Od nápadu k vlastní firmě ****************************************************************************************** * Od nápadu k vlastní firmě ****************************************************************************************** Před pár lety zjistila tehdejší studentka medicíny na Univerzitě Karlově Hana Fořtová, že nakupovat ovoce a zeleninu v plastových sáčcích na jedno použití a poohlížela se po ekolog Na trhu nic podobného nebylo, a tak vznikl frusack – praktický kompostovatelný sáček na op Stejnojmenný start-up založila Hana se svou kamarádkou, medičkou Terezou Dvořákovou. Od nápadu k výrobě a hlavně prodeji vede trnitá cesta. Terezo, jak vznikl první prototyp a vybíraly vhodný materiál? První prototyp šila Hančina teta, látku jsme koupily v galanterii. S materiálem to mimocho jednoduché. Chtěli jsme, aby byl kompostovatelný, pevný a prodyšný, aby se v něm ovoce nek nám na tom, aby se frusack vyráběl v České republice, a ne třeba v Číně. Těch kritérií byl jsme hodně narážely. Všude nám říkali, že se něco takového nedá vyrobit. Kdy jste svůj nápad poprvé prezentovaly na veřejnosti? Poprvé jsme značku Frusack představily na akci Prague Design Week. V té době tady podobný a tak si náš nápad získal velkou pozornost. Po akci se nám ozvalo pět potenciálních invest jsme také spoustu nových kontaktů. Mezi nimi tip na Matério, informační centrum pro nové m můžete projít vzorky různých tkanin a zjistit místo, kde se vyrábějí. Svého výrobce jsme a na Googlu. Kolik jste musely investovat do vývoje materiálu? Prakticky nic. Měly jsme štěstí, výrobce nám vyšel vstříc a do vývoje investoval sám. Česk dnes pod velkým tlakem a inovace jim umožňují v tvrdé konkurenci uspět. Obě jste začaly podnikat ještě jako studentky medicíny. Jak se vám podařilo tak rychle zor spoustě dovedností, které začínající podnikatel musí mít? I když se to možná nezdá, znalosti a dovednosti získané při studiu medicíny uplatníte i v ale spoustu věcí objevujete postupně, někdy metodou pokus–omyl. Pořád se učíme. Na Univerz funguje Centrum pro přenos poznatků a technologií, které poskytuje poradenství a pořádá ku inovací [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPTN-292.html"] . Podle materiálů z tohoto kurzu jsme první business plán. Investor nám poskytl zázemí a zajistil konzultace v oblasti práva neb Z vašeho vyprávění to zní, jako byste měly ohromné štěstí a těžkosti se vám vyhýbaly. Byl kdy jste to chtěly vzdát? Pár krizí jsme musely překonat. Na začátku nebylo vůbec jasné, jestli budeme mít co prodáv všude říkali, že se tkanina, jakou chceme, nedá vyrobit. Když nám to potvrdili i na jedné na Slovensku, nebylo to příjemné. První frusacky jsme prodávaly na Hithitu a zájem předčil takže jsme některé výrobky před Vánocemi došívaly doslova na koleni. Jako u všech inovací testovat první výrobky v podstatě na zákaznících. Jací vlastně jsou? Bývají přísní, nebo vám spíš fandí? Určitě je tu skupina lidí, kterým záleží na životním prostředí a zároveň chtějí podpořit č Dokážou nám ledacos prominout. Někteří se zajímají o nejrůznější detaily, například z čeho a jak dlouho trvá, než se rozloží. Jak důležitý byl pro vás design? Pro některé zákazníky je design stejně důležitý jako funkčnost. Chtěly jsme moderním desig proto jsme se vyhnuly klasickým „maskáčovým“ barvám, které jsou s eko výrobky spojeny. Nov jsou v bílé barvě s barevnými stahovacími šňůrkami. Větší poptávka si žádá jiný materiál, tkanina byla velmi náročná na výrobu. Chystáte se expandovat do zahraničí? Stále se snažíme rozšiřovat distribuci. Dávalo by nám smysl, kdyby se dal frusack koupit b supermarketu, protože tam je nejpřirozenější poptávka. Ze zahraničních trhů je pro nás pri Nežijeme ale jenom podnikáním. Jsme součástí vědeckého projektu Glopolis a připomínkujeme zákony týkající se zacházení s odpady. Chodíme také do škol a mluvíme se studenty o udržit ekologii.