Co všechno se můžete dozvědět o matematice za jediný den ****************************************************************************************** * Co všechno se můžete dozvědět o matematice za jediný den ****************************************************************************************** Budova Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy na Malé Straně se tuto středu otev stovkám především středoškolských studentů. V rámci Jednoho dne s informatikou a matematik "https://www.mff.cuni.cz/cs/verejnost/informacni-dny/jeden-den-s-informatikou-a-matematiko mohli vyzkoušet, jak souvisí geometrie s výrobou origami, matematika s Rubikovou kostkou, hru bez znalosti pravidel nebo jak naprogramovat robota, aby dojel v pořádku do cíle. Běhe si udělali představu o tom, čím se zabývají lidé z matfyzu a jaké matematické záhady mohou dokázat sami vyřešit. „Programování se věnuji ve volném čase už několik let, studium na této fakultě mě proto lá jsme si s kamarádkou přivstat, abychom stihly zahájení akce, ale vyplatilo se,“ říká Helen dorazila se spolužačkou z Kroměříže. „Pojaly jsme návštěvu jako takový neformální den otev kde se můžeme dozvědět, jak lze vzorečky, jež se učíme ve škole, využít v praxi. Obléci se inteligence? To by mě ve snu nenapadlo,“ směje se s tím, že je nejvíc zaujala hned první p slečna matfyzák“. Iveta Mrázová z katedry teoretické informatiky a matematické logiky představila počítačový něhož lze nahrát všechny kousky šatníku, a on z nich pak vytvoří tu nejlepší kombinaci, př jeho další varianty. „Pomocí tak zvaných genetických algoritmů, pracujících na principu DN oblečení různě křížit – vyměnit například kabelku nebo sukni. Umělá inteligence není tak g by měla vlastní vkus. Ale dokáže se ho naučit. My jsme například vytvořili webovou stránku shromáždili co nejvíce typů outfitů a poprosili dobrovolníky o jejich zhodnocení. Informac zakódovali a přidali do programu,“ vysvětluje Iveta Mrázová. Lukáš Vacek z katedry numerické matematiky seznámil posluchače s matematickými modely, jež předvídat dopravní zácpu pomocí parciálních diferenciálních rovnic. Vypočítal například, j rychlostí by měla auta vjíždět do kolony, aby byla co nejkratší. „Teoreticky by byla nejef nejvyšší rychlost – aby si každý jel, jak rychle chce, což je ovšem v praxi nerealizovatel bezpečnosti. Alternativou pak je, vložit dynamickou povolenou maximální rychlost reagující hustotu dopravy. Tu lze regulovat jak před kolonou, aby byla co nejmenší, tak i v samotné auta mohou vyjíždět rychleji a provoz se tudíž snáze vrátí do normálu,“ říká Vacek. K simulaci dopravních situací se dnes používají dva typy matematických modelů – makro a mi je vhodný na velké silniční úseky jako dálnice či obchvaty, zatímco druhý spíše do města n silnice. Snem Lukáše Vacka je dokázat propojit oba nástroje, sledovat nejen hustou dopravn skupinky aut, předvídat, kolik z nich kam pojede třeba na křižovatkách, zapracovat do syst uzavírky a přesněji tak předvídat dopravní kolapsy. „Škoda, že tu nejsou i moji další spolužáci. Přednášky a interaktivní stánky by nejspíš za nemají o technické obory zájem,“ domnívá se student střední školy v Teplicích Jan Rokytka, sklání nad deskou s rychle se pohybující kuličkou – miniaturním robotem, jemuž prý dokáže trasu i žák základní školy. Věcička, které se říká ozobot, jezdí po dílcích puzzle protkan značící silnici, na níž jsou sem tam rozmístěné barevné body. „Jde o kódy s příkazy, kam z zpomalit, zrychlit nebo se otočit. Cílem je sestavit trasu z dílků puzzle tak, aby robot j návodu jet má. Děti se při hře učí myslet jako programátoři. Musí si rozvrhnout trasu a se toho, jaký kód v sobě konkrétní dílek nese,“ vysvětluje student matfyzu Radek Chalupa. „Vy ale i předškoláci, kteří ještě nedovedou kódy přečíst. Náhodně skládají dílky k sobě a sle pojede,“ doplňuje ho spolužák Matěj Štrbka. Jeden den s informatikou a matematikou je inspirativní nejen pro studenty. „Myslím, že ozo mé škole s nadšením i kolegové nematematici,“ říká učitelka z gymnázia v Berouně. Robůtka také v humanitních předmětech, kdy namísto křižovatek může projíždět časovou osou nebo tře mapou. Její slova dokládají, že čísla, funkce a vzorečky nemusejí být nutně zajímavé pouze pro te jedince. Pokud se jejich praktické využití srozumitelně vysvětlí, může kouzlu matematiky a propadnout opravdu každý. Stačí na jeden den navštívit Matfyz.