Psycholožky FF UK radí, jak zvládat „domácí školu“ ****************************************************************************************** * Psycholožky FF UK radí, jak zvládat „domácí školu“ ****************************************************************************************** Kdo má malé děti, už moc dobře ví, že home office není s domácí školkou či školou tak úpln skloubit. „Domácí samostudium je trochu šok pro všechny – učitele, rodiče i děti,“ říká do Krejčová. „Za takových okolností je důležité co nejvíce dětem zachovat alespoň nějaké jist společně s nimi budovat,“ radí experti na vzdělávání. • Na často pokládané otázky níže odpovídají odbornice z Katedry psychologie FF UK: doc. PhDr. Lenka Krejčová, Ph.D. (= LK) Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D. (= VŠ) Co lze poradit rodičům, kteří mají v domácnosti školou povinné děti? LK: Domácí samostudium je tak trochu šok pro všechny – učitele, rodiče i děti. Nikdo na to málokdo měl předchozí zkušenosti s takovým modelem výuky. Navíc celková společenská situac negativní pocity – nejistotu, stres, obavy... Za takových okolností je důležité dětem zachovat co možná nejvíce alespoň nějaké jistoty a s nimi budovat. Jinými slovy, když jsou děti ze školy zvyklé na určité postupy práce, na p konkrétních pomůcek, na konkrétní způsoby řešení úkolů, je dobré jim umožnit je i nadále v učení je dobré vracet se k tomu, co už děti dělaly, ať si to procvičí nebo jen znovu prohl opravdu radost, že narazily na něco, co už dobře znají, a pak se hned zvyšuje i jejich chu VŠ: Setkáváme se také s tím, že v této nečekané situaci rodiče přejímají zodpovědnost za d kdy to není potřeba. Rodiče by měli podporovat své děti v jejich vlastní samostatnosti – r úkoly (nejen ty školní), na které dítě stačí (kupříkladu připravit ostatním snídani, pomoc uklidit...). Nevidím důvod, proč by třeba starší sourozenec nemohl pomoci s učením souroze Rozdělení prací a úkolů mezi jednotlivé členy rodiny může jednak posílit vzájemnou rodinno rodiče mohou v dětech tímto způsobem posílit i jejich vlastní pocit důležitosti. A starší vzájemně vypomáhat mezi sebou podobně, jako se to děje ve škole, jen aktuálně jinou formou může z dlouhodobějšího hlediska pomoct k upevnění kolektivu a posílení kamarádských vazeb. Jak postupovat co nejefektivněji, jak školáky doma motivovat? LK: Když mají rodiče pocit, že děti pracují neefektivně, ale současně na takovém způsobu p příliš cenu dávat pokyny, ať pracují jinak. Dětem může pomoci, když jim rodiče ukážou, jak řešili, nebo jim naznačí, co by šlo ještě udělat. Na druhou stranu je stále nutné mít na p nemají znalosti a zkušenosti dospělých. Možná to, jak nyní pracují, je maximum, čeho mohou co rodičům připadá extrémně jednoduché, může být pro děti matoucí a nepochopitelné, neboť tématem ještě nesetkaly. Jeden příklad z praxe: maminka druháka se podivovala, že chlapec „I“ v anglické větě znamená „já“. Měla dojem, že syn musí znát každé slovo, které říká. Kd vysvětlili, že současné přístupy k výuce angličtiny využívají takzvanou komunikační metodu celé fráze, slovní obraty, slovíčka spíše pro konkrétní jevy, které jsou pro ně dobře znám takže syn rozumí celé větě, ale neví, co znamenají konkrétní zájmena nebo předložky apod., Potřebovala pochopit, jak se potomek učí; co je a není v jeho věku a po jeho zkušenostech Už jsme na iForu také psali: Home office s dětmi. Když se venkovní drama přesune domů. [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUM-16721.html"] Jaký máme dodržovat harmonogram – kdy se doma učit a neučit? LK: Mezi nově budované jistoty bezpochyby patří stanovení pravidelného času na školní prác vyplatí připravit s dětmi celotýdenní rozvrh – jako jsou zvyklé ze školy. To neznamená, že den ve stejnou hodinu dělat stejný vyučovací předmět, uspořádání výuky nutně závisí na dal rodinného života. Děti při samostudiu rozhodně nestráví učením tolik hodin jako ve škole ( převážně s rodiči, pokud nemají on-line výuku, kterou musí sledovat). V nejisté době je kl nějaké jistoty, navíc pravidelný režim spíše povede k tomu, že děti část práce pak už zvlá protože vědí, co je čeká. A jednoznačně se tak oddělí čas na práci a na zábavu a odpočinek VŠ: Změna formy výuky je nyní jasně daná, ale stejně jako v běžném režimu se může stát, že schopno se do distanční výuky zapojit, nebo se rodina dostane do situace, kdy není schopna pomoct. Pokud