Virus hudbu neumlčí. Orchestr UK cvičí na lepší časy ****************************************************************************************** * Virus hudbu neumlčí. Orchestr UK cvičí na lepší časy ****************************************************************************************** Hrozba nemoci COVID-19 změnila akademický život, ale ten neutichá. Vlastně doslova! Byť hu a Sboru UK, které těší veřejné vystupování, musí prozatím jen cvičit na dálku, nepřestávaj znělejší budoucnost. „Jak sbor, tak orchestr se mnou pokračují ve zkouškách, avšak trochu v minulosti,“ říká magazínu iForum šéfdirigent Haig Utidjian. Britského muzikologa arménsk je členem akademické obce Filozofické fakulty UK, těší čerstvé ocenění. Český soubor byl t European Network of University Orchestras (ENUO) představen jako orchestr měsíce dubna [ U enuo.eu/for-archestras/orchestra-of-the-month/"] . Co pro vás dubnová prezentace v síti ENUO znamená? Jak zmíněná organizace vybírá ty vysoko orchestry, jež na svých stránkách obsáhle představuje? ENUO je sítí více než 120 evropských univerzitních orchestrů a jsem hrdý, že Orchestr UK s zapojil hned v jejích začátcích. V té době jsme již měli za sebou velmi vydařené a inspira koncerty se spřátelenými univerzitními orchestry z Exeteru, Štrasburku, Kodaně a Kolína na své zkušenosti a propojit síly je prospěšné pro veškeré strany. Navíc se náš soubor chlubí členů z programu Erasmus. Pozvánku ENUO prezentovat náš orchestr jsem přijal bez váhání – je to pro nás velká čest. možnost představit naši práci, náš soubor a naši univerzitu širším kruhům. Zvláště v době krize, kdy orchestry nemohou zkoušet a uskutečňovat své plány, bylo o to důležitější se ta inspirovat a povzbuzovat. A musím přiznat, že při přípravě textu pro ENUO, výběru fotek a ukázek jsem se sám cítil povzbuzen a mile překvapen. V normálních dobách stále tlačím, aby dělal pokrok a překonával nové výzvy, a málokdy jsem se dosud zastavil a bilancoval. V nep se domnívám, že zviditelnit se a podpořit dobré jméno Univerzity Karlovy mezinárodně může nelehkých dobách důležitější pro naše přežití než kdykoliv jindy... Koncertům, žel, doba nepřeje. Kolik akcí jste museli zrušit či odložit? Veškeré plány v tomto semestru postupně odpadly. Dosud jsme zrušili pět koncertů – napříkl beethovenovský koncert k oslavě 250 let výročí Beethovenova narození ve Velké aule Karolin 29. dubna; na programu byly Coriolan Overture, Romance pro housle in F a Mše in C, na kter skvělý tým sólistů. Zrušit jsme museli i náš celovečerní program věnovaný severské hudbě v hudby plánovaný na 11. května, zahrnující Nielsenovu ouverturu Helios, jeho nádhernou seku vnen (což by byla česká premiéra) a Sibeliovu 3. symfonii. Jak Orchestr a Sbor UK v současnosti nacvičuje, jste spolu s kolegy v kontaktu přes Zoom, – jde to u hudby vůbec nějak cvičit on-line? Nemohouce se shromáždit fyzicky, propojujeme se elektronicky – ovšem bez možnosti se synch ty obvyklé platformy se snaží odfiltrovat zvuky nástrojů v domněnce, že je to nežádoucí hl nutné vymyslet jiné způsoby, jak dále pracovat. Proto využíváme kombinaci Zoomu – umožňují a interaktivní kontakt – s livestreamem, díky němuž mohu hrát na klavír konkrétní ukázky z sbor, tak orchestr se mnou pokračují v týdenních zkouškách, avšak trochu jinou formou než sborem začínáme rozezpíváním, které vedu, čekaje, aby naši členové opakovali to, co dělám. důkladně cvičit konkrétní pasáže s