Vyhořelému učiteli nepomohou ani prázdniny ****************************************************************************************** * Vyhořelému učiteli nepomohou ani prázdniny ****************************************************************************************** Psycholožky Irena Smetáčková a Veronika Pavlas Martanová provedly spolu s dalšími odborník 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy výzkum týkající se učitelského vyhoření. Jeho výsle že zhruba dvě třetiny českých učitelů prožívají dlouhodobý stres a pětina učitelů trpí syn Pro laika, potažmo rodiče malých či školou povinných dětí jsou to celkem alarmující čísla. vás? Smetáčková: Vlastně ani ne, podobné výsledky vycházejí i v dalších zemích s podobným škols podpory. Spíše bylo zajímavé, že jsme nezaznamenali rozdíly mezi pedagogy jednotlivých stu zahraničí dopadají mateřské školy lépe než základní.

U vyhořelých mužů dochází ke změnám emocionálního proží vztahu k žákům. U žen se objevuje selhávání na fyzické úrovni.

Jak konkrétně se dlouhodobý stres na učitelích projevuje? Pavlas Martanová: Liší se to podle pohlaví. U mužů dochází ke změnám emocionálního prožívá vztahu k žákům, odosobnění, v praxi pak například říkají: „Co zmůžete s tímto materiálem? ty moje kusy, co já tak s nimi mám dělat?!“ U žen bývají častější vnitřní projevy, objevuj na fyzické úrovni – vyšší nemocnost a další zdravotní potíže jako únava, bolest zad nebo h jednotlivce se navíc začnou dotýkat členů pedagogického sboru. Kolegové za něho musejí sup větší stres. Jde o infekci, jíž jsme se sice ve výzkumu primárně nevěnovali, ale dotazovan Vyhořelý člověk tedy dokáže proměnit atmosféru celé školy? Smetáčková: Ano, protože nejenom že se s ním velice špatně komunikuje, nezvládá plnit ani brání se všemu novému, a přidává tak ostatním práci, ale také šíří špatnou náladu. Jeho ná ignorovat, může s sebou stahovat i ostatní. Pavlas Martanová: Máme pro to dokonce termín – travič studní.

Důležitá je profesní sebejistota. Uvědomovat si, že jsem kvalitní učitel, který dobře pracuje, ale v půl páté odcházím domů.

Učitelé tvrdí, že jsou zahlceni administrativou, kvůli které se nestíhají věnovat žákům. J Když jednomu práci uberete, druhému ji musíte přidat. Pavlas Martanová: Ne nutně. Jsou to takové misky vah, které je třeba správně rozložit. S ú povinnostmi se dá cíleně pracovat – plánovat, rozlišovat, co je nezbytné a co není. Na něk přijmout administrativního pracovníka nebo je delegovat, rozložit mezi celý tým. A někdy j říci „ne“. Naprosto zásadním předpokladem spokojeného učitele je umět nastavit hranice – ž vedení, rodičům a především sobě. Což je evidentně pro mnoho učitelů problém. Smetáčková: Důležitá je profesní sebejistota. Když máte jasnou vizi opřenou o pevné odborn pracovat, abyste byla dobrá učitelka, pak jste ji schopna hájit, když dojde k nějakému kon ale ve školství naplňuje velice obtížně. Proč? Smetáčková: Učitelé jsou veřejností neustále kritizováni, znejišťováni a málo respektováni věří. Pavlas Martanová: Na druhou stranu je toto povolání považováno za poslání. Říká se, že ped své práci věnovat celým srdcem i životem. Ale tak to není. Je to jenom práce – sice důleži ale pouze práce. Jaký by tedy měl být ideální přístup učitele? Pavlas Martanová: Uvědomovat si, že jsem profesionál, kvalitní učitel, který dobře pracuje odcházím domů. Nevyřizuji večer papíry, neodpovídám obratem na noční e-maily. Mám své souk sobě a své rodině.

Projevy vyhoření u učitele jsou dramatické: chce se mu zvracet, když má vejít do třídy. Děti se perou, hádají, chovají neadekvátně, ale on už nem Je apatický.

