V přechodové době vznikaly na ETF i hybridní způsoby výuky ****************************************************************************************** * V přechodové době vznikaly i hybridní způsoby výuky ****************************************************************************************** Ani pandemie koronaviru výuku na Univerzitě Karlově zcela neochromila. Studenti a vyučujíc výjimky nemohli potkávat tváří v tvář, nýbrž se dívali do očí prostřednictvím displejů svý mobilních zařízení. Poznatky o zkušenostech s distanční výukou shrnul za Evangelickou teologickou fakultu Univ (ETF UK) vyučující z katedry systematické teologie Mgr. Petr Gallus, Ph.D.: Jisté je, že situace vedla i nás vyučující k větší kreativitě v práci s běžnými médii, s m konferenčním softwarem. Vyzkoušeli jsme si celou řadu možností, jak lze při výuce postupov straně to mnohdy strašně zdržovalo od vlastní přípravy přednášek. Člověk strávil mnoho čas detaily, takže celková doba přípravy přednášky či kurzu se výrazně prodloužila. Velké úskalí je nestabilní internet, případně i žádný v místě bydliště, nejen na straně st momentě, kdy se spojení začne „sekat“, se přetrhne komunikace a namáhavě je nutné se vrace zpět. Pokud se to stane opakovaně, dynamika komunikace se rozpadne úplně. Je zřejmé, že přednášky jsou v digitální komunikaci jednodušší než semináře. Někteří koleg přednášky ve formátu mp3 a pověsili je na internet. Studenti si pak pochvalovali, že si ta mohou pustit kdykoli a kdekoli, zastavovat si ji dle potřeby a dělat si podrobnější výpisk nahrávce vracet. V tomto případě ovšem není možná bezprostřední komunikace, kladení otázek apod. Je to spíše takové „coffee to go“, které, když je, bývá příjemné. Ale jednostranné. Podstatně složitější je to se semináři. Někteří kolegové si pochvalovali, že studenti se n připravují dokonce intenzivněji než při přímé výuce a řada studentů to potvrdila. Ukázalo nutné při seminářích jmenovitě studenty vyvolávat, aby mluvili. Jinak komunikace vázne. Ob udržení pozornosti a pružnost diskuse. Pozornost studentů velmi často po nějakých 50-60 mi klesla, tj. jejich odezva byla řidší a řidší. Při dlouhodobé práci takto přes internet by zvážit i jiné formáty výuky, např. kratší úseky oddělené přestávkou. Pružnost diskuze je přes video podstatně omezenější. Nelze reagovat bezprostředně na drobn člověk zvyklý z přímého kontaktu. Těžko se vstupuje do živější diskuze, jsou větší časové působí spíše jako brzda. Přitom diskuse patří podstatně k naší výuce. To pak přináší zásad takovouto formou studia, pokud je omezen jeho zásadní prvek. Mezitím vznikly i jakési hybridní způsoby, zvláště naposledy v přechodové době zase k prez někteří přišli, jiní si vyžádali přítomnost přes web. Těmto pak seminář či přednáška neute stranu byla jejich přítomnost tak nějak poloviční, do diskuze se zapojovali spíše sporadic Co se týče zkoušek, zatím to vypadá, že nebudeme muset využívat metody distančního zkoušen Uvolňování podmínek cestování, návštěv školy i hygienických požadavků dovoluje doufat v tr zkoušení. Myslím, že doba krize potvrdila, že přímou výuku nic nenahradí, že ale existují efektivní formy, jak ji podpořit. Pro mě osobně se ukázalo, že ji nelze nahradit často zmiňovanou el interaktivitou, a že také nijak principiálně neplatí, že moderní výuka znamená výuku po in Efektivita výuky přes web mně naopak přišla nižší než při osobním kontaktu. Nutno ovšem po výuka na naší fakultě se týká spíše menších, a tedy velmi přehledných skupin studentů, kte většinou osobně známe. Petr Gallus s využitím poznámek Dr. Ladislava Beneše, proděkana ETF UK pro studijní záleži