Vymyslet, natočit, sestříhat. Pedagog v roli herce i režiséra. ****************************************************************************************** * Vymyslet, natočit, sestříhat. Pedagog v roli herce i režiséra ****************************************************************************************** V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu a uzavřením Univerzity Karlovy pro prezenční vý pedagogové ocitli ve zcela nové situaci. Obzvlášť těžké to měli vyučující praktických cvič vyžadují aktivní zapojení studentů. Tým docentky Zdeňky Šklubalové z katedry farmaceutické [ URL "https://www.faf.cuni.cz/Fakulta/Organizacni-struktura/Katedry/Katedra-farmaceuticke Farmaceutické fakulty v Hradci Králové UK se rozhodl převést celé praktikum do virtuální p pro studenty soubor názorných videí, kdy jeden z učitelů vykonával úkoly a druhý ho při ni „Na jaře jsme učili především hlavní profilový a státnicový předmět Farmaceutická technolo ročník, kde máme velký rozsah praktické výuky zaměřené na lékárenskou přípravu, průmyslovo hodnocení lékových forem. Zejména