toto nastane, je důležité, aby rodina zůstala v kontaktu s vyučujícími, kteř dětí zodpovědní, a společně se snažili hledat řešení. Jaká jsou doporučení pro domácí výuku různě starých školáků, žáků a studentů? LK: Čím jsou děti starší, tím je důležitější, aby část kompetencí byla předána jim. Oni mo studijním plánu dne i týdne, dospělí především sledují, jestli týdenní „rozvrh“ domácí ško co se dítě má naučit a jestli je vůbec reálné, aby své plány dítě zvládlo realizovat. Když vše udělá v pondělí a úterý, aby mělo zbytek týdne volno, je vysoce pravděpodobné, že se s hned první dny, což ho odradí a demotivuje. Když děti některé učivo zvládají samostatně, j a není nutné vše pečlivě hlídat. Někdy je pro dítě důležitá prostá přítomnost dospělého. M sedí spolu u stolu, nebo každý v jedné části místnosti a pracují na svých úkolech. Děti vi musí doma plnit povinnosti. Je to mnohdy stejné jako s dospělými na pracovišti (totéž osta ve škole, když je více žáků pohromadě), pracovní atmosféra a pozorování druhých, když sous více motivuje k vlastní práci. Naopak je-li dítě zavřené v jedné místnosti a musí se učit, místnosti probíhá hra sourozenců, nebo slyší, jak rodič s ostatními členy domácnosti konve dítě velmi náročné zkoncentrovat se na práci. Současná práce více členů domácnosti může po ale důležité učícímu se potomkovi říct, jakou práci vykonávají ti ostatní – na první pohle že ostatní se baví, jen on musí pracovat. Nemůžou být děti a studenti učivem zahlceni, přetíženi? Co potom? LK: Na jednu stranu se někdy učivo stihne rychleji než ve škole, na druhou stranu někdy ze takové množství úkolů, že je nereálné je všechny zvládnout (kombinace s prací rodičů, přít sourozenců, zejména těch, kteří nejsou školou povinní, řešení mnohých aktuálně vzniklých s v jedné domácnosti, z níž není možné příliš často odcházet, představuje velkou zátěž). Má- dobré, když rodiče učitelům, kteří práci zadali, sdělí, že bylo úkolů příliš. Ani učitelé přesně odhadnout, neznamená to, že na všem trvají. Někdy je dobré se rovnou zeptat, co je které učivo stačí stihnout později, nebo která cvičení je možné vynechat. To, že se doma n je problém, který je třeba řešit s učiteli. Ti mohou doporučit, jak práci zefektivnit, neb redukovat její množství. Je nutné s nimi o tom mluvit. To platí i pro situace, když si dít vůbec rady. A pokud rodiče zjistí, že děti předchozí učivo, které tvoří východisko stávají nemá smysl nové učivo procházet. Je nutné se vrátit zpět, což je další téma k hovoru s uči dospělé nevyřeší. Nač být při „domácí škole“ ještě připraven? LK: Je mnoho situací, které mohou při domácím učení nastat, s nimiž si rodiče a děti nebud poradit. Právě proto je vhodné mít stále na paměti, že když se něco nestihne, nedaří, vyvo nemá smysl to „lámat přes koleno“. Je vysoce pravděpodobné, že několikatýdenní pauza od šk nepovede k tomu, že z této generace žáků budou neznalí ignoranti. Možná zjistíme, kolik uč navíc, vůbec nevadí, když se neprobere. Mnohem důležitější je ve stávající situaci vzájemn nejvíce klidných momentů při společném domácím soužití a společný smích dětí a rodičů. Dět když budou s rodiči na procházce, pomohou jim vařit, nebo osazovat záhony na zahradě. Jen situace vytěžit a společně si povídat o tom, co vidíme, co děláme, jak věci plánujeme, pro kombinujeme a podobně. A naopak: jak mohou vzdálenou výuku pojímat kantoři, co jim lze doporučit? VŠ: Učitelé se dostali stejně jako děti a rodiče do situace, na kterou nebyli připraveni. a slyším kolem sebe, usuzuji, že po počátečních rozpacích a hledání (možná i trochu tápání a pedagogové nastavili vyhovující způsob distančního vzdělávání žáků. Nelze zapomenout, že jsou často i rodiče a musí zvládat všechny povinnosti – kromě péče o své děti jsou zodpově výuku „svých“ školních dětí. Proto i pro ně platí všechna doporučení pro rodiče (výše uved pedagogické by měli umět dostatečně dbát na dodržování hranic mezi osobním a pracovním živ přepínat mezi rolemi. Pochopitelně pomůže kolegiální podpora a sdílení zkušeností, povzbud i podpora (a leckdy i nutná shovívavost a trpělivost) rodičů. Všem učitelům, kteří před to zkouškou nerezignovali, přizpůsobili se a zcela zásadním způsobem změnili svůj styl práce několik let – i svůj režim, patří velký obdiv i poděkování. • Na iForu už také s psychology FF vyšlo: Snažte se v karanténě dodržovat strukturu času [ URL "https://iforum.cuni.cz/IFORUM-1674