klavírním doprovodem, dohromady a po hlasech – zpěváci vypnuté mikrofony. Zpětnou vazbu dostávám přes komentáře. Jako zpestření diskutujeme o odlišných interpretativních tradicích a také se snažíme spole a analyzovat nahrávky. Například minulý týden jsem prezentoval sboru tři různá zhudebnění elizabetské básně Drop, drop, slow tears od skladatelů Orlando Gibbonse, Kennetha Leighton Waltona. Pak jsem dal členům prostor, aby řekli, proč je oslovuje jedna verze více nežli d by preferovali, abychom se naučili až budeme opět moci zkoušet... Je to neobvyklé, neboť z okolností zkoušíme rychle, intenzivně a účinně, a tudíž nezbývá čas na podobné diskuze běh říci, že mi imponovalo, jak přesvědčivě se mohl a uměl každý člen vyjádřit o hudbě. Musí to být pro sborové muzikanty prazvláštní zkušenost... Co ještě řešíte? Orchestru jsem neformálně prezentoval informace o Nielsenově skladbě S?vnen, na níž pracuj jsem překlad zpívaného textu, přeložil jsem jim ukázky ze skladatelova dopisu, v němž si s pomalý pokrok s kompozicí, a kritiky prvních provedení díla; jeden kritik označil dílo jak „kakofonické“. Příští týden bude mluvit naše finská koncertní mistryně o svém osobním vzta Jeana Sibelia, kterou zná intimně od svého dětství. Osobní pohled pomáhá, aby pak technick nepůsobila příliš suše. Ve spolupráci s vedoucími sekcí také dávám technické tipy k obtížným pasážím, aby muzikant cvičit a hlavně aby neztratili motivaci. Prioritou je, aby hudebníci zůstali v kontaktu se se svou vlastní muzikálností, se skladbami, které připravujeme, a také se svými kolegy a s první virtuální sezení bylo klíčové. Několik hráčů se předtím vyjádřilo skepticky, zdali b mohlo být užitečné, ale zjistili jsme, že to může být naopak nesmírně zábavné, motivující, inspirativní. Všichni jsme měli pocit, že nám toto online pracovní setkání zvedlo náladu – tomu, že mnoho z našich hráčů již mělo za sebou celý den přednášek u svých počítačů. A jak vám, jako šéfdirigentovi, chybí živý kontakt s umělci? Mně osobně společné muzicírování se sborem i s orchestrem chybí moc; a nejsem sám. Nevíme, moci opět koncertovat, ale o to důležitější je, abychom zůstali ve formě a dobré připraven dirigentovi a aktivnímu muzikologovi mi činí radost hovořit o hudbě a odůvodnit, proč si m ona skladba má tak silný efekt, zejména, když ji hrajeme a zpívame určitým způsobem. Jsem je vždy užitečné dozvědět se o historickém pozadí skladeb. Především bych však řekl, že se udržovat sbor a orchestr v dobré kondici, nýbrž dokonce proměnit současná omezení do kreat Kdy očekáváte možnost živých vystoupení? Co chystáte? Již víme, že koncerty v tomto semestru odpadají. Plánovány jsou velké koncerty pro univerz nadaci 17. listopadu v aule Karolina, vánoční charitativní koncerty pro Akademickou farnos Salvátora i pro univerzitu, dva vánoční koncerty v Rytířském sálu na Karlštejně a další ko Charvátově sálu na III. interní klinice 1. lékařské fakulty UK. Je těžko odhadnout, jaká b sledujeme vývoj v ČR a jinde v Evropě. Je možné, že po nějakou dobu bude možné koncertovat počtech a v prázdných auditoriích. Naštěstí existuje mnoho skladeb pro větší komorní soubory – třeba nádherná díla jako Siegf Wagnera, Poulencův Bestiář, nonety od Roussela a další. Tato díla znám velice dobře, neboť vedl menší soubor ve Velké Británii (The Ensemble Duparc), a navíc naši muzikanti jsou vel nápadití a tolerantní. Nicméně bych preferoval spolupracovat s celým orchestrem