dobrá cesta, jak problémy ve třídě rozklíčovat a společně vyřešit ****************************************************************************************** Absolventka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Soňa Semotánová nyní učí na dvou diamet středních školách. V jedné z nich jsme se sešly a povídaly si o tom, jak pracuje na odstra týkajících se minoritních skupin studentů – konkrétně romských, asijských a arabských dětí Učíte zde na Střední škole gastronomické a hotelové a pak také na Mensa gymnáziu. Jaká je školách? Každý školský stupeň je jiný a hodně záleží na sociokulturním charakteru prostředí, z něho Ty z výběrové školy mají výhodu, že se rychle učí, výborně si pamatují informace a nerady mě je to velmi potěšující výzva hledat způsoby, jak je zabavit a inspirovat, aby pracovaly zobecňovat a netroufám si tvrdit, že by děti na učňovských oborech neměly studijní předpok nimi a výuka je jiná.

Děti z učiliště mi oproti gymnazistům přijdou trošičku o srdečnější a jsou vděčné za emoce. Oceňují, když jim projevíte důvěru a zájem o ně.

Z vlastní zkušenosti vím, že negativnost vůči menšinám, se týkají především základních škol. A potvrzují mi to během debat i sami studenti.

Studenti si uvědomují, co mohou svými slovy způsobit a d pozor. Proto jim často dávám psát na dané téma úvahy. V písemném projevu se totiž tolik ne

Pozorujete nějaký rozdíl na výběrové škole? Je to stejné. Učím arabskou holčičku syrského původu, kterou studenti berou jako integrova „jejich“. Ale ostatní Arabové jsou pro ně velký problém. Vedle toho, že učíte, studujete také historickou sociologii. Máte pocit, že přistupujete k zbytek učitelského sboru? Třeba že určitá témata vnímáte citlivěji? Nemyslím si. Spíše je to dáno tím, že učím základy společenských věd a dějepis, kde mám vě těmto tématům věnovat. Z mé zkušenosti funguje osvěta nejlépe přes pozitivní zážitky. Naše Facebooku skupinu, kam vkládám všechny kulturní události týkající se menšin. Děti o ně maj tam rády i ve svém volném čase, protože tyto akce bývají o víkendech. Tímto je namotivuji výuce dostaneme k jádru věci, kterou potřebuji probrat. Říkala jste, že středoškoláci umějí kriticky myslet a předvídat následky svého chování. Ja jejich myšlení, když vám nepřiznají, že mají předsudky vůči minoritám? Máte pravdu. Uvědomují si, co mohou svými slovy způsobit a dávají si větší pozor. Proto ji psát na dané téma úvahy. V písemném projevu se totiž děti tolik nekontrolují. Například se z nich přiznal, že by Afroameričanovi nepodal ruku. Samozřejmě neprozradím, kdo to byl, je názoru začnu diskuzi. Vidím pak, že nejen pisateli otevřela debata oči. Úvahy jsou dobrá c problémy odhalit a rozkrýt. PhDr. Soňa Semotánová absolvovala v roce 2009 dvouoborové studium dějepisu a základů spole již devátým rokem. Loni započala Ph.D. program na FHS UK – obor historická sociologie. Zab učí na dvou středních školách v Praze – Mensa gymnáziu a Střední škole gastronomické a hot