Psát s dětmi úvahy pomáhá problémy ve třídě rozklíčovat a vyřešit ****************************************************************************************** * Psát s dětmi úvahy je dobrá cesta, jak problémy ve třídě rozklíčovat a společně vyřešit ****************************************************************************************** Absolventka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Soňa Semotánová nyní učí na dvou diamet středních školách. V jedné z nich jsme se sešly a povídaly si o tom, jak pracuje na odstra týkajících se minoritních skupin studentů – konkrétně romských, asijských a arabských dětí Učíte zde na Střední škole gastronomické a hotelové a pak také na Mensa gymnáziu. Jaká je školách? Každý školský stupeň je jiný a hodně záleží na sociokulturním charakteru prostředí, z něho Ty z výběrové školy mají výhodu, že se rychle učí, výborně si pamatují informace a nerady mě je to velmi potěšující výzva hledat způsoby, jak je zabavit a inspirovat, aby pracovaly zobecňovat a netroufám si tvrdit, že by děti na učňovských oborech neměly studijní předpok nimi a výuka je jiná.
Děti z učiliště mi oproti gymnazistům přijdou trošičku o srdečnější a jsou vděčné za emoce. Oceňují, když jim projevíte důvěru a zájem o ně.
V čem konkrétně? Obecně mi zdejší děti přijdou trošičku otevřenější, srdečnější a vděčné za emoce. Velice o projevíte důvěru v jejich kvality a zájem o ně. Neříkám, že děti na výběrové škole takové to tam tak běžné. Možná je to dáno tamním sofistikovanějším prostředím. Přesně tak. Očekávají vysoký stupeň profesionality. Jsou velice zodpovědné, většinou vědí, jdou si za tím. Řekla bych, že jsou i kreativnější. Nutno ale dodat, že k tomu mají také v Zapojují se do různých individuálních programů či projektů, čímž se připravují na budoucí škole. S jakými dětmi z minoritních skupin se setkáváte tady a tam? Na Mensa gymnáziu máme děti arabské, židovské, asijské a také studenty pocházející z rodin rodičů cizinec, například Afroameričan. A romské – i když také jenom částečně, kdy je jede Zde na středním odborném učilišti studují romské, vietnamské a ukrajinské děti.Z vlastní zkušenosti vím, že negativnost vůči menšinám, se týkají především základních škol. A potvrzují mi to během debat i sami studenti.
Pociťují, že se k nim ostatní spolužáci chovají předpojatě? Z vlastní zkušenosti za léta svého učitelování vím, že negativnost vůči menšinám, zášť či především základních škol. A potvrzují mi to během debat i sami studenti. Středoškoláci už kriticky myslet a předvídat, jaký dopad mohou jejich slova mít, jak mohou ublížit. Když js ve třídě, což se samozřejmě stává, nemají rasový, etnický či minoritní původ, ale týkají s sympatií a antipatií. Takže je zbytek třídy bere jako sobě rovné, kamarádí se spolu? Řekla bych, že vztahy ve škole opisují atmosféru ve společnosti obecně. Z mého pohledu je ve srovnání se Slovenskem, kde jsem se narodila, tolerantnější a liberálnější. Ale očekává minorit vysoký stupeň začlenění. S otevřenou nenávistí se děti nesetkávají. Ale vadí jim, pohled na „nepřizpůsobivé“ dopadá i na ty integrované. Vnímají to samozřejmě jako nesprave Projevuje se to i ve škole? Když se bavíme o romské problematice ve třídě, tak většinová skupinka říká například o men naši, ti jsou v pohodě, ale ostatní Romové jsou špatní.“ Snažím se jim vysvětlovat, že to každá skupina je tvořena jednotlivci, z nichž všichni si mohou vybrat, jak se budou chovat rozpoznat integrovaného Roma od „nepřizpůsobivého“, dokud ho osobně nepoznáte.Pozorujete nějaký rozdíl na výběrové škole? Je to stejné. Učím arabskou holčičku syrského původu, kterou studenti berou jako integrova „jejich“. Ale ostatní Arabové jsou pro ně velký problém. Vedle toho, že učíte, studujete také historickou sociologii. Máte pocit, že přistupujete k zbytek učitelského sboru? Třeba že určitá témata vnímáte citlivěji? Nemyslím si. Spíše je to dáno tím, že učím základy společenských věd a dějepis, kde mám vě těmto tématům věnovat. Z mé zkušenosti funguje osvěta nejlépe přes pozitivní zážitky. Naše Facebooku skupinu, kam vkládám všechny kulturní události týkající se menšin. Děti o ně maj tam rády i ve svém volném čase, protože tyto akce bývají o víkendech. Tímto je namotivuji výuce dostaneme k jádru věci, kterou potřebuji probrat. Říkala jste, že středoškoláci umějí kriticky myslet a předvídat následky svého chování. Ja jejich myšlení, když vám nepřiznají, že mají předsudky vůči minoritám? Máte pravdu. Uvědomují si, co mohou svými slovy způsobit a dávají si větší pozor. Proto ji psát na dané téma úvahy. V písemném projevu se totiž děti tolik nekontrolují. Například se z nich přiznal, že by Afroameričanovi nepodal ruku. Samozřejmě neprozradím, kdo to byl, je názoru začnu diskuzi. Vidím pak, že nejen pisateli otevřela debata oči. Úvahy jsou dobrá c problémy odhalit a rozkrýt. PhDr. Soňa Semotánová absolvovala v roce 2009 dvouoborové studium dějepisu a základů spole již devátým rokem. Loni započala Ph.D. program na FHS UK – obor historická sociologie. Zab učí na dvou středních školách v Praze – Mensa gymnáziu a Střední škole gastronomické a hotStudenti si uvědomují, co mohou svými slovy způsobit a d pozor. Proto jim často dávám psát na dané téma úvahy. V písemném projevu se totiž tolik ne