Třináct let na filozofii ****************************************************************************************** * Třináct let na filozofii ****************************************************************************************** Studenti Univerzity třetího věku jsou činorodí, zvídaví a nevynechají jedinou hodinu výkla každého pedagoga. O tom, jaké to je, když vzdělávání je čirá radost, a ne honba za kredity Hana Borová a Karel Klečka. Byli jste i v mládí tak vzorní studenti jako dnes? Klečka: Byl bych, pokud bych měl možnost. Po skončení základní školy jsem ale nemohl, resp pokračovat na střední školu, dokonce si ani sám vybrat učební obor. Z omezené nabídky typu těžká chemie jsem zvolil tu poslední možnost. Byla to absurdní doba – tento učební obor pa preferovaným a plynula z něj spousta výhod jako ubytování na internátu, celodenní stravová pracovní pomůcky a oblečení po celou dobu zdarma, vyšší kapesné a po vyučení přednostní př studiu jako dělnický kádr. Odmaturoval jsem s vyznamenáním. Vysokou školu bych mohl studov době, kdy jsem zakládal rodinu. Borová: V první třídě jsem měla natolik skvělou učitelku, že jsem se už tehdy rozhodla jít stopách. Stále působím na pozici ředitelky základní školy. Mám velmi blízko k hudební vých cestuji, a proto jsem se na Univerzitě třetího věku přihlásila na obor praktický hudební m republiky. Jak jste se o možnosti studovat i v pokročilejším věku dozvěděli? Klečka: Univerzitu třetího věku jsem zaregistroval už krátce po jejím vzniku v roce 1986 a jakmile jsem odešel do důchodu. Chtěl jsem dohnat to, co mi bylo za komunismu upřeno. Také doplnit vědomosti o svém koníčku – životě v moři – a především se seznámit se starověkou i filozofií a díky tomu lépe porozumět dnešnímu společenskému dění. Borová: Já se o možnosti studovat dozvěděla od bývalých kolegyň, které nadšeně vypravovaly exkurzích na pedagogické fakultě. Pro každý obor platí jiné podmínky zápisu? Klečka: Ano, a dokonce se liší i cenou. Borová: U nás je podmínkou důchodový věk, základní přehled o evropském kulturním vývoji a i hudební historii. A ještě schopnost ujít alespoň osm kilometrů, protože na exkurzích hod Každý měsíc společně navštěvujeme místa nějakým způsobem spojená s českými hudebníky a skl místopis probíhá na Univerzitě třetího věku už pátým rokem, já nastoupila do jeho třetího jsem totiž nesplňovala podmínky věku. Výklad se během let neopakuje? Borová: Vůbec ne. Program je sestaven tak, abychom se dozvídali stále něco nového, a přito mohl přihlásit ke studiu někdo další. Samozřejmě jsme už projeli hodně známých míst, ale p kurzu přijde nejlepší. Dostáváme se opravdu do neotřelých oblastí. V rámci semestru máme s zorganizovat vlastní exkurzi na určité téma. V dubnu jsme tak s kolegyněmi připravily „Zás Kmocha“. Jsme vlastně pořád v terénu, jen na konci každého semestru nás čeká seminář s tes znalostí a na konci akademického roku pak promoce v Karolinu, kde obdržíme certifikát. Jedna z podmínek úspěšného zvládnutí kurzu je účast minimálně padesát procent. Jak jste na Borová: U nás je to dokonce osmdesát procent a musím se pochlubit – nechyběla jsem ani jed Klečka: Student řádného studia shání kredity, zápočty, obhajuje práce a chce dělat kariéru nepotřebujeme. My jednoduše chceme. Nemusíme. A to je veliký rozdíl. Je to i důkaz kvality přednášek, jinak by vás přece nic nenutilo je navštěvovat. Klečka: Naprosto souhlasím. Zapsal jsem se na Univerzitu třetího věku před třinácti lety a už jsem absolvoval ročníků české filozofie v evropském kontextu profesorky Anny Hogenové, přednášky jsou vždycky přínosné a je zde možnost diskuzí. Během těch třinácti let se někte opakovala, ale z jiného úhlu pohledu. Pokud se vracíme ke starším tématům, rozpracováváme podrobností například život a dílo Jana Amose Komenského, které třeba běžné žáky moc nezaj něj ale ponoříte, je to hotová detektivka. Dostáváte úkoly? Klečka: Spíš si připravujeme otázky na další hodinu. Přednášky o filozofii na pedagogické jednou za čtrnáct dní – dvě klasické vyučovací hodiny bez přestávky. Často nám ani nestačí debatovali dál. Na filozofii je úžasná především možnost diskuze. Narazím na něco, o čem s že to vím jinak, a zde si to mohu vyjasnit – nejen s profesory, ale i mezi spolužáky. My j zvláštní studenti, protože často býváme starší než sami vyučující. Oni mají větší znalosti delší historickou paměť a zkušenosti. A je krásné, že na přednášce si mohu dovolit vstát a okomentovat, přidat vlastní zážitek. Hana Borová vystudovala Pedagogickou fakultu UK a od té doby se věnuje pedagogické praxi n třetího věku navštěvuje druhým rokem – program hudební místopis České republiky na PedF UK Karel Klečka (*1944) pracoval po vyučení a maturitě ve Spolaně Neratovice, dále v Ústavu t po revoluci pak až do důchodu v bankovním sektoru. Na Univerzitu třetího věku dochází již filozofické přednášky Jana Sokola a Zdeňka Pince na FHS UK, filozofii starého Řecka na 3. Univerzita třetího věku (U3V) je specifickým programem celoživotního vzdělávání, jehož cíl seniorům možnost se kvalifikovaně a na univerzitní úrovni systematicky seznamovat s nejnov v oblasti vědy, historie, politiky a kultury. Zpravidla je určen zájemcům, kteří dosáhli d a mají středoškolské vzdělání s maturitní zkouškou. Absolventi programu U3V obdrží od Univ osvědčení, jehož předávání probíhá většinou v Karolinu. Výši úplaty za studium stanovuje d která uskutečňuje program U3V. V letošním akademickém roce nabízí Univerzita Karlova na všech svých sedmnácti fakultách p studijních programů pro seniory. V loňském roce se jich účastnilo 7 891 studentů.