Výuka na univerzitě nekončí. Jen se přesouvá k počítačům ****************************************************************************************** * Výuka na univerzitě nekončí. Jen se přesouvá k počítačům ****************************************************************************************** Univerzita Karlova přerušila kvůli koronavirové pandemii klasickou výuku. Studenti a pedag místo do učeben zasedli ke svým laptopům a předávají si vědomosti online z domova. Jak se popasovali na fakultách UK, jsme zjišťovali taktéž z virtuální redakce UniMedií. Na Pedagogické fakultě mají za současného krizového stavu velkou výhodu katedry, jež mají kombinované formy studia. Vyučující teď mohou pro ně zavedené učební postupy využít u prez Těžiště výuky spočívá v práci s online nástroji. Oblíbená a hodně využívaná je například p Moodle. „Zatímco ještě před několika lety sloužily naše kurzy v Moodle převážně jen jako elektroni studijních textů, dnes dbáme na stále větší využívání interaktivních prvků, které tento ná stále rozšiřujeme spektrum používaných funkcionalit. Především se jedná o diskusní fóra, a pro odevzdávání a vyhodnocování samostatných prací studentů, didaktické testy, tvorbu pojm podobně,“ říká vedoucí katedry pedagogiky Stanislav Bendl s tím, že již koncem minulého tý pedagogové instrukce, jak si nyní při výuce počínat. V prvé řadě musí neustále sledovat vývoj situace, orientovat se v metodických pokynech fak je do výuky a být studentům k dispozici nejen na e-mailu či telefonu, ale snažit se využív komunikační kanály jako třeba Skype. „V neposlední řadě je nutné také respektovat případné rodinné problémy studentů související s vyhlášeným nouzovým stavem,“ upozorňuje Stanislav Samostudium vyžaduje disciplínu Podobný přístup razí i jeho kolegyně z katedry psychologie. „Samostudium je velice náročné tak i na organizaci práce. Snažíme se proto zkoordinovat požadavky všech našich pedagogů a budou v jednotlivých předmětech vyžadovat. Úkoly chceme zadávat postupně, aby bylo v silác stávajících už tak náročných podmínek zvládnout,“ vysvětluje Irena Smetáčková. Přes LMS Mo naskenované materiály k poslednímu tématu, jež ve škole probírali, odborný článek a sadu o „To, co bychom řešili společně na přednášce, mají za úkol si sami promyslet a odevzdat své Moodle do takzvaného fora, kde můžeme společně diskutovat. Mým úkolem nyní bude tuto debat pokračuje Smetáčková. Videokonference místo přednášek Další možností alternativního vyučování jsou videokonference. Vedoucí katedry matematiky a matematiky Naďa Vondrová ji plánuje realizovat prostřednictvím technologie Adobe Connect. víkendu vyzkoušeli a ujistili se, že běží výborně. „Výhodou tohoto přenosu je, že ho lze u později. Navíc ho studenti nemusí jen pasivně sledovat, ale mohou do něj i vstupovat a dop komentáři. Není třeba si stahovat žádný program. Připojí se pomocí linku, který jim pošlu, Vondrová. Dále také využívá takzvané webináře, což jsou taková shromaždiště výukových mate či videí. I do nich mají studenti přístup. Moderní přístupy praktikují i na Katolické teologické fakultě UK, kde využili možnosti vid „Náš pedagog, dr. Radek Tichý, má youtube kanál o liturgii. Teď zavedl nový pořad Liturgie prozradila proděkanka pro rozvoj a vnější vztahy KTF UK Marie Opatrná. „Studenti jinak dostávají práci zadánu distančně. Nejen témata, která mají nastudovat, ale a přístup k literatuře, kterou k daným předmětům potřebují (tzn. nafocenou literaturu). Sn všechny online možnosti přístupu ke knihám - digitální repozitáře atd., zprávy, které zasí knihovna, apod.,“ pokračuje Opatrná. Více najdete zde: Knihovny UK radí, jak využívat elek domova [ URL "https://cuni.cz/UK-6311.html?news=9730&locale=cz"] V online režimu pracují i studenti Evangelické