Nechceme jen udržet vysokou kvalitu, ale dále se rozvíjet ****************************************************************************************** * Nová ředitelka ÚJOP: Nechceme jen udržet vysokou kvalitu, ale dále se rozvíjet ****************************************************************************************** V Ústavu jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (ÚJOP) působila v posledních letec postech, včetně zástupkyně ředitele. Svou instituci zná tedy dokonale, a tak nebyl úspěch řízení a následné jmenování Dany Hůlkové Nývltové do funkce ředitelky na konci ledna 2020 krokem. V rozhovoru pro iForum.cz mimo jiné nastínila, jak si představuje další směřování Jednou z hlavních činností ÚJOP je výuka češtiny pro cizince. Hodně se liší od výuky, kter rodilí Češi? Liší se značně. Především Češi už češtinu umí, jsou rodilí mluvčí, česky mluví. Zájemci, k přicházejí, obvykle buď česky neumí vůbec nebo na velmi nízké úrovni. Berou to tedy z druh se v češtině komunikovat a dorozumět se. A i ti, kteří k nám přijdou s nějakou vstupní zna sebou cestu plnou výzev. Po dosažení úrovně B1 (prahová úroveň podle Společného evropského rámce pro jazyky) se dokážete domluvit v každodenních běžných situacích, například při ces práci a pokud se vzděláváte dál, tak i studovat některé obory. Ale úroveň znalosti češtiny nutná k tomu, abyste mohl bez problémů studovat na vysoké škol nejméně B2, tedy ještě o stupeň vyšší. A právě tato úroveň je cílem většiny zájemců, kteří přípravných programů hlásí. Ze kterých zemí zájemci o přípravné programy přicházejí nejčastěji? Nejvíc ze zemí bývalého Sovětského svazu, Ruska, Ukrajiny, Kazachstánu, a dalších. V přípr v angličtině, které míří ke studiu cizojazyčných programů vysokých škol, je zase víc lidí světa. Co se týče češtiny, přicházejí nejčastěji opravdu s nulovou znalostí, v angličtině vyžaduje určitá vstupní úroveň. Mají to lidé ze slovanských zemí s učením češtiny jednodušší? Slovanští mluvčí určitě mají v mnohém jednodušší situaci. Mají v hlavě alespoň nějaký obdo systém. I když to ale nemusí být vždy jen výhodou. Na druhou stranu totiž mohou bojovat s některých jazykových jevů, které ale v jejich mateřském jazyce vyjadřují něco jiného než v pak těžko odbourává. ÚJOP nabízí zahraničním studentům kromě výuky i ubytování. Jak těžké je postarat se o mlad ocitnou v cizí zemi? Obecně je poměrně náročné přijet sám, třeba i v sedmnácti letech do cizí země. Jiná je i m studentů, kteří přijíždějí ze vzdálenějších zemí. Zaměstnáváme kurátory, kteří studentům p kvalitní zázemí, aby odloučení od rodiny nebylo tak obtížné. Mohou také využít psychologic UK. ÚJOP UK je taková jejich rodina, kam se pak i v čase dalšího vysokoškolského studia rá Účastníci programů na ÚJOP statut studenta nemají, jaká je tedy jejich příslušnost k UK? Naši studující jsou účastníky celoživotního vzdělávání, jsou tedy součástí univerzitní kom využívat univerzitní průkaz s licencí Alive, zapojit se do studentských aktivit na univerz studentský život stejně, jako jejich kolegové v jiných studijních programech. A z toho mám Na ÚJOP pracujete už od roku 2001. Která z pozic vám zde byla nejbližší? Mému srdci je nejbližší metodika. Ještě když jsem pracovala jako učitelka, začala jsem se metodickými záležitostmi, nejprve metodikou letních škol a metodikou amerických výměnných Postupně jsem spolupracovala s metodičkami z přípravných programů v Praze. Byla jsem také který začal pořádat metodické kurzy pro učitele. Ty v současné době tvoří významnou část n V roce 2015 jsem na ÚJOP také iniciovala vznik Metodického a odborného centra (MOC). Rozsá metodiků češtiny a odborných předmětů je naše výhoda oproti jiným institucím. Než jsem se ředitele ústavu pro výuku a vzdělávání, metodické centrum jsem dva roky vedla. Zástupkyní jste byla poslední tři roky, takže při nástupu do funkce ředitelky vás už asi n překvapit. Jako zástupkyně ředitele