Spousta učitelů, zvláště ti s malými dětmi, nicméně na své profesi oceňují právě časovou f se být brzy doma, a večer pak opravují sešity. Smetáčková: Opět jsme u těch hranic. I když se večer rozhodnete věnovat práci, musíte si u ta dodržovat. Pracuji hodinu, a ne víc. Hodnotím testy, ale už neotvírám pracovní e-mail. Pavlas Martanová: Říká se tomu automanagement a učíme ho i naše studenty na Pedagogické fa Pak je tu ale řada povinností, s nimiž si jednotlivec sám neporadí a efektivní koncepce mu Jaká je úroveň vedení jednotlivých škol? Smetáčková: Bohužel nemůžeme z našeho výzkumu učinit takto generalizované závěry. Studie m kvantitativní a kvalitativní. Té první se zúčastnilo dva a půl tisíce pedagogů, kvalitativ spolu s kolegyní podrobily dvanáct škol, na jehož základě jsme pak pro jejich vedení vypra zprávu, jak si jejich škola stojí ve srovnání s ostatními. Poskytly jsme jim také sérii in doporučení. Pavlas Martanová: Byly to velice osobní informace typu: „Vaši lidé říkají, že by moc stáli „Středeční porada každý týden je podle nich neefektivní a nepřiměřená zátěž“. Jestli si z nevíme a zjišťovat to ani nebylo naším cílem. Na druhou stranu víme, že jsme vedly rozhovo kteří po následujících prázdninách školu opustili. Takže jsme tedy opravdu narazily i na k syndromu vyhoření. Řešením je tedy odejít z oboru? Pavlas Martanová: Anebo vyhledat pomoc. Jsou učitelé, kteří prodělali krizi, ale poradili překonali ji a nyní jsou ve své profesi spokojeni. Nemusejí jít hned do péče terapeuta, ně přístupu a chování postačí rozhovor s kolegy či rodinou. Dalším řešením je snížit alespoň pracovní úvazek.

Dobrým učitelem se člověk nerodí. Je to činnost, ke kter propracovat, získat znalosti, dovednosti a profesní návyky a to se týká i zvládání stresu. blockquote> Jak člověk pozná, že už se ho vyhoření týká? Pavlas Martanová: Projevy jsou skutečně dramatické. Chce se vám plakat nebo zvracet, když třídy. Pokud jste se při dlouhodobém stresu chovala vznětlivě a cynicky, teď už jste ve fá vám všechno jedno. Děti se perou, hádají, chovají neadekvátně, ale vy už nemáte sílu zasáh Smetáčková: Všichni jsme někdy unavení a ve stresu, ale většinou se náš stav po víkendu ne zlepší. U vyhoření to takto nefunguje. Syndrom vyhoření tedy hrozí každému, kdo si nestanoví hned od začátku pevné hranice? Pavlas Martanová: Dokonce se dá říct, že s čím větším nadšením člověk do této profese jde, na sto padesát procent, nikoho a nic neodmítá, tím spíše a dříve vyhoří. Smetáčková: Dobrým učitelem se člověk nerodí. Je to činnost, ke které se musí propracovat, dovednosti a profesní návyky a to se týká i zvládání stresu. Pavlas Martanová: Studenti mívají dojem, že pro tuto práci potřebují mimořádný talent. Ano jsou skutečné perly a ty to mají snazší. Ale pak je tu spousta dalších, kteří mohou být sk pokud budou poctivě trénovat a celoživotně na sobě pracovat. Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. [ URL "http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=19"] , vystu působila jako psycholožka v Pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 9 a 10 a jako anal také tématu rovnosti ve vzdělávání a genderové socializaci. Je členkou Rady vlády pro rovn PhDr. Veronika Pavlas Martanová, Ph.D. [ URL "http://kps.pedf.cuni.cz/index.php?p=80"] , j střední školy. Na PedF UK Praha vystudovala obory psychologie a speciální pedagogika. Prac Pedagogicko-psychologické poradně pro Prahu 6 a supervizorkou ve školství. Vyučuje na PedF