teologické fakulty UK. „Postupně se učíme z nástroji, aby naše distanční výuka byla interaktivnější a zajímavější. Na moodlu jsme měli které šlo hned využít, přidat k nim cvičení, úkoly. Vedle menších skupin, pro které si vys se učíme zacházet s officem 365, zoomem a dalšími programy, které takové věci umožňují. Dí online školení,“ vzkazuje prof. Ivana Noble, PhD. „Našemu oboru pak moc pomohly knihovny, které rychle zareagovaly a otevřely své online zdr učitelům a studentům. Ještě předtím bylo hezké vidět usilovnou práci knihovnic a knihovník ochotni posílat knihy elektronicky i fyzicky. Zde bych chtěla poděkovat naší spřátelené kn která některým našim studentům takto nabídla pomoc navíc jako první,“ doplnila Noble z ETF Školení pro pedagogy Na PedF UK se učí i zaměstnanci fakulty. V pondělí se například mohli zúčastnit několika v školení, jak s těmito moderními online nástroji pracovat. Jan Županič z katedry občanské v a filozofie dosud vedl semináře přes Skype, jichž se ovšem účastnili jen malé skupinky stu Prostřednictvím videokonference by měl přednášet zhruba osmdesáti studentům, ale bude mu p interakce, k níž v posluchárnách přirozeně dochází. „Nedá se nic dělat, musíme využívat vš jichž se nám pedagogům dostává, abychom za stávajících omezených podmínek dokázali student nejvíc.“ Pedagogická fakulta shromáždila online vzdělávací materiály pro své pedagogy, jež mohou vy aktuální distanční výuce, a dala je k dispozici také Národnímu pedagogickému institutu ČR, situaci podpořila sebevzdělávání učitelů základních a středních škol. Jak nahradit praxe Co ovšem sebelepší moderní technologie nenahradí, jsou povinné pedagogické praxe na základ školách, kam měli studenti nastoupit právě v těchto dnech. „Je zde možnost místo praxe roz natočená při výuce na školách, ale ta vám skutečnou praxi nikdy nenahradí. Nabízí se také harmonogram výuky – nyní se vzdělávat online a až se situace vrátí k normálu, nastoupili b praxe. Ale obávám se, že učitelé budou chtít dohnat zameškanou výuku žáků a nebudou vstříc praktikantů,“ odhaduje Nela Pastrnková, jež studuje v navazujícím magisterské programu čes a základy společenských věd a současně organizuje dobrovolnickou skupinu, která pomáhá hlí zaměstnanců Fakultní nemocnice v Motole. „Bylo by fajn, kdyby hlídání dětí mohlo praxi částečně nahradit, případně by za ni byly pl vše nakonec dopadne, neví zatím nikdo,“ říká Nela Pastrnková. E-learning a webináře Sbírat praktické zkušeností teď mohou více než kdy dříve studenti medicíny, obzvlášť ti z kteří nyní pomáhají v nemocnicích. „Už několik let pracuji jako ošetřovatel na ARO, takže neřeším jen studium, ale samozřejmě probíhat v rámci možností i nadále. Pedagogové se teď učí pracovat v e-learningových prost vydatného přispění našeho IT oddělení. V pondělí ráno se například formou webináře vyučova popisuje student šestého ročníku 1. lékařské fakulty UK David Novotný. Již dříve byly podle něj vytvořeny e-learningové portály na různých platformách (moodle, a wikiskripta), které se nyní postupně doplňují o co nejaktuálnější informace a materiály. Webinář s názvem Jak začít učit online připravil pro své kolegy–pedagogy také e-learningov fakulty v Plzni UK. Vyučující tak měli možnost se v živém přenosu dovědět o možnostech onl také klást doplňující dotazy. „Webinář ukázal potřebný hardware a software pro jednotlivé vysvětlil, jak tyto možnosti použít. Obsah webináře byl "šitý na míru" výuce na LFP a ukáz A po Z,“ prozradila za LFP UK Ing. Barbora Černíková. O úskalích s výukou na dálku [ URL "https://www.lf2.cuni.cz/fakulta/clanky/prohlaseni-nazo diskusnim-foru-a-hypertenzni-krizi-distancni-vyuka-ocima"] z pohledu pedagožky se v článku stránkách 2. lékařské fakulty podělila PhDr. Šárka Tomová z Ústavu ošetřovatelství.