Medici z 3. LF dobrovolničili. Někdy tak jen online poslouchali ****************************************************************************************** * Medici z 3. LF dobrovolničili. Proto někdy jen online poslouchali ****************************************************************************************** Vedle slov koronavirus, covid a pandemie se pojmy distanční vzdělávání nebo distanční výuk popředí nejužívanějších slov a slovních spojení současnosti. Multimediální forma řízeného Wikipedie) se na přechodnou dobu, během níž osiřely přednáškové sály, stala jediným spojen a vyučujícím. Redakce iForum se pokusila od zástupců fakult zjistit, jak „to“ šlo a jak ko získané zkušenosti hodnotí. • RNDr. Jana Fauknerová Matějčková, Ph.D. působí na Ústavu biochemie, buněčné a molekulárn lékařské fakulty UK [ URL "https://www.lf3.cuni.cz/"] a vyučuje předmět Buněčné základy Webinář s využitím Adobe Connect Než do zaběhnutých zvyklostí zasáhl koronavirus, probíhaly semináře a praktika na Ústavu b a molekulární biologie klasicky, tedy po kruzích, ve skupinách po zhruba 20–25 studentech. škol bylo i zde nutno ze dne na den přejít na distanční výuku. „V našem případě interaktiv to bylo docela náročné,“ vrací se do časů před online biochemička z 3. LF UK. „Pro mě osob vybrat si, v jakém programu budu ´vysílat´, a pak se jej alespoň v základní míře naučit ov v tom pomohlo naše IT oddělení, tamní kolegové byli neustále na příjmu a radili nám. Poděk též Centrum pro podporu e-learningu UK. Lidé z něj během pár dní uspořádali webináře a nau vedení online výuky,“ netají svůj vděk Fauknerová Matějčková. Pro komunikaci se „svými“ studenty si vyučující vytvořila skupinu na facebooku, kde mohla informace o chystané výuce. Prostřednictvím sociální sítě zadávala i krátké úkoly, které s seminář připravit a jejichž řešení posílali před další výukou. „Pomocí programu Adobe Conn stanoveném termínu spustila webinář. Na něm jsem vycházela z předem připravené prezentace, zapracovány právě ony vyřešené úkoly studentů,“ upřesňuje vyučující. A prozrazuje, že v pr dostal slovo každý jednotlivý student, který zadání vypracoval: úkol okomentoval, seznámil vlastním řešením, co sám k danému problému zjistil, jak postupoval atd. Pokud něco při pre mediků nezaznělo, vyučující doplnila. Medici třeba „jen“ poslouchali „I když několik mých studentů někde dobrovolničilo, tak jsem neměla problém s tím, že by s neúčastnili. Někteří se omluvili, že budou ´jen´ poslouchat, neboť byli v nemocnici, a tak interaktivně podílet. Ale jinak jsem měla vždy na výuce skoro plno, ´přišli´ všichni stude biochemička velmi pozitivně zájem o online výuku mezi mediky. Zkušenosti s distanční výuko z 3. LF UK tak moc mile překvapil, že ji nabil energií a nápady pro vymýšlení dalších nový „Přiznávám, na úplném začátku jsem se distančního způsobu výuky bála. Nakonec to bylo velm tímto způsobem i interaktivní. Pokud totiž studenti chtěli něco dalšího vědět, napsali to a já mohla operativně reagovat,“ přiznává pedagožka. Manžel osobním strážcem Úskalí distanční výuky si je samozřejmě vědoma i Jana Fauknerová Matějčková. „Pominu, že j pořídit nový notebook, abych mohla pracovat z domova, vlastnila jsem trochu archaický typ, Takže mě to alespoň přimělo konečně si vybrat a koupit nový,“ říká s úsměvem vyučující. V přiznala, bylo třeba vyřešit problémy s výukou, s ovládáním celého programu, aby měla výuk případné rušivé momenty. „Zkoušely jsme si online výuku s kolegyněmi nanečisto: připojoval zkušební webinář, a zároveň s tím si telefonovaly a říkaly si, co která vidíme apod. Naost výuce jsem ´vysílala´ přes notebook a vedle na stole jsem měla spuštěný stolní PC. To pro reálně viděla, jak vše vidí studenti. A taky zda vidí všechno, co chci, aby viděli. Párkrá třeba něco ukazovala na svém PC, a pak jsem zjistila, že oni to vůbec nevidí,“ usmívá se n biochemička. Dalším, určitě milým úskalím bylo a je pro online výuku, že má doma dvě malé dcery. „Takže ´co s nimi´? V tomto mi naštěstí moc pomohl manžel, který v danou chvíli působil jako hlíd strážce, který vlastním tělem a dostupnými prostředky bránil holčičkám vstupu do pokoje, k Nezbytné proto bylo navzájem si rozvrhnout náš čas pro práci. Zvládli jsme to!“ uzavírá da rodinnou zkušenost pedagožka. Pozitiva? Mnozí neměli dost Distanční výuka přinesla Janě Fauknerové Matějčkové určitě zcela nový pohled na online výu seminářích totiž běžně používala prezentace, ale online výuce předtím vůbec nevěřila. Přes skvěle fungovalo. A nakonec distanční výuku hodnotí jako docela zajímavou zkušenost. „Zpět i to, že jsem se musela naučit něco nového. Sice v rekordně krátkém čase, ale šlo to. Osvo nový způsob vedení výuky, objevila jsem úplně nové programy a především zjistila, že mám k kteří ochotně přispěchají s radou či pomocí,“ říká biochemička. Pozitivní na tom všem bylo i zájem některých studentů, kteří i přes vzniklou nelehkou situaci věnují výuce značnou po jak se říká, ještě neměli dost a po oficiální prezentaci mi psali dotazy k jednotlivým tém když se lidé dokážou s každou překážkou vypořádat a najít cestu, aby ´to´ šlo,“ řekla pro Ke zkoušce snad přijde většina studentů osobně Výuka všeobecného lékařství je v prvním ročníku zakončena souhrnnou zkouškou z biochemie, genetiky, molekulární biologie a imunologie. Zkouška je písemná, koná se tradičně v posluc současné chvíli nebude pro všechny studenty možné, proto vyučující hledá spolu s kolegy mo zkoušení (rozhovor vznikl 15. 5.). Jednání o distanční formě trvají již několik týdnů, řeš pozitiva a negativa online testování, hledají se možnosti, jak udělat obě formy srovnateln pro všechny. A jak se dá zabránit tomu, aby studenti nemohli opisovat, vyhledávat si odpov a podobně. „Teď jsme se ale již posunuli do fáze, kdy zkoušíme vytvořit testovací online z situace zlepší a co nejvíce studentů se bude moci osobně dostavit na fakultu,“ pevně doufá Matějčková. Foto: V mezičase mezi výukou šila Jana Fauknerová Matějčková roušky pro nemocnice, proto t stole