Online s prvky napětí. Klinickou část doženou na 1. LF o prázdninách ****************************************************************************************** * Online výuka s prvky napětí. Klinickou část na 1. LF doženou o prázdninách ****************************************************************************************** Vedle slov koronavirus, covid a pandemie se pojmy distanční vzdělávání nebo distanční výuk popředí nejužívanějších slov a slovních spojení současnosti. Multimediální forma řízeného Wikipedie) se na přechodnou dobu, během níž osiřely přednáškové sály, stala jediným spojen a vyučujícím. Redakce iForum se pokusila od zástupců fakult zjistit, jak „to“ šlo a jak ko získané zkušenosti hodnotí. • Doc. MUDr. Martin Vokurka, CSc., je nejen proděkan pro studijní problematiku a teoretick preklinickou pedagogiku na 1. lékařské fakultě UK [ URL "https://www.lf1.cuni.cz/"] a př patologické fyziologie 1. LF UK [ URL "https://patofyziologie.lf1.cuni.cz/"] , ale i vyu Patologická fyziologie a Patofyziologie v kazuistikách tamtéž. Výuka v Moodle a MS Teams Na Ústavu patologické fyziologie vyučující zavedli výuku ve dvou formách, v Moodle a MS Te předmět, který učí doc. Martin Vokurka a který se týká studentů 3. ročníku oboru všeobecné tvoří nepovinné přednášky, povinná cvičení a semináře a tzv. bloková cvičení. Podle inform právě v rámci cvičení byly v Moodle řešeny povinné prezentace (student ji přednese na cvič kruhem) a eseje (student jej vypracuje na téma, které si vybere z předloženého seznamu a o „Povinná prezentace dala vzniknout zajímavým komentářům a vzájemným interakcím, což mě pot části, tak u anglicky hovořících studentů. Měl jsem zde vlastně funkci moderátora, který k dotazování a diskuze k danému problému. Eseje, které nejdříve procházejí kontrolou na plag rovněž online diskuze formou chatu,“ hodnotí docent Vokurka. S využitím MS Teams byly se s semináře, přičemž prostřednictvím sdílené obrazovky mohli medici v závěru klást své dotazy nimi pedagog vedl i případné konzultace. Náročné, ale se zpětnou vazbou Při nepovinném předmětu Patofyziologie v kazuistikách (věnován konkrétním medicínským „pří mechanismu vzniku nemoci, jejich příznakům a částečně diagnostice a léčbě) se za normálníc pedagog z 1. LF UK schází se studenty v učebně, kde výuka probíhá formou rozhovorů. Aktuál online systém, který umožnil odkrývat diskutovaný problém po částech: jakmile odpověděli n k posouzení další část. Od každého studenta tak vyučující získá hned několik odpovědí. „Nejsou třeba vždy a všechny správné. Mým úkolem je jejich závěry okomentovat a na případn upozornit. Určitě to je pracnější a časově náročnější. Vezměte si, že než s každým z 25 žá čtyři odpovědi, máme toho všichni dost,“ komentuje s úsměvem docent Vokurka, který si přes že díky „vícepráci“ získává zpětnou vazbu, kterou by jinak neměl, protože museli reagovat „aktivní“, jak tomu bývá při prezenční výuce. Zkrátka, získaná zkušenost je nenahraditelná pedagoga chybou domnívat se, že online výuka znamenala pro vyučující úlevu a možnost pomys na stůl“. „To, co se nám podařilo na fakultě úspěšně zavést, bychom i do budoucna rádi rozšířili,“ p Vokurka a dodává: „právě třeba na Ústavu patologické fyziologie se nám potvrdilo, že jde o zadávání a řešení ,domácích úkolů‘, nechybí zde potřebná interakce.“ Že rozhodně nejde o š tom podle pedagoga svědčí především možnost okamžitých komentářů. Zábavná kazuistika s prvky napětí Co se týče zájmu studentů o online výuku, otázka povinného odevzdání eseje a prezentace je jím podmíněno udělení zápočtu. „Co ovlivnit nemohu, je míra zapojení do diskuze,“ připoušt v tomto případě netají jistou míru uspokojení, v současných podmínkách vedené debaty probí a zaujetím všech zúčastněných. „Mile mě překvapilo, kolik otázek si vzájemně pokládali a n odpovědi,“ konstatuje pedagog. Co se volitelného předmětu týče, do rozboru případů se ne v aktivně zapojili: „Na druhou stranu se někteří ,domáhali‘ dalšího zadání. V kazuistice tot prvky napětí, studenti mohou jen tušit, jak případ dopadne. A to je baví,“ přiznal s uspok Živá komunikace je nenahraditelná „Možná se vám s ohledem na mé předchozí odpovědi bude zdát, že distanční výuka s sebou nes pozitiva. Určitě se to tvrdit nedá,“ vyvrací mi mé pocity z rozhovoru proděkan Martin Voku dobře vědom, že ne všechno se dá plnohodnotně online výukou nahradit. A že se toho na 1. l UK podařilo nahradit hodně! Dokonce i část výuky simulační medicíny. Pedagog připouští, že výuka sice medikům umožňuje zlepšení vzájemné komunikace, ale zase chybí komunikace živá, nenahraditelná. „I medicína je o osobním projevu. Lékař se vyjadřuje třeba na vizitách a v kolegy, kde musí umět svou řeč pohotově formulovat,“ říká proděkan. Praktika třeba o prázdninách Bohužel i na medicínách se na několik týdnů zastavila praxe. Proto má výuka některých před podílem praktické výuky skluz. Chybějící praktická cvičení – např. na anatomii – bude možn částečně dohnat. Jelikož má 1. LF UK i tzv. anglickou paralelku a prezenčně by se zmeškaná za současných podmínek dohnat nepodařilo, byla povinná účast na chybějících „praktikách“ p volitelnou bázi a distanční výuka byla doplňována např. videi. „Pokud by mělo jít o dlouho šlo by to stěží. Takto se samozřejmě podaří mnohé dohnat v následujícím období. Někdy v da ale v některých klinických předmětech třeba o prázdninách,“ říká docent Vokurka a dodává, musejí klinické praxe a stáže alespoň částečně absolvovat. Těm, kteří pracovali jako dobro toto částečně rovněž uznat. Kromě přínosu pro nemocnice a zvládání celé situace se mnoha v Museli zvládat i náročné situace, což k medicíně rovněž patří.“ Autodidaktická forma „Je dobré zjistit, že máme na fakultě mechanismy, které dokážeme i v budoucnosti využít ne ale i k doplnění výuky,“ vidí jednoznačná pozitiva distanční výuky proděkan. Věří, že pro fajn mít online dopodrobna zpracovánu řadu výukových materiálů a vracet se k nim třeba i v ročnících. Pro prezenční formu výuky by tak mohli být předem lépe vybaveni. Při déletrvají výuce je však důležité i udržet motivaci studentů, k níž patří i zpětná vazba. „V tzv. aut formě jsme proto třeba v této době zadávali zkušební testy. Bylo pro nás podstatné, aby se problematice věnovali, zdroje k ní si třeba i někde vyhledali, a na základě vlastního ověř správné odpovědi,“ prozrazuje pedagog. Ve znalostech neslevíme Na 1. LF UK jsou vyučující připraveni na obě varianty průběhu zkoušek. Docent Martin Vokur většinu studentů se podaří prověřit prezenčně. Rozvolňující se pravidla by v nejbližším ob umožnit i většině cizinců, aby se dostavili ke zkoušce osobně. V některých částech zkoušky nastaly, zkoušení nechodí přímo k pacientům, ale na základě lékařských nálezů musí správně onemocnění. Jak proděkan Vokurka připouští, není to dokonalá náhrada skutečného kontaktu s medik pacienta prohlédne a „prohmatá“. S touto osobní zkušeností se ale studenti setkávali takže z pohledu celého semestru jde opět o krátkodobou absenci praxe. „Zatím se i na distanční zkoušky stále připravujeme (rozhovor vznikl 21. 5. – pozn. red.), myslím, že nepůjde o masivní záležitost, ale v určitém rozsahu bude asi nezbytná,“ říká pr doufá, že nouzová situace, která by prezenční variantu u části studentů vůbec neumožnila, je důležité zejména u státních zkoušek. Docent Martin Vokurka v souvislosti s ukončením st rozdíl mezi absolventy všeobecného a zubního lékařství. Zatímco prvního po obdržení vysoko čeká ještě několikaleté specializační vzdělávání v oboru a získávání nezbytných zkušeností musí být zcela schopen provést stomatologická vyšetření a zákroky, jako je např. vrtání či „Ze školy do praxe vypustíme pouze absolventa, u kterého si budeme jisti, že zvládá nejdůl medicínské základy. Zatímco v praktických činnostech jsme museli trochu, opravdu spíše nep dočasně ve výuce slevit, ve znalostech se rozhodně slevovat nedá!“ uzavírá proděkan Martin