jsem se podílela na vedení ústavu, nemohu tedy říct, že by mne ně Jedině snad to neuvěřitelné množství podepisování (smích). Samozřejmě, že náplň práce je j zástupkyně pro výuku a vzdělávání, tedy odborné záležitosti, jsem měla na starosti převážn z akademické sféry. K tomu se nyní přidala i hospodářsko-provozní část a jako ředitelce in pochopitelně přibyla i komunikace s rektorátem i různými vnějšími subjekty. Ústav jazykové a odborné přípravy Univerzity Karlovy (ÚJOP UK) je vědecko-pedagogické prac a pro výuku dalších cizinců funguje od září 1981, v roce 1986 přibyla výuka cizích jazyků. letní kurz angličtiny. Výuce slouží studijní střediska, která studentům poskytují také uby Tým ÚJOP UK je exkluzivním členem ALTE (The Association of Language Testers in Europe) a v pro udělení trvalého pobytu a jako jediné pracoviště v České republice nabízí možnost slož Nyní jste ve funkci, kdy reálně můžete věci měnit. Jaké jsou hlavní cíle nové ředitelky ÚJ Je naprosto nutné nejen udržet vysokou úroveň kvality, ale neustále se rozvíjet. Mně nevad když je kvalitní, ale nekvalitní konkurence nakonec poškozuje i nás a naši práci. Proto mu neustále budovat, aby bylo každému jasné, že studenti od nás mají vysokou úroveň znalostí důvodu máme Výzkumné a testovací centrum (VTC), které garantuje kvalitu a standardizaci vš výstupů, a jsme plnoprávnými členy Asociace jazykových zkušebních institucí v Evropě (ALTE Důležité je také to, že naši absolventi jsou připraveni nejen po stránce jazykové, ale i o tomu velmi dobře zvládnou přijímací řízení, ale i začátek studia v bakalářských, ale i v m programech. Pro udržení kvality výuky je třeba mít kvalitní učitele. Jak je motivovat? Tak jako v ostatních oborech, i v tom našem je obtížné získávat kvalitní zaměstnance. Moti být jen finanční. V našem případě se především jedná o práci pro prestižní pracoviště. Nav zaměstnanců investujeme, podporujeme jejich další sebevzdělávání a poskytujeme příležitost profesnímu růstu, což se pochopitelně odráží nejen v jejich motivaci, ale i v kvalitě výuk Navíc u nás se jen neučí, naši zaměstnanci jsou akademičtí pracovníci, což znamená, že vyk tvůrčí činnost. Není obvykle vědecká, ale je vysoce odborná. Mezinárodní projekty, tvorba Certifikované zkoušky z češtiny pro cizince (CCE), exkluzivní tvorba a realizace Zkoušky p udělování státního občanství ČR, tvorba programu fonetické podpory ve výuce, možnost stát školitelem, garantem kurzu, vedoucím metodické skupiny, to všechno jsou možnosti, které mů Jak je vidno, jedná se zajímavou práci, nikoli pouze rutinní vykonávání nějaké činnosti. N vidí, že se sami mohou podílet na něčem, co vede ke zlepšování nebo rozvoji sebe i institu také motivační. ÚJOP má několik budov, jak náročné je starat se o jejich technický stav? ÚJOP nepůsobí pouze v rámci Prahy, ale i v Poděbradech, Mariánských Lázních nebo Liberci. rozsáhlý majetek, včetně historických budov, jako je například poděbradský zámek, o který Nedávno jsme například otevřeli zrekonstruované ubytování na Veleslavíně, ve studijním stř Krystal, takže se budoucí studenti mají na co těšit. Nejsou to ale jen budovy, vylepšujeme databázové systémy pro evidenci uchazečů a studentů, software, nové webové stránky atd. Tyto věci se mohou zdát jako vedlejší, ale představují celého servisu pro naše účastníky a to je velmi důležitá věc – celá komunikace s nimi, pod pojištění, ubytování… To vše hraje roli v tom, aby se u nás cítili spokojeně a dobré jméno Spokojený absolvent je naší nejlepší reklamou. A to vše zvládáme také díky našim technicko-hospodářským pracovníkům, kteří se o vše stara neopominutelnou součástí našeho týmu. ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Ph.Dr. Dana Hůlková Nývltová, Ph.D. Vystudovala obory český jazyk a literatura - historie na Pedagogické fakultě v Hradci Král 2001, od roku 2017 byla zástupkyní ředitele pro výuku a vzdělávání. V únoru 2020 byla jmen