Děti tráví u obrazovek stále víc času. Není to ale jejich vina ****************************************************************************************** * Děti tráví u obrazovek stále víc času. Není to ale jejich vina ****************************************************************************************** Vztah dětí k moderním technologiím hodně vypovídá o nás dospělých. Proč jsme jim je nabídl jejich obsah a jak často jsme sami online? Michaela Slussareff z Ústavu informačních studi Filozofické fakulty Univerzity Karlovy založila spolu s kolegyní Zdeňkou Černou projekt Hr [ URL "http://hrajemesichytre.cz/"] . Jeho prostřednictvím se snaží šířit poznatky o negat pozitivních vlivech technologií na děti. Vědkyně zde také shromáždily kvalitní edukativní s tipy, jak získané vědomosti využít v reálném životě. Vybavíte si, kdy a proč jste dala svým dětem do ruky poprvé mobil? Bylo jim zhruba dva a půl roku. Ale důvodem nebylo, abych se jich zbavila a mohla se věnov Moje děti by se raději dívaly na pohádky v televizi, které by jen tak pasivně přijímaly, z cením edukativních aplikací, protože si myslím, že jsou pro ně přínosnější. Takže boje o mobil či tablet u vás doma neprobíhají? Někdy samozřejmě ano, ale nejsou na denním pořádku právě proto, že vybírám opravdu jen vzd Někteří rodiče stahují ty zábavné, které nejsou kvalitní nebo přiměřené věku jejich potomk přirozeně víc baví, protože – co si budeme povídat – vzdělávací aplikace, zvlášť ty pro st zábavné nejsou. Podle vás je tedy televize horší? Snažím se nerozdělovat obrazovky na dobré a špatné. Do celkového hodnocení kvality přijíma vstupuje řada proměnných. V angličtině hovoříme o třech „C“ – content (obsah), context (ko (dítě). Je důležité brát v potaz, co sleduje, zda se aktivně zapojuje do interakce s obsah pasivně přijímá, zda mu rozumí, jestli se na něj dívá samo, nebo s rodičem, zda mu dospělý co se na obrazovce děje, a v neposlední řadě, zda dítě nemá nějaké dispozice, které modern negativně prohlubují. Když bylo mým dětem okolo dvou let, pouštěla jsem jim pohádky, abych měla chvilku klid. Te zabaví se samy, ale televizi a počítač vyžadují, protože je baví. Vaše slova přesně odpovídají našim výzkumům. Zjistili jsme, že naprostá většina českých ro dětem moderní technologie proto, že se jich potřebují na chvíli zbavit. To je normální, lz když se nad tím zamyslím, přijde mi to úsměvné, protože pak často přicházejí rodiče starší si, že si jejich potomci neumějí hrát. Přitom si vůbec neuvědomují, že ten impulz možná př lety od nich samých – zabavit dítě za každou cenu, protože ho přece nemůžeme nechat se nud Ponechat dítě někdy samo sobě může být prospěšné, ale je velice obtížné to stoprocentně do kdy potřebujete rychle udělat co nejvíc práce. Souhlasím, ale pokud máte opravdu hodně malé dítě, měla byste mu nabídnout jinou zábavnou prokázáno, že děti do dvou let by se neměly dívat na obrazovky. Proč? Především z důvodů sociálních. V tomto věku se z nich nic nenaučí, maximálně něco napodobu tomu nerozumějí. Zatím se jednoznačně nepotvrdilo, že by média takto malým dětem ubližoval nijak nerozvíjí. Batolata se dovedou zabavit sama – nejčastěji kramařením po bytě. To ale rodičům jejich si neulehčí. Pamatuji si jednu babičku, která chtěla znát můj názor na to, že její dcera usazuje svou s holčičku před dětský pořad v televizi pokaždé, když potřebuje vařit, a pokud to neudělá, d