Svět larpingu: Umělecká forma i akční zábava ****************************************************************************************** * Svět larpingu: Umělecká forma i akční zábava ****************************************************************************************** Překlad z originálu: [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUMENG-752.html"] Jiří Novák V Letenském parku nedaleko pražského centra můžete občas pozorovat skupinky lidí oblečenýc zbroji, kteří bojují s jiným futuristicky vyhlížejícím gangem jak z filmů Šílený Max. Není jedná se o jeden z formátů zábavy jménem larp (live action role play). A existuje i mnoho tom ví student doktorandského studia Univerzity Karlovy David František Wagner, který je s než tří desítek larpů inspirovaných historií a politikou. Jak začal být larp oblíbený i v České republice? Sledovali jsme světové trendy? Domnívám se, že v ČR je larping docela specifický. Obecně řečeno, před 10 lety jsme byli d hodně jsme kopírovali témata ze severských zemí. Dnes už se věci změnily, a myslím si, že vytváříme. Naše larpy se liší a prolínají se různými směry, proto také přitahují lidi ze z larpingu je nyní také mnohem rozmanitější, takže už nejde o trendy v jedné oblasti, ať už nebo severské Evropě či Spojených státech. Ale rád bych věřil tomu, že jsme přidali vlastn jsme posunuli dobrým směrem. Pro někoho, kdo je úplným nováčkem - čím pro něj bude larping přitažlivý? Pokud bych měl použít jednu velmi krátkou definici, je to především hra, ve které hrajete čase a prostoru. To je rozdíl od jiných her v realitě, jako je například Pokémon Go, ve kt pokračovat, kdykoli vytáhnete telefon. Zde je lhůta stanovena předem a může být od dvou ho měsíce. Navíc se může odehrávat v jedné atypické místnosti nebo i v celém městě. Celé měst extrémní příklad, ale je to možné. A samozřejmě máte nějakou roli. Role mohou být prosté; jako obyčejný voják v bitvě, nebo mnohem složitější, kde si musíte 15 stránek profilu vaší postavy, nebo dostanete sadu poznámek, se kterými musíte pracovat. řídit svou postavu určitým směrem, přidávat své vlastní nápady, a interpretaci toho, kdo j Je jen na vás, jak se hra bude odvíjet. Jedním z nejzákladnějších principů larpingu je výb rozhodnutí a příběh se mění podle vašich rozhodnutí. Jedním z velkých rozdílů mezi larpem a třeba videohrami je fakt, že zde probíhá intenzivní ostatními lidmi. A to ze všech oblastí života. Často asi dochází k nějakým překvapením... Určitě. Například larp s názvem Legie: Sibiřský příběh, je zaměřený na působení českých le během první světové války. Ovšem nejde o rekonstrukce rozsáhlých událostí, ale o prožití e které tam vojáci zažívali. Hra proběhla už téměř třicetkrát, pokaždé jinak. Staly se různé máte přes 50 postav s různými úlohami a širokými možnostmi, co dělat. Pokaždé můžete dosáh výsledek. Když spustíte nový larp a jste v moderující roli - dohlížíte na hru a ujišťujete se, že se nebo se účastníte stejně jako ostatní? Záleží na hře a konkrétní roli, kterou v organizačním týmu hrajete. Během každého larpu má produkčního týmu, kteří jsou v pozadí; někdo je zodpovědný za ubytování, jídlo a tak dále. připraveni převzít roli menších postav, které nejsou samotnými hráči - postavy, s nimiž se setkávají. Jiní mohou mít roli na jakési křižovatce ve hře i mimo ni: workshopy před začát dohlížející na celý projekt a to, že vše běží hladce. Jsou různé druhy zapojení od organiz Kdo jsou zpravidla účastníci vašich her, je larping populární například mezi studenty vyso Ano, studenti přicházejí často, ostatně já jsem jeden z nich. Osobně dokončuji disertační na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Publikum je velmi široké a v posledních několik neexistovalo základní věkové spektrum. Máme studenty, profesory, lektory