Tématem konference 4EU+ v Kodani byly vzdělávací iniciativy ****************************************************************************************** * Hlavním tématem konference 4EU+ v Kodani byly progresivní vzdělávací iniciativy ****************************************************************************************** Aliance 4EU+, která sdružuje zdroje a talenty šesti veřejných výzkumných univerzit (včetně Karlovy), se zaměřuje na revoluční změny ve výzkumu a vzdělávání prostřednictvím nabídky i programů, které by měly zlepšit spolupráci a mobilitu a vytvořit příležitosti, které oteví obzory. Kodaňská univerzita jako jeden z členů Aliance nedávno hostila pracovní skupiny ze organizací 4EU+, jejichž úkolem bylo položit základy pro nové společné studijní programy. První den v Severním kampusu Kodaňské univerzity, jehož součástí je také Maersk Tower, pro ale také omluvy za počasí. Už brzy ráno se spustil déšť a neustal až do večera. Zástupci u tedy omlouvali, že se jim ‚bohužel nepodařilo zajistit příjemnější podmínky‘… Ne že by ta někomu zásadně pokazila náladu – život v Kodani se přece kvůli nějakému takovému deštíku a nezastaví, to ani náhodou. Ruch na širokých chodnících ve městě a nepřekonatelné síti cykl ani když leje jako z konve a procházka na místo konání konference tak proběhla prostě v po Na schůzce vše klapalo na minutu přesně. Prezentacemi nabitý program prvního dne nejen při cíle Aliance, ale také předestřel přehled již dosažených dílčích cílů a toho, co Alianci č budoucnosti. Po prezentacích následovaly zapálené diskuse, které rozpitvávaly jednotlivé i nejmenších detailů. Mezi hlavními řečníky byl také nový generální tajemník aliance 4EU+ Volker Balli, společen stojí od ledna 2020 v čele Aliance. Zdůraznil důležitost fenoménu, který by se snad nejlép jako etalon ‚4EU + vzdělávání‘. Výzkum, inovace, vzdělávání, to vše jsou podle Balliho sam je skutečně ambiciózní, je neustálé zvyšování laťky a zajišťování nejvyšší možné kvality, příklad: To, co bude letní školy v rámci 4EU+ odlišovat od klasických letních kurzů, je zapojení st a výzkumu ze všech zúčastněných univerzit. Nechceme se dopouštět přehnaně bombastických pr ‚přervání pout s minulostí‘ nebo ‚přelomovosti‘, ale zároveň chceme zdůraznit, že náš proj ‚dalším z mnoha‘. Akademická obec za posledních 20 let skutečně zažila mnohé změny: ve fin grantech ERC, ve způsobech, jakými se provádí špičkový výzkum. To je to, na čem stavíme, k starý ‚profesorský‘ model 19. století, kde studenti pouze opakují to, co řekl profesor. Hlavní platforma č. 1, neboli ‚Flagship 1‘, jak se v angličtině označuje, se zaměřuje na p veřejného zdravotnictví (stejné téma se také objeví v připravovaném rozhovoru Fóra s rekto univerzity Henrikem C. Wegenerem). Prorektorka pro vzdělávání Univerzity Karlovy Milena Kr vystoupila právě v rámci Flagship 1 spolu s kolegyněmi Sabine Bottin-Rousseauovou, docentk University, a výzkumnou docentkou na Heidelberg University Anne Sommerovou, hovořila o pří programů a dalších vzdělávacích iniciativ v rámci 4EU+ se zvláštním důrazem na získávání d Nastínila další směřování práce členů týmu a zdůraznila, že úkolem, který nyní před nimi s vytvoření „rámce 4EU+ pro vzdělávací aktivity“. Cílem těchto dvoudenních konferencí bylo r „portfolia dovedností, schopností a hodnot studentů“. "Chceme navrhnout nové studijní programy. Musíme mít neustále na paměti, že teď tady sice vzdělávací aktivity v nějakém poměrně skromném rozsahu, ale v konečném plánu usilujeme o v ucelených nových studijních programů, které nabídnou studentům novou zkušenost a budou vyž způsob přípravy od studentů i akademických pracovníků," prohlásila. "[Nyní] máme jedinečnou příležitost navrhnout zcela nová kurikula, která budou definovat d nezbytné pro studenty, kteří se již nějakou dobu zabývají svými obory a již čelí novým výz pro budoucnost budou například využívat různé druhy mobility, jak reálné, tak i virtuální, jednotlivými partnery v rámci Aliance a budou zahrnovat také transfer dovedností," dodala Králíčková a za hlavní přenosové dovednosti nezbytné pro studenty v rámci 4EU+ označila ví datovou gramotnost, podnikání, kritické myšlení a sociální angažovanost. Sabine Bottin-Rousseauová ze Sorbonnské univerzity stručně nastínila například problematik magisterských studijních programů a stáží, které by byly dostupné online na všech členskýc což by umožnilo například vědeckým pracovníkům nebo studentům, kteří by rádi strávili seme na jiné členské univerzitě, aby kurz absolvovali dálkově v online režimu. Také Anna Sommer Milani z Milánské univerzity mluvily o budoucím směřování Aliance 4EU+ a o jejím přelomové Pokrok občas bolí a každý komplexní a ambiciózní projekt si musí projít stadiem dětských n Fdida ze Sorbonnské univerzity, člen řídícího výboru 4EU +, se ve svém vystoupení zabýval některých případech dokonce až frustrací, kterou dávají najevo některé pracovní skupiny, k to, že „ne vše probíhá tak rychle, jak by si přály“. Fdida a další řečníci zdůraznili, že přechodné potíže. Například zástupkyně univerzity ve Varšavě Jolanta Choinska-Mika vyjádřila přesvědčení, že věcí může někdy zdát poněkud chaotický, je to vše prostě součást procesu. Konkrétní příkla podle ní už začínají ukazovat. "Před tím, než 4EU+ získala podporu Evropské komise, jsme v samostatně v různých skupinách. Nyní vše probíhá spojenými silami a jsem si jistá, že do n společného setkání zase urazíme velký kus cesty. Věřím, že všechno nakonec do sebe správně budeme moci oslavit společný úspěch," řekla.