Chápu, že je to opravdu náročné. Ale na druhou stranu dítě se v tomto věku učí regulovat v Pláč a vztek jsou nepříjemné pro všechny, ale pro to maličké je to lekce. Pokud nedostane zvládat emoce v útlém věku a začne se to učit až později ve školce, bude to pro něj z hled sankcí mnohem těžší. Z výzkumů vyplývá, že dnešní děti a dospívající jsou depresivnější, ú a méně spokojené s vlastním životem. Není pro ně snadné regulovat své vnitřní prožitky a m částečně zapříčiněno moderními technologiemi – dnes se nikdo neumí nudit, být jen tak s vl Technologie nabízejí instantní zábavu prakticky neustále. Ale to se netýká jen dětí. Samozřejmě. Co děláme my, když můžeme být chvíli sami se sebou? Vytáhneme telefon. Proto s nejde o generační záležitost, ale věc doby. Jaké jsou tedy zdravé zásady soužití s moderními technologiemi? Právě z tohoto důvodu jsme s kolegyní založily iniciativu Hrajeme si chytře, kde jsme shro edukativní mobilní aplikace rozdělené podle věku dětí a jejich zájmu. Postupně k nim přidá aktivity na doma či na ven, aby dítě přeneslo získané znalosti do reálného života. Nechcem strašit a tvrdit, že čas strávený u obrazovek je nebezpečný. Proto zde najdou i články, ja technologiemi rozumně nakládat. Přiznávám, že vliv obrazovek na děti příliš neprožívám. Ale rozhoduji o délce sledování a protože si na ty své „hrdiny“ rády hrají. Ano, malé děti se učí nápodobou, a proto potřebují pozitivní vzory. Existuje výzkum, v něm dospívající chlapci dotazováni, zda měli v dětství nějakého oblíbeného superhrdinu z obraz se, že ti, kteří ano, vnímali své tělo jako svalnatější a připadali si fyzicky silnější. T na sebe samé je jistě ovlivněn právě oblíbenými superhrdiny a přetrval v nich spoustu let. působení vůbec nemusí být na škodu. Je zkrátka dobré zamýšlet se nad tím, co a koho děti n sledují. Myslíte si, že už se Češi naučili používat technologie zdravě – s rozumem a s mírou? Zatím mi to přijde přesně naopak. Jsou tu dvě velmi malé skupinky rodičů, kteří buď modern šmahem odmítají, anebo se o nich snaží přemýšlet, určovat dětem obsah a omezovat čas u nic je tu naprostá většina lidí, kteří to vůbec neřeší. Nevnímají to jako problém ani u sebe, ani u svých potomků. Podle mého názoru je důležitá osvěta. Rodiče by si měli uvědomit, že rozhodnutí, které uči i následující roky. Když například dovolíte tříletému dítěti třicet minut denně u televize letech už hodina a půl. Proto je třeba s ním neustále domlouvat pravidla a vysvětlovat, pr jejich dodržování. Dokáže to ale malé dítě, které třeba ještě ani nemluví, pochopit? Věřím, že ano, pokud je k tomu dlouhodobě srozumitelnou formou vedeno. Je potřeba mu ukazo technologií je možný a není ani špatný, ani nudný. A že nudit se může být taky občas fajn spousta dospělých neumí. Je zkrátka nutno být dítěti správným vzorem. Přesně tak. To je jeden z našich hlavních rodičovských úkolů, který v tomto případě znamen dětem obrazovky, ale ukazovat jim, co dalšího skvělého v životě je. Michaela Slussareff působí v Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK, kde v rámci School of Design a v centru pro výzkum ve vzdělávání Linnaeus při Univerzitě v Göteborgu. herních vývojářů v Electronic Arts. Vedle Univerzity Karlovy vyučuje na mezinárodní vysoké Zdeňka Černá se dlouhodobě zabývá možnostmi využití digitálních médií v přírodě a ekovzděl těmto tématům také příspívá na Hrajeme si chytře.