a mnoho dalších o zhruba 68 let. Domnívám se, že doposud nejstaršímu účastníkovi bylo 69 let. Hry jako Konec dějin?, která je inspirována slavnou knihou Francise Fukuyamy, odráží situa světě ze zákulisí či tajných jednání světového dění. Předpokládám, že to hráčům umožní pře obtížné může být dosažení něčeho, jako je trvalý mír ... Existují části takových situací, ovšem celý proces je samozřejmě velmi zjednodušený a čas reálném čase trvá hra dva dny, což představuje například osm let. Mnoho účastníků také poz mnohem složitější, než se může zpočátku zdát. Není to tak jednoduché a jako zpětnou vazbu odnést fakt, že vyjednávání o důležitách věcech mohou být často velmi náročná. Často nám p nečekali, že to bude tak těžké. Druhou věcí, kterou zjistí, je, že situace mohou být oprav a pro spoustu věcí neexistují žádná snadná řešení. A pokud by jen tohle bylo pro naše hráč poznání, které si odnesou, budu opravdu spokojený.“ Jak zaznamenáváte své larpy? Používáte videozáznam, fotografie, audiozáznam? Záleží na typu larpu - v některých jde především o spousty emocí a v takových případech ch zůstal soukromý. V případě Konce dějin? jsou zase postavami hry především lidé v oblecích, důvod fotografovat. Ale většinou samozřejmě fotíme, především ve více malebných hrách , kd dobové kostýmy nebo jiné silné vizuály. Pak máme na scéně dva nebo tři profesionální fotog Je to zábava nebo umění? Je to amatérské divadlo, nebo příprava na situace ve skutečném sv My určitě usilujeme o to, aby všechny naše larpy byly zábavné, ale zároveň, se přibližoval mohou být dobře využity také pro výcvik nebo pro vyzkoušení empatie a komunikace. V někter zase třeba na otestování vyjednávání nebo týmové cvičení. Ale jsem si jist, že existují i které jsou možná užitečnější - například hry bez rolí - které jsou pro teambuilding vhodně Jak jste se k larpu dostal vy? Během dospívání jsem dělal historický šerm a zajímal se o amatérské divadlo. Pak mě někdo larping, kde sem si to velice užil. V důsledku toho jsem pak o dva roky později v mých šes napsal první larp. Když mi bylo 19 nebo 20, stal se larping součástí mého života. Od té do nikdy nelitoval. Jak rychle podle vás tento koníček v Česku roste? Naší filozofií je, že by nabídka měla převýšit poptávku, protože teprve potom mohou přibýv Na Legii a Konci dějin? bylo asi 20 procent hráčů úplnými nováčky, chtěli si to vyzkoušet. pro většinu lidí, kteří larping vyzkouší, to pak zůstane jako koníček. Například začnou vy kostýmy nebo zbraně, a jednou nebo dvakrát ročně se přijdou zapojit a hrají o víkendech. A stačí. Jako většina lidí miluji vyprávění příběhů a budování světa, ale akceptuji, že jsou i lidé rádi hry jakéhokoli druhu. Setkali jste se také s lidmi, kterým se zážitek opravdu nelíbil Za posledních pět let s naší skupinou Rolling.cz a po dobu 14 let v oblasti hobby a hraní tisíce hráčů a někdy je samozřejmě i negativní odezva. Ze všech lidí, které jsem kdy potka procent z nich prostě larp hrát nechtějí - což je naprosto v pořádku! Obvykle jde o to, že s konkrétní hrou, ne s larpem jako takovým. Může se stát, že od začátku je to pro ně najed situace a cítí se diskomfortně a to je špatně. Pokud se někdo zúčastní jen proto, aby potě to chyba. Pokud tam vůbec nechtějí být, nebudou si hru užívat; v larpu nemůžete být pasivn Hru si může vyzkoušet kdokoli. Máme šedesátileté účastníky, kteří jsou ochotni vytvářet př pochodovat 20 kilometrů ve „zmrzlé Sibiři“, nebo mladé teenagery, kteří se snaží všem okol Zapojují se i lidé se zdravotním postižením, kteří mohou být stejně platní jako ostatní. V dobře funguje. Larping je interaktivní a musíte do něj vložit tvůrčí energii, abyste si ho David František Wagner (*1988 v Písku) je doktorandem na Univerzitě Karlově, v současné do her.