Nechceme děti nutit volit mezi sportem a studiem ****************************************************************************************** * Nechceme děti nutit volit mezi sportem a studiem ****************************************************************************************** Úspěšní sportovci a absolventi FTVS UK Tomáš a David Svobodovi stojí před největší výzvou Zkušenosti z vrcholového sportu, výuky a trénování mládeže by rádi zúročili v projektu Kal [ URL "https://www.facebook.com/kalokagathiaaliance/"] . Pod tímto názvem už funguje jejic teď k němu plánují založit také vlastní soukromou sportovní školu. O svých plánech hovořil v nově vzniklé volnočasové studovně Creative Hub, kterou nedávno sami pokřtili. Proč jste si pro svůj projekt vybrali tak složitý název – Kalokagathia? Tomáš Svoboda: Vznikl spojením řeckých slov kalos neboli krása a agathos – dobro. Je krkol toho vědomi, ale pro typ školy, kterou plánujeme, se nám zdá příhodný, protože na něm lze naši filozofii. Ta stojí na čtyřech pilířích: všestrannosti, zdraví, efektivitě a prostřed řečeno chceme děti všestranně rozvíjet prostřednictvím sportu, zdravého aktivního životníh jim dopřát opravdu kvalitní vzdělání.

V praxi by to mohlo vypadat tak, že by se děti učily i nebo o víkendech. Díky tomu by jim odpadla klasická odpolední výuka.

Jak bude výuka probíhat? Tomáš Svoboda: Jde o základní školu, v dlouhodobějším výhledu je pak i středoškolské studi efektivně zajišťovat jak vzdělávání dětí, tak i jejich sportovní aktivity. V praxi by to m že by se děti učily i na soustředěních nebo o víkendech. Díky tomu by jim odpadla klasická a měly by větší prostor pro sport i během týdne. Ve hře je také varianta studia v blocích žáky věnující se zimním sportům by byla škola otevřena i o letních prázdninách. Chcete se věnovat všem sportům? Tomáš Svoboda: Nejmenší děti budou mít většinu sportovních aktivit společnou: základy plav gymnastiky, sportovních her, bruslení, lyžování. Na druhém stupni základní školy se bude t žáků zužovat a pomalu specifikovat na konkrétní sportovní disciplíny. Davide, jakou roli v tom všem hrajete vy? David Svoboda: Obdivuji, co Tom dokázal vymyslet a nejen jako jeho dvojče v tom jedu s ním podporu. Pomohu mu se vším, co bude potřebovat, protože ve dvou se to lépe táhne. Jak jste na ten nápad vůbec přišli? Tomáš Svoboda: Skoro deset let jsem učil tělocvik na soukromé alternativní škole a plánova sportovní třídu. Když jsem se ale o svém záměru bavil s odborníky na vzdělávání, shodli se mému konceptu bude nejsnazší založit si vlastní vzdělávací instituci. Nikdo jiný tu všestrannou sportovní školu neprovozuje? Tomáš Svoboda: Neprovozuje a nevím ani o podobném modelu v zahraničí. Vysvětluji si to tím dvacátého století se pohybové aktivity začaly specializovat na konkrétní disciplíny, často a tudíž závislé na výsledcích. Sportovní oddíly proto nabírají co největší množství dětí, náročným tréninkům, které většina z nich nezvládne a v průběhu let odpadne. Těch pár šampi zůstanou, pak dotuje svými úspěchy celé sportovní odvětví. A co s tím zbytkem, jenž by chtěl sportovat, ale už ne na vrcholové úrovni. David Svoboda: Přesně tak, „odpad“ je ohromný, což se nám nelíbí a chceme to změnit. Souhlasím. Mám malé dětí, které vedu ke sportu, a tak chodí na atletickou přípravku pro je Ale nechci z nich a priori vychovávat budoucí vrcholové sportovce. Tomáš Svoboda: Tak právě pro ně je naše škola. Nevím ale, zda bych byla schopna a ochotna jim takové vzdělání zaplatit. Tomáš Svoboda: Otázku financí, investorů a konkrétního místa teprve řešíme. Podmínkou proj vzdálenost všech jednotlivých sportovišť – mít v docházkové vzdálenosti bazén, atletický o gymnastickou halu i přírodu vhodnou pro cyklistiku a další venkovní aktivity. Potřebujete tedy nalézt takové místo, kde už všechno je, a pouze si na pozemek přistavět š Tomáš Svoboda: Anebo najít místo, kde se bude zmíněná výstavba realizovat v blízké budoucn případě bychom se chtěli přidat a být přímo u zrodu. Pokud bychom si budovali kompletní zá bychom pro investory mnohonásobně dražší, což bychom neradi. Nechcete vytvářet elitářský projekt. Tomáš Svoboda: Chceme, nikoli však z pohledu peněz, ale spíše z pohledu dětí, které se bud rozvíjet bez nadměrného tlaku na výsledky. V jistém slova smyslu to tedy elita bude, ale n hlavním cílem. A když budou chtít jít z vaší základní školy na prestižní gymnázium? Tomáš Svoboda: Nebudou mít problém s přijetím. Naším cílem je efektivní a všestranné vzděl žákům znechutit ani sport ani vyučování, což podle mého názoru klasický vzdělávací systém

Člověk se nejefektivněji učí, pokud následuje své zájmy. škole jsou děti naopak odnaučovány následovat své zájmy a učí se plnit příkazy.