Spin-off pomůže studentům, říkají zakladatelé a vývojáři Charles Games ****************************************************************************************** * Spin-off nám rozváže ruce a pomůže studentům, říkají zakladatelé a vývojáři Charles Game ****************************************************************************************** Pod hlavičkou Charles University Innovations Prague s.r.o. (CUIP), dceřinou společností Un v lednu vzniká spin-off Charles Games s.r.o. Historii projektu, ze kterého vzešla společno a plány do budoucna nám prozradili hlavní programátor a jednatel Charles Games s.r.o. Mgr. Ph.D. a designér a vývojář her společnosti Mgr. Lukáš Kolek. Ti mimochodem stáli také za v Attentat 1942. Řekněte nám něco o samotné historii Charles Games Jakub Gemrot: Začalo to v roce 2012, kdy jsem byl přizván jako hlavní programátor k sérii 1938–1989, v rámci které jsme vytvářeli výukové simulace. To byla jedna část Charles Games vznikla na základě potřeb studentů z oboru Vývoj počítačových her, který vznikl na Matfyzu lety. Dlouho jsme dělali především vývoj počítačových her, o což měli studenti velký zájem však v tom, že tu nebylo žádné startup centrum, které by si je mohlo vzít po studiích pod V rámci řešení grantového projektu Gama TA ČR, kterým byl podpořen vznik hry Attentat 1942 možnost lépe poznat systém transferu technologií na UK díky spolupráci s CPPT UK a následn dceřinou společností CUIP. Výsledkem našich jednání o využití výstupu řešení projektu byla spin-off společnosti. Díky tomu jsme se dostali až k samotnému založení CG. Charles Games tedy funguje už několik let. Co se změní po vzniku spin-offu? Jakub Gemrot: Hlavní změnou bude významné zvýšení flexibility pro pohyb na trhu s počítačo byla dosud zásadní překážka úspěšné komercializace. Můžeme tedy říct, že nám založení CG r Za dva roky, kdy jsme se snažili prodávat hru Attentat 1942 přímo pod jménem Univerzity Ka zjistili, že existuje řada problémů plynoucích například z toho, že veškeré právní dokumen tzv. fakultním a někdy i univerzitním kolečkem, tedy se ke každému dokumentu musí vyjádřit což je samozřejmě z tržního pohledu, který klade důraz na rychlé jednání, přinejmenším pro Tím, že univerzita umožní spin-off společnosti nakládat s hrou Attentat 1942, budeme ji mo napříč obvyklými a zavedenými distribučními kanály. Tímto dosáhneme zvýšení zisku z prodej umožní vznik a rozvoj dalších titulů a podporu studentských projektů. V Attentatu 1942 byla použita velká spousta dobových záběrů a archivních materiálů. Jak sl nim dostat? Jakub Gemrot: Chodilo se hodně do archivů, hodně materiálu nám poskytl Národní filmový arc různá místa, a sháněli jsme dobové věci… A Mgr. Vít Šisler, Ph.D. - hlavní designér a šéf za to zodpovídal, si hodně hlídal, aby licence, která byla udělena původně pro sérii Česko byla jednou použitelná i komerčně pro vydání počítačové hry. Protože ten záměr udělat jedn hru na tato témata z československých dějin, tam byl už od začátku. Lukáš Kolek: Oproti klasickému hernímu vývoji to bylo pochopitelně jiné. Už jen samotnou s historiky. My nevíme o žádném jiném studiu, které by s historiky pracovalo tak intenzivním my. U nás historici nebyli těmi, kdo něco konzultovali, oni byli přímo spolupracovníky v t lidé z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie Věd České republiky. Přímo se podíleli na hře tí dané rozhovory a vymýšleli, co kam teoreticky můžeme dát. Zároveň také kontrolovali to, co dále. Hra Attentat 1942 získala řadu ocenění, mimo jiné i na festivalu v Berlíně. A to i přesto, tehdy nebylo možné zobrazovat cokoliv s nacistickou symbolikou. Lukáš Kolek: Když děláte hru, která pracuje s věcmi trochu jinak než ty dosavadní, jsou to výzvy. Což byl i příklad zobrazení nacistické okupace protektorátu. Navíc ještě tím, že js německém trhu. Nicméně právě i ta naše hra a celá atmosféra v Německu vlastně dospěla k to takových her na jejich trh uvolnil. Hry se tam nyní posuzují kus po kusu a nezakazují se p že zobrazují nějaký symbol, ale řeší se, co ty symboly v té konkrétní hře chtějí říci. Na Attentat 1942 bude navazovat nová hra s názvem Svoboda 1945. Jak velká budou od veřejno úspěchu Attentatu 1942? Lukáš Kolek: Po úspěchu Attentatu 1942 předpokládám, že velké. Nicméně Svoboda 1945 zase z poválečná témata - nástup komunismu, osidlování pohraničí, odsun sudetských Němců a těchto jsou vlastně témata, která jsou prozatím naprosto nevyčerpaná. A pokud víme, tak ve hře ni nebyla. A také se bavíme o týmu, který už je zkušenější a po zpracování Attentatu 1942 mám celou sérii vylepšit