Efektivní online hodina vyžaduje přípravu pedagoga i studentů ****************************************************************************************** * Efektivní online hodina vyžaduje kvalitní domácí přípravu pedagoga i studentů ****************************************************************************************** „Pokud bych výuku vedla stylem: Přečtěte si materiály a spočítejte…, přišla bych se studen to nejcennější – možnost vzájemně se obohacovat svými postřehy. Takže situace, která v pol března nastala, pro mě byla opravdu výzvou,“ říká Zdeňka Koupilová [ URL "http://kdf.mff.c ~koupilova/"] z katedry didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy kdf.mff.cuni.cz/"] . Do online výuky naskočila na Matfyzu jako jedna z prvních vyučujících Jak jste vnímala začátek nouzového stavu a uzavření univerzity pro prezenční výuku? Nesdílela jsem optimismus kolegů, že se do dvou týdnů vrátíme do školy. Navíc bydlím v Par Prahy denně dojíždím. Také mám dvě děti, které chodí na první stupeň základní školy, a byl ně bude potřeba se postarat. Tudíž moje motivace najít co nejrychleji plnohodnotnou náhrad byla rozhodně mnohem vyšší než u mých kolegů. Měla jste z ní obavy? Ani ne, říkala jsem si, že nemáme co ztratit. V nejhorším případě nezískáme nic navíc, ane bude studentům ku prospěchu. Když jsem je svolávala na první online hodiny, zcela férově j „Pojďme vyzkoušet, co zvládneme, a když vyhodnotíme, že je to k ničemu, necháme toho.“ Tut velice ocenili. Co přesně jste podnikla? Základním předpokladem bylo najít vhodný formát, jak výuku organizovat. A tím nemyslím jen hodiny, ale také výběr a způsob zadávání témat ke studiu a možnosti komentování odevzdanýc nápomocný mi byl systém Moodle, který aktivně využívám pro svoje kurzy již několik let a s k dispozici nejen texty, cvičné testy, přehledy probrané látky, ale odevzdávají mi jeho pr veškerou průběžnou domácí práci. Takže první krok byl zintenzivnit používání tohoto systém Vyšla vám univerzita vstříc s dalšími online nástroji? Na stránkách UK se velmi rychle objevily alespoň stručné informace a návody pro virtuální webináře. S pomocí kolegů jsem některé vyzkoušela, a nakonec se rozhodla pro MS Teams. Prv proběhla už v druhém týdnu karantény a pravidelně probíhají dosud. Nenahrazují samostatnou protože pro ně nemáme takovou časovou dotaci jako při prezenčním vyučování, ale studentům, jejich slov, situaci významně ulehčují. V čem je příprava online výuky obtížná? Zcela zásadní bylo najít a zvolit vhodné softwarové nástroje pro přímou komunikaci a nauči dostatečně rychle a flexibilně ovládat. Platforma MS Teams tvořila základ, z produktů Micr osvědčila také jejich tabule (MS Whiteboard) – za pár týdnů psaní rovnic pomocí myši jsem používat již velmi dobře, ale profesionální grafický tablet, který mám teď zapůjčený, je p neocenitelnou pomůckou. Daří se vám zapojovat do výuky všechny studenty? To je asi největší svízel, s níž se neustále potýkám, protože při online hodině se mi mnoh na aktuální situaci ve skupině, respektive vidím jen ty nejrychlejší. Zbytek se třeba styd kameru nebo reagovat slovně či mi napsat do chatu. Byla jsem proto velice ráda, když se mi jednoduchou veřejně dostupnou aplikaci, kdy má každý student k dispozici malou tabuli, na kreslit, já vidím všechny plochy najednou, ale oni se nemusí vidět mezi sebou. Díky tomu s v online prostoru neschovají. Pro zadávání jednodušších příkladů a úkolů je to skvělé, pro potřebují déle rozmýšlet, nevidí řešení rychlejších. Jak často se scházíte? Vyučuji tímto způsobem dva předměty – elektřinu a magnetismus pro první ročník a kvantovou pro druháky. Při běžné výuce měly oba předměty stanoveny dvě devadesátiminutové přednášky devadesátiminutové cvičení týdně, zatímco online se scházíme na hodinu a půl jen dvakrát t Proč? Studenti neměli o dorovnání počtu hodin zájem a já s nimi souhlasím – takhle je to efektiv prostor věnovat se samostudiu v době, která jim vyhovuje, i pro ně přiměřeným tempem. Jak tedy výuka probíhá v praxi? Studenti mají zadaný na každý týden text či téma k prostudování, který je případně doplněn materiály a úkoly, jež by měli zvládnout. Dvě až tři úlohy mohou odeslat ke kontrole a oko jejich včasné a průběžné odesílání sbírají body, které jim ulehčí získání zápočtu. Při online setkáních, která částečně pojímáme jako konzultace, je kromě mého výkladu prost dotazy a řešení příkladů. Na oba předměty ale nejsem sama, kolegové mi pomáhají s opravová prací, takže mám více času hledat cesty, jak hodiny vést. V elektřině a magnetismu jsem do cvičící, ale po vzájemné dohodě s přednášejícím, docentem Dvořákem, vedu i online konzulta textům, které nahrazují přednášky. Překvapilo vás něco? Z reakcí studentů jsem si například uvědomila, že ti slabší velmi obtížně odhadují, co z u je důležité a co spíše okrajové a mohou to při prvním čtení či nedostatku času přeskočit. totiž s obtížností daného tématu. Takže jsem k materiálům začala psát jakéhosi „průvodce“ odlišovala. Také jsem jim doplňovala informace o alternativních textech, kde si mohou dano s jiným výkladem, posílala tipy na názorná videa či je upozorňovala na úlohy v dostupných dané téma pěkně ilustrují a podobně. Šlo o „poznámky“, kterými bych doplňovala svůj výklad běžné situace. Plánujete využít nové metody i po návratu do běžného provozu školy? Rozhodně. Již dlouho se mi líbí koncept zvaný blended learning – kdy je přímá výuka doplně online složkou, a také myšlenka „převrácené třídy“ (flipped clasroom), v níž se studium no přesouvá domů a v učebně pak probíhá to nejobtížnější – diskutuje se o problémech, hledají řešení úloh a podobně. I když jsem svoji vysokoškolskou výuku v posledních letech hodně pr jsem, že zde mám ještě velké rezervy. Díky této nestandardní situaci jsem se naučila vytvá které studentům jejich individuální přípravu výrazně zefektivní a zásadně posunou naši spo • Experimenty z domova Během nouzového stavu nebyl studentům umožněn přístup do laboratoří. Vedoucí kabinetu výuk [ URL "http://kvof.mff.cuni.cz/"] Helena Valentová [ URL "https://www.mff.cuni.cz/cs/fakul struktura/lide?hdl=1007"] , jež zabezpečuje předmět základní fyzikální praktika, spolu se vymyslela, jak upravit výuku, aby studenti mohli praktika absolvovat. Některé úlohy splnil zpracování dat, část experimentů prováděli v domácím prostředí za pomoci běžně dostupných z několika témat podle svého zájmu. Od začátku května, po částečném uvolnění nouzových opa omezeném režimu opět v labratoři měřit. „Tento semestr běží praktikum z mechaniky a molekulové fyziky a také z optiky. Asi nejjedn experiment, který si z této oblasti můžete jako laik představit, je například matematické provázek či nit, na ni zavěsíte nějaký předmět – závažíčko, kovovou matku či co doma najde stopkami dobu kyvu,“ uvádí jeden z příkladů Helena Valentová s tím, že naštěstí dnes exist které lze stáhnout do mobilu a používat ho jako měřicí zařízení. „Samozřejmě se jednalo o výrazně jednodušší experimentální práce, než jaké se normálně pro laboratoři, ale myslím, že i přesto splnily svůj účel.“ Studenti podle ní zvládli úkoly ve domácí práci přistupovali pečlivě a zodpovědně a vyučující mile překvapilo, kolik pokusů d zkonstruovat za kreativního využití běžných předmětů z domácnosti. „Přemýšlíme proto, že b způsobem oživili i klasickou výuku a například jednu či dvě z celkové sady úloh by student samostatně doma i v dalších semestrech,“ shrnuje docentka Valentová.