Překážky v online výuce na 2. LF UK přinesly nové zkušenosti ****************************************************************************************** * Překážky v online výuce na 2. LF UK přinesly nové zkušenosti ****************************************************************************************** Vedle slov koronavirus, covid a pandemie se pojmy distanční vzdělávání nebo distanční výuk popředí nejužívanějších slov a slovních spojení současnosti. Multimediální forma řízeného Wikipedie) se na přechodnou dobu, během níž osiřely přednáškové sály, stala jediným spojen a vyučujícím. Redakce iForum se pokusila od zástupců fakult zjistit, jak „to“ šlo a jak ko získané zkušenosti hodnotí. • Mgr. Drahomíra Dvořáková z Ústavu vědeckých informací 2. lékařské fakulty Univerzity Kar "https://www.lf2.cuni.cz/"] je vyučující předmětů Informační systémy ve zdravotnictví, I výpočetní technika, Lékařská informatika a Metodologie vědy a statistické zpracování dat • Lukáš Vaněk je medik, student 4. ročníku všeobecného lékařství na 2. LF UK. Via Moodle, MS Teams, MedicalMedia, YouTube Rovněž na 2. lékařské fakultě UK bylo zájmem číslo 1 zahájit distanční výuku co nejrychlej především technické zázemí, vhodnou volbu nástrojů, skloubení výuky i dobrovolnických akti „Postupně jsme se posouvali od potřeby rychlého zajištění a technického zvládnutí online v zpřístupňování online přednášek via Moodle, MS Teams, MedicalMedia, YouTube aj. až po onli zkoušení,“ přibližuje Drahomíra Dvořáková. Pracovní skupina pro distanční výuku, jejíž čle fakulty okamžitě po vyhlášení karantény, zároveň všechny podstatné informace zpřístupnila pod názvem Distanční výuka. „Naší strategií bylo co nejvíce zjednodušit celý proces od volby nástroje přes komunikaci po sdílení přednášek, zároveň využít dle konkrétní potřeby tu nejlepší alternativu, a přit získané zkušenosti navzájem předávat,“ říká dále pedagožka. Zajímavé bylo podle ní sledova aktivity a zkušenosti „zdola”, tedy z úrovně jednotlivých ústavů a klinik, postupně propoj „shora”, z úrovně fakulty nebo univerzity. „Výuka probíhala formou online přednášek a seminářů, a to u některých předmětů ihned po zr výuky. Některým klinickým předmětům se potom podařilo zajistit online výuku v nezkrácené v prezenční, tedy například pět hodin denně,“ upřesňuje za studenty Lukáš Vaněk. Medici podl přednášek na platformě Moodle velmi ocenili možnost konzultací na dálku. Studenti se online výuky dožadovali Drahomíra Dvořáková netají spokojenost se zájmem a aktivitou studentů v čase pandemie, o d projevovali skutečný zájem. „Navíc,“ jak dále připomíná, „byli při realizaci online výuky zejména v začátcích pomáhali vyučujícím s technickým vyladěním daného nástroje. Současně p fakulty vytvořili online kalendář s časy jednotlivých přednášek, aby nedocházelo ke kolizí protože výuka někdy probíhala mimo původní rozvrh z důvodu dobrovolnických aktivit student rovněž poskytovali velice důležitou zpětnou vazbu o průběhu výuky v jednotlivých předmětec jsme o online výuku žádali,“ souhlasí medik Vaněk a dodává, že „u některých předmětů se se přednášek zúčastnilo stejně, ne-li více studentů, než je u prezenční výuky běžné.“ Překážky novou zkušeností „Každý den jsme překonávali drobné překážky. Většina z těchto překážek pro nás byla zárove zkušeností. Naším cílem bylo všechny nabyté zkušenosti i získané informace rychle předávat bylo někdy náročné, jelikož některé informace se velmi rychle měnily,“ prozrazuje Drahomír Podle studentů byla zpočátku složitá především technická stránka online výuky – zejména po nástrojů učit, jak tyto nástroje používat a jakou vůbec má mít distanční výuka formu. „Zároveň mělo mnoho pracovišť plné ruce práce se zvládáním epidemie. Nakonec se to díky ús a snaze studentů podařilo. Výuka v mnohém nezaostávala za tou prezenční,“ zní přesvědčivě on si je vědom, že distanční výuka nikdy nedokáže stoprocentně nahradit tu „klasickou“ pre je