a pracovat ještě mnohem lépe s příběhy, více zaangažovat hráče do toh chceme říct. Tak doufáme, že nám to vyjde. Hra Svoboda 1945 se bude hodně dotýkat i komunistického převratu. Nemáte obavy z toho, že tehdejší dění může ve veřejnosti vyvolat rozporuplné reakce? Lukáš Kolek: Naše hra a vše, co děláme, stojí na historickém výzkumu a spolupráci s histor nevstupujeme na žádné pole alternativní historie. Pracujeme s příběhy lidí a historickými skutečně existují, a my je zapracováváme ve spolupráci s historiky. Naše hra nemá za cíl p se někdy někde nějak stalo, ale ukazuje různé příběhy různých lidí z různého období, s růz hráč samotný si pak musí utvořit obrázek o tom, co se tehdy dělo a jak to má vnímat. Sám s otázky. V naší hlavní sérii historických her hráč chodí za řadou postav-pamětníků a ptá se jich na co zažily, proč dělaly to, co dělaly, jak to vnímaly, nebo jaké byly za jejich konáním mot má možnost zeptat se jich na to, co sám v daný moment uzná za vhodné. A pak je na něm, jak vyhodnotí a zpracuje. Hráč má naprostou svobodu, jak interagovat s historií a hra mu dává Kdy bude Svoboda 1945 hotová? Jakub Gemrot: Vydání plánujeme ve druhém kvartále tohoto roku a ještě předtím pracujeme na 1942, který původně vyšel na počítače a Mac. Teď je chceme dostat na tablety a mobilní zař Vím, že se zároveň chystá i třetí díl série. Má už nějaký pracovní název? Jakub Gemrot: Má pracovní název Exil 1968, ale co všechno tam nakonec bude, to ještě zatím prozrazovat (úsměv). A už je jasné, jestli se bude jednat o završení trilogie, nebo bude série ještě pokračovat Jakub Gemrot: Pokud bychom měli velké úspěchy, tak existuje možnost mít i čtvrtý díl, kter sametové revoluce. Ale to je dost problematické i z pohledu historiků, protože je to přece natolik živé téma, že se k tomu nikdo nechce úplně vyjadřovat a hodnotit. Tak uvidíme. Které další hry v Charles Games vznikají? Lukáš Kolek: Jedna z nich je hra našeho nadějného studentského týmu z Matfyzu Silicomrades budou spolupracovat s Charles Games na vydání. Je to kooperativní hra - do jisté míry stří míry parodie na robotický svět. Hra je plná různých administrativních a byrokratických pře hráč musí postupně projít. Jsou tam takové malé zajímavé zvraty a je to zároveň dost humor nám taky nadšení celého týmu, který už během školního vývoje do hry investoval nadstandard Dalším z nadějných projektů je Legenda o ptačím duchovi, což je hra primárně české tvůrkyn Je to hodně artová hra, adventura, spíše taková environmentálně a spirituálně naladěná. Čl záhady v lese a snaží se přijít na to, co se stalo s panem "Větvičkou". To je vše, co bych prozradil, protože hra je stále ještě ve vývoji. • Článek o Charles Games a video z tiskové konference [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUM Tyto poslední příklady potvrzují myšlenku Charles Games využívat do budoucna potenciálu st Karlovy. Co od této spolupráce očekáváte? Jakub Gemrot: Studenti jsou mladí a plní nadějí, a přestože je herní byznys velmi tvrdý a cílem je nabídnout jim podporu, aby na něj nezanevřeli. Dnes k tvorbě počítačových her sta stáhnout nástroje odkudkoliv z internetu, takže tvůrců je po celém světě opravdu hodně, a složité hru vydat. Ale ta opravdová práce začíná s tím dostat samotnou hru k zákazníkovi. neumíte, tak můžete už při samotném vývoji udělat řadu chyb. A s tím chceme pomáhat předev že se studenty máme možnost pracovat v podstatě od začátku, tak máme dobrou šanci dovést j cíli. Snažíme se jednat s nimi férově. Když cítíme, že vývoj hry nevede tím správným směrem a zt čas, tak jim rovnou říkáme: opusťte tuhle myšlenku, začněte znovu, podle našich zkušeností že tohle nemá šanci na úspěch. A také naopak. Když vidíme něco nadějného, řekneme: ano, te zkuste do toho jít a popřemýšlejte o tom - je možnost pokračovat v tom s námi. Jsou nějaká speciální kritéria pro studenty, kteří se budou chtít do Charles Games dostat? Jakub Gemrot: My nějaká konkrétní kritéria nechceme sepisovat, protože to nikdy nedává úpl trh se tak rychle vyvíjí, že nic takového jako "pravidla úspěchu" neexistují. Vždy to bude dialogu mezi námi a studenty. A existují nějaké základní vlastnosti, které by člověk toužící po úspěchu v herním průmysl Jakub Gemrot: Hrát hry. Což může být pro někoho překvapivé, ovšem ne všichni studenti hry pak neznají prostředí. Pak je důležité mít nadšení pro samotný vývoj, což zní sice také ba třeba do této práce vložit kus sebe a mít ty hry rádi. A pak musí mít velkou trpělivost a velice brzy. Protože ač to vypadá snadně, je velice těžké být v herním průmyslu úspěšný.