Tělesná výchova pro všechny děti bez rozdílu ****************************************************************************************** * Tělesná výchova pro všechny děti bez rozdílu ****************************************************************************************** Jak navýšit počty absolventů nejen z řad lidí se zdravotními handicapy, zajistit jim lepší trhu práce a umožnit účast na tělesné výchově všem dětem školou povinným, byla hlavní téma APA Evolution, již pořádala Fakulta tělesné výchovy a sportu UK. Takřka na dohled její bud Krystal, diskutovali akademici z Univerzity Karlovy či Univerzity Palackého v Olomouci, li sportovci. Na první pohled mnohoznačný název Aplikované pohybové aktivity je ve skutečnosti soubor pr strategií, které mají za cíl zkvalitnit život osobám se speciálními potřebami – postižením nemocí. FTVS UK připravuje budoucí odborníky na tuto problematiku, ať už zdravé či handica kontinuálně od roku 1992. V současné době se jedná o studijní program Aplikovaná tělesná v osob se specifickými potřebami pod katedrou zdravotní tělesné výchovy a tělovýchovného lék Čtvrteční konference obsahovala čtyři panely přednášek, posterovou sekci a workshop projek inkluzi – nastavení takového systému vzdělávání, jenž umožňuje všem dětem bez rozdílu plni docházku, respektive navštěvovat školu, ideálně v místě jejich bydliště. Cílem inkluze je rovné šance dětí na vzdělávání. V úvodním panelu se řečníci vraceli k historickým kořenům péče o jedince se zdravotním pos vzpomněli na významné osobnosti – zakladatele Kladrubských her Vojmíra Srdečného [ URL "ht UK-6311.html?news=8527&locale=cz"] a Jana Pfeiffera, který se zasloužil o rozvoj ucelené r naší zemi. Fyzioložka Staša Bartůňková hovořila o počátcích tohoto oboru na FTVS. „Šlo o kombinovaný roku dlouhý studijní program, přijímalo se bez zkoušek, vzdělávali jsme osmdesát studentů praxe. Čtvrtina z nich byly osoby se zdravotním postižením,“ popsala Bartůňková s tím, že kontaktní osobou, na niž se studenti obraceli s podněty, žádostmi i stížnostmi a jejich po zvýšily kvalitu studia v budoucích letech. Současnou situaci výuky APA na FTVS UK popsala Klára Daďová z katedry zdravotní tělesné vý tělovýchovného lékařství. „Bohužel se nejedná o pedagogický obor, absolventi se tak nemoho zaměstnání ve školách. Vzděláváme budoucí specialisty volnočasových aktivit, kteří mají un na jedince se specifickými potřebami. Chtěli bychom to ovšem co nejdříve změnit a akredito jakožto pedagogický, aby si absolventi nemuseli pro výuku ve školách dodělávat pedagogické měli tak hladší vstup na trh práce,“ řekla Daďová s tím, že absolventi FTVS UK mají široké praktických znalostí a dovedností, což dokazuje například jejich práce na pozici konzultan podporují integrované žáky a jejich učitele v tělesné výchově a mimoškolních aktivitách. „ současný trend mnohdy zbytečného uvolňování žáků se specifickými vzdělávacími potřebami z vysvětlila Daďová. Radka Kučírková z Českého svazu tělesně postižených sportovců hovořila o nutnosti sdružova sportovce podle sportovních disciplín a nikoli zdravotního postižení, jako je to dosud. „J nepraktické, když pak na paralympiádu jede místo jednoho českého týmu několik samostatných uznávám, že například vozíčkáři či zrakově postižení jsou natolik specifičtí, že potřebují i soutěže,“ uznala Kučírková. Jak konkrétně se sport nevidomých liší od ostatních názorně ukázal prezident Českého svazu postižených sportovců Zdeněk Barlok, když si začal před posluchači kopat chrastícím fotbal „Ti nejlepší fotbalisti za ním dokážou utíkat a nakopnout v běhu. Hraje se v týmech po čty plus jeden vidomý brankář a představte si, že on, který vidí, inkasuje od nevidomého v záp deset gólů,“ řekl Barlok. V přednáškovém sále nechal míč kolovat s tím, že kdo si ho nechá příštím tréninku. „Ubývá nám počet členů. Není to ale jen náš problém, jde o celosvětový t být finančně co nejvíc nezávislí na státních dotacích, během posledních dvou let se nám po třicet procent financí z komerční sféry. Přesto však platí, že pokud nepůjde do para sport školství, mládeže a tělovýchovy alespoň deset procent z jeho celkového rozpočtu, situace s nás stále méně a úspěchy na paralympiádě mizivé,“ uzavřel Barlok. V sekci zaměřené na inkluzi poukázali na důležitost rovného přístupu ke vzdělání Jeffrey M University, USA) a Jim Parry (University of Leeds, UK, International Olympic Academy, Gree Konferenci uzavřel panel příkladů dobré praxe, kdy se představili odborníci z organizace K Paraple, Sportovního klubu vozíčkářů Praha nebo nadšenci z organizace Cesta za snem. V rám projektu Pohyb pro inkluzi vystopupil žák druhého stupně základní školya popsal, jak se dí projektu mohl i přes těžký handicap zapojit do tělovýchovných aktivit se svými spolužáky. Vyjádření FTVS UK ke studijnímu programu Aplikovaná tělesná výchova a sport osob se specif Dlouholeté zkušenosti s jeho realizací, odborné zázemí, spolupráce dalších součástí fakult potřebami (SSP) nabízí možnost vytvořit komplexní systém zabezpečení a nabídky pohybových UK. Bude vytvořena nabídka sportovních lekcí na úrovni kurzů/předmětů realizovaných na FTV