a sborem, kdokoliv vynechán, a dokonce se sborem a orchestrem v kombinaci. Nahradíte nějak zrušená vystoupení? Plánujete to? Bylo by skvělé, kdybychom mohli, byť opožděně, během příštích dvou semestrů uskutečnit i t byly plánovány pro tento duben a květen. Nevíme však, jaké budou okolnosti, a všichni cháp zdraví našich členů i milých posluchačů a jejich blízkých musí být samozřejmě na prvním mí musíme společně udržovat naše síly a kultivovat je jinak, dle možností a jak dlouho bude p Naše činnost by nebyla vůbec možná bez podpory rektorátu Univerzity Karlovy a Hlávkovy nad velice vděční a věříme, že budou chtít i nadále obohacovat kulturní život akademické obce to i v těchto nejistých a obtížných dobách. Můžete více představit vaše „těleso“? Kolik umělců soubor Univezity Karlovy nyní čítá, pří součástí UK se hráči rekrutují a jak nabíráte nové členy? Počet členů sboru se obvykle pohybuje mezi 35 a 50 členy, v orchestru – to se velmi liší d – mezi 35 a 75. Máme členy či čerstvé absolventy z téměř všech fakult Univerzity Karlovy, z filozofické, přírodovědecké, matematicko-fyzikální fakulty, z fakulty humanitních studií lékařských fakult. Máme také velmi slušný a neustále rostoucí počet „erasmáků“: každý evro nás dostává informace před tím, než dorazí do Prahy. Jejich přítomnost nás nesmírně inspir obohacuje; oni si zároveň cení nejen naší hudby, nýbrž také vřelé, nadšené a přátelské atm nevýhodou je, že nás na konci semestru zase opouštějí... Nicméně jsem zpozoroval, že po návratu domů nás doporučují spolužákům, čímž získáváme dalš členů. Troufám si říci, že takto dokážeme jistou měrou přispět dobrému jménu naší alma mat pomoci lákat další zahraniční studenty na UK, což mne velice těší. Bohatý a pestrý kulturn na naší univerzitě je důležitou součástí české tradice a hraje zde velmi kladnou roli. A jakou nám doporučíte - v nynějším trudném období - hudbu ku poslechu? Sám jsem zjistil, že mi poslední dobou během izolace velmi dávají sílu symfonie Jeana Sibe Nielsena. Velice povznášející jsou Beethovenovy a Brahmsovy symfonie – doporučuji nahrávky dirigenta Carlo Maria Giuliniho, zejména jeho pozdější interpretace. U Mahlerových symfoni francouzských skladatelů Debussyho a Ravela si zase užívám nahrávky na Deutsche Grammophon U sborových děl Monteverdiho a Bacha, jsou mými oblíbenými interpretace švýcarského dirige Corboze. Samozřejmě každý si musí vybrat skladby dle nálady daného momentu. Studentské muzicírování samozřejmě nemůžeme porovnávat s úžasnými profesionálními nahrávka studentské mají obrovskou vřelost, nadšení a atmosféru! Máme velký archiv nahrávek a dovol čtenáře uvést ty nejzajímavější. Na YouTube máme vlastní kanál Chorus and Orchestra of Cha in Prague. A ti, kteří by se chtěli přidat příští semestr coby aktivní účinkující, najdou informace na našich stránkách sboraorchestruk.cz [ URL "http://www.sboraorchestruk.cz/"] a kontaktovat přes email na info(zavinac)sboraorchestruk.cz [ MAIL "info(zavinac)sboraorches ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Haig Utidjian, Ph.D. [ URL "https://www.ff.cuni.cz/vyzkum-a-veda/cestne-afiliace/afiliovan Britský dirigent, muzikolog a filolog arménského původu. Studoval na univerzitách v Sussex svůj velký zájem o českou hudbu byl pozván Jiřím Bělohlávkem na roční stáž na pražskou AMU Sussexu, a na Cambridge University uměleckým šéfem komorního sboru a šéfdirigentem symfoni vytvořil soubor mezinárodní kvality.