jist, že jeho spolužáci nepostupují do dalších ročníků studia méně připraveni či motivo bylo za „normálních“ okolností. Čelit problému společně Moodle se na 2. LF UK posunul od úložiště s výukovými materiály a testy do kurzů, které zp i multimediální výukové materiály (videa, podcasty). Také vyučující z Motola začali ve zna využívat ve vzdělávání technologie. Zpřístupněno bylo zdarma velké množství elektronických zdrojů. Studenti si vyzkoušeli nové výukové online aplikace. „Z uplynulého období bychom r činnosti využívali i nadále a aplikovali je do studia i výuky,“ netají záměry Drahomíra Dv nejdůležitější ale není měřitelné, a to neuvěřitelná chuť čelit novým výzvám, překonávat s a stále se učit novým věcem. A to všichni a společně!“ Ze stran studentů v tomto směru zaznívá, že si uvědomili, jak je pro ně důležité a nedocen škole přítomen a zažít přednášky a semináře jejich oblíbených učitelů. „U některých předmě bylo příjemnější ‚odsedět‘ si méně než oněch pět hodin přednášek a více se teoreticky přip jako jsme to ostatně doteď v rámci distanční výuky činili. Na samotné výuce bychom se poto na praktické věci a na témata, která nám nejsou tolik jasná,“ uvažuje nahlas budoucí lékař Nebát se zeptat „Nebát se zeptat,“ právě touto stručnou odpovědí komentuje osobní zkušenost a přínos onlin Lukáš Vaněk. „Když jsme potřebovali něco vysvětlit či uspořádat další online přednášku na jsme si chtěli poslechnout, stačilo se zeptat, napsat e-mail, slušně požádat. Vyučující se a snaží maximálně vycházet vstříc.“ Studenti na základě získaných pozitivních zkušeností z onemocněním covid-19 věří, že snad nikdy v podobných stavech nenastane situace, kdy by jej zůstaly nevyslyšeny. „Jako příklad mi dovolte uvést, snad se na mě pan profesor nebude zlobit, výuku čtvrtého r pneumologie. Napsali jsme panu profesoru Marelovi, emeritnímu přednostovi Pneumologické kl a FN Motol, s prosbou, zdali by nám neodpřednášel několik témat online, ačkoliv v začátcíc probíhat samostudiem. Díky jeho snaze a ochotě se podařilo všechny přednášky, které by za časů vedl, odpřednášet v průběhu jednoho týdne přes platformu Zoom takřka v nezkrácené ver absolvovat zápočtový test s tím, že se v dané problematice opravdu slušně orientujeme,“ př Lukáš jeden z konkrétních příběhů v čase distanční výuky. Zkoušky s pravidly fair play Na 2. LF UK nyní probíhají zkoušky formou distanční i prezenční. Na fakultě se pedagogové zveřejněné na webu Centra celoživotního vzdělávání [ URL "https://cczv.cuni.cz/CCZV-238.ht studenty, kteří se nemohou z různých důvodů dostavit do Česka, je možnost zkoušení distanč probíhá přes platformy jako Zoom, MS Teams, Adobe Connect či písemné zkoušky přes Moodle. platí pravidla fair play, tedy že se například student prokáže přes kameru úředním doklade natočí místnost, ve které by měl být sám,“ říká medik. Skutečnost, že takovým způsobem je možné studenty v nutných chvílích zkoušet, názorně ukaz letošních státních zkoušek. Viz rozhovor s přednostou Chirurgické kliniky 2. LF UK a FN Mo MUDr. Jiřím Hochem [ URL "https://www.lf2.cuni.cz/fakulta/clanky/rozhovory/atmosfera-techt vyjimecna"] , CSc. o tom, jak taková státnice z chirurgie vypadala. Sdílení zkušeností – Best practices development „Zajímalo nás, které aplikace studenti rádi využívají a chtěli by je i do budoucna. Někter vyzkoušet v rámci bezplatných licencí, které nám společnosti v době online výuky poskytly. průzkumu vyšlo najevo, že jednou z nejoblíbenějších aplikací mezi studenty je InSimu Patie níž mají možnost diagnostikovat virtuální pacienty a následně jim je zobrazeno, kolik času postup stál, co by mohli udělat lépe a jestli se v diagnóze trefili. Podobně dobře vyšla i Osmosis, databáze výukových videí. Je tedy zřejmé, že studenti mají o elektronické vzděláv a doufáme, že do budoucna třeba i tyto platformy doplní portfolio vzdělávacích nástrojů na prozrazuje pro iForum své nejčerstvější zkušenosti Lukáš Vaněk.