Od atentátu ke svobodě ****************************************************************************************** * Od atentátu ke svobodě. Úspěšná hra Attentat 1942 se brzy dočká pokračování ****************************************************************************************** Hra Attentat 1942 získala krátce po uvedení na trh několik prestižních cen včetně nominace Oscara“ za nejlepší příběh na festivalu IGF v San Franciscu. Realizační tým složený z desi Filozofické fakulty UK, programátorů z Matematicko-fyzikální fakulty UK a historiků z Ústa dějiny Akademie věd ČR nyní pracuje na jejím pokračování. Bude se jmenovat Svoboda 1945 [ svoboda1945.com/"] a tvůrci v ní chtějí hráče přenést do doby krátce po druhé světové válc Attentat 1942 si získal recenzenty i hráče originálním přístupem i historickou věrností. P zprostředkovává velice realistický zážitek doby protektorátu pomocí příběhů postav, jež ma předobrazy v minulosti. Na hráči potom je v kritickém okamžiku rozhodnout o jednání postav její osud. „Situace, které naše postavy prožívají, se skutečně staly. Hráč tak má jedinečn vžít se do kůže lidí žijících za protektorátu a poznat, jaké důsledky v takové době mohlo rozhodnutí,“ vysvětluje Jakub Gemrot z Matematicko-fyzikální fakulty UK. „Postavy nejsou č ani hodnocení jejich jednání není jednoznačné. Attentat si můžete klidně zahrát i ve dvou a při hře diskutovat, jak se má vaše postava zachovat.“ Hra má nesporný vzdělávací dosah, zprostředkovává skrze příběhy a důležitou roli zde mají emoce a prožitek. Jak se pracovalo v týmu složeném z programátorů a historiků? „Upřímně nevím o žádné jiné h historici byli přímo členy tvůrčího týmu. U některých konkurenčních titulů jsou přizváni j u nás ale tvoří dialogy, dbají na přesnou vizualizaci historických reálií a mají právo vet že veškerý obsah podléhá jejich schválení,“ popisuje Gemrot spolupráci s kolegy z Filozofi UK a Ústavu pro soudobé dějiny AV ČR, „to samozřejmě klade značné nároky i na práci progra do velké míry předvídat a dopředu komunikovat nejrůznější omezení, protože obsah je ve fin technologickým možnostem.“ Prostředí bylo modelováno podle dobových fotografií, příběhy po vycházejí z historického výzkumu a skutečných vzpomínek. S narativní hrou na trh Stejným způsobem se postupovalo i v pokračování Attentatu nazvaném Svoboda 1945. „Řekl byc je ještě zajímavější než Attentat, protože následky událostí té doby vidíme hlavně v pohra Postavy tak mají větší přesah do dnešní doby a hráč se s nimi snáze ztotožní,“ říká Jakub zkušenostem z práce na Attentatu se nám podařilo hru zase o kus posunout. Udělat ji atrakt živější a vytvořit prostředí, které dobře evokuje poválečnou dobu.“ Prodat prémiovou hru není lehké a narativní hry mají ještě další specifika. „Například jso vytvoření teaseru nebo krátké prezentace na festivalu. Máme pár trailerů, ale nemá smysl n zdarma, protože celou ji sehrajete za dvě až tři hodiny. Zákazník nám musí uvěřit, nebo si akci vyzkoušet,“ usmívá se jeden z autorů. Herní průmysl je nesmírně konkurenční prostředí srovnatelné s cenami vstupenky do multikina (Attentat 1942 je v prodeji za 199 korun), pro smysl vyrábět hru pouze pro lokální trh. „Samozřejmostí je anglická verze a v současné dob rozšíření distribuce a dostupnosti našich her na různých platformách. Chceme vytvořit verz telefony, konkrétně pro Android a iOS, herní konzole i chytré televize.“ Právě těm narativ formátu sluší. Hra má jednoduché ovládání, takže stačí mít bezdrátovou myš a zážitek je na ještě větší než při hraní na počítači. Vlastně se to trochu blíží sledování filmu. Najít investora se bude tým snažit i na největším evropském herním festivalu v Kolíně nad teď k dispozici zhruba půlhodinové demo a na prezentaci se pečlivě chystáme. Zpočátku nám kurz Centra pro přenos poznatků a technologií UK a hlavně konzultace s business angelem – se věnuje investování do start-upů. Teď se chceme soustředit na marketing. Naším cílem je mimo typicky hráčskou komunitu, protože věříme, že právě princip vyprávění a hledání příbě atraktivní,“ doplňuje Jakub Gemrot. Trend narativních her je na vzestupu a brzy budou příb součástí všech mainstreamových televizních služeb. Ambicí týmu je postupně pokrýt poválečn roku 1989. Bude tak možné se přenést do nedávné historie, vžít se do osudů lidí a prožívat jež se tehdy skutečně staly.