KTF: Situace nás donutila přemýšlet o výuce vně vyjetých kolejí ****************************************************************************************** * Situace nás donutila přemýšlet o výuce vně vyjetých kolejí ****************************************************************************************** Ani pandemie koronaviru výuku na Univerzitě Karlově zcela neochromila. Studenti a vyučujíc výjimky nemohli potkávat tváří v tvář, nýbrž se dívali do očí prostřednictvím displejů svý mobilních zařízení. „Nezvyklá situace nám jasně ukázala, že prezenční výuka zcela nahradit ráda, že nás donutila zkusit si formy distanční výuky a přemýšlet o výuce vně vyjetých kol iForum Marie Opatrná, [ URL "https://www.ktf.cuni.cz/KTF-1259.html"] proděkanka pro rozvoj Katolické teologické fakulty (KTF UK). „Jelikož přechod na distanční výuku byl vynucen okolnostmi, snažili jsme se ji zvládnout t dané situace nejlépe šlo. Výzvou určitě byla technická stránka přechodu na distanční vzděl konkrétně u nás nebyla prozatím moc využívána. Mladším pedagogům pak distanční výuka mohla reflexi vlastního mluveného projevu, protože nahraná přednáška neschová v projevu to, co p přímé výuky,“ myslí si Marie Opatrná. „Ověřil jsem si, že výuka na dálku je možná a stála by patrně i za další rozvíjení. Nebylo věci se zaměřit na vytvoření nějakého jednotného, promyšleného, jednoduchého a pro vyučují uživatelsky přívětivého systému pro případy dalších podobných výzev,“ přidal svůj názor Ji [ URL "https://www.ktf.cuni.cz/KTF-2187.html"] z katedry církevních dějin a literární hist koronavirové krize svou výuku převedl do online prostoru pomocí pravidelných videkonferenc a nástěnky v SISu, kam (jako obvykle) vyvěšoval doplňující podklady a materiály pro posluc Ve spolupráci se studenty si výukové aplikace a online programy rychle osvojil i vyučující Svoboda. [ URL "https://www.ktf.cuni.cz/KTF-75.html"] „Studenti si výuku nahrávali a byla všem, kteří si třeba chtěli něco zopakovat nebo pustit znovu. Myslím, že jsme do budoucna připraveni. Hlavní nedostatek není na straně programů, ty jsou velmi dobré, ale ne všichni době karantény) přístup k dostatečně kvalitní výpočetní technice,“ poukázal na fakt, že ne výuka online dostupná. „Ze současné situace vidím dvě základní poučení. Jakákoli forma distanční výuky, ať e-lear nástroj pro dálkovou komunikaci, jsou nástroje potřebné. A jsem ráda, že nás situace donut a přemýšlet o výuce vně vyjetých kolejích. Zároveň však také jasně ukázala, že prezenční v nahradit nemůže,“ navazuje na poznatky svých kolegů Marie Opatrná. „Pedagogům chybí zpětná vazba od studentů, studentům přímý kontakt při výuce. Skutečnou di a spontánní, na programech jako Teams prostě nevytvoříte. A ani virtuální návštěvy galerií nenahradí tu osobní zkušenost vnímání uměleckého díla, které je přímo před Vámi, a o které s přítomným pedagogem i dalšími studenty diskutovat,“ dodává. Chyběl dialog a sledování potřeb studentů Praktická cvičení jsou zkrátka nenahraditelná a nesdělitelná. „Během společně stráveného č situace a vynořují se otázky, které by jinak nevznikly, jde o předávání osobních zkušenost obohacování a inspiraci v tom, co vše studentům pedagog sdělí nad rámec daného učiva, co z rozvede atd. Ten dialog a sledování potřeb studentů mi nesmírně chyběl,“ litovala Magdalén Hamsíková, [ URL "https://www.ktf.cuni.cz/KTF-548.html"] která vyučuje praktické předměty umění a Restaurování uměleckých děl. „Často jsem předtím ve výuce dělala cvičení, kdy jsem záměrně vyvolala diskuzi mezi studen docházeli ke správným odpovědím na základě vlastní dedukce, ke které jsem je vedla velmi n mne sami překvapovali svými odpověďmi. Např. při datování uměleckých děl a stylovém zařaze nelze nahradit. Nyní si říkám, že distanční způsob výuky možná někdy sice využiji i v budo meeting např.), ale spíše jako platformu, která by nahradila třeba zdlouhavou emailovou ko jednotlivci,“ dodala. Některé předměty KTF navíc v určitých fázích výuky vyžadují osobní přítomnost nejen studen v případě Pastorace nemocných. Pastorační rozhovory totiž probíhají s pacienty, personálem přímo v Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského. „Bloková výuka byla naštěstí přelom června a července. A jelikož jsou již dovoleny stáže studentů v nemocnicích, tak vý plánu,“ sdělil vyučující Marek František Drábek. Prezenční formou proběhnou i státní zkoušky na fakultě. „Státní závěrečné zkoušky proběhno formou za zvýšených hygienických opatření. Připravujeme se však po technické stránce i na někteří pedagogové, kteří pobývají dlouhodobě v zahraničí, se možná nebudou moci osobně zú řekla proděkanka pro studium Petra Oulíková [ URL "https://www.ktf.cuni.cz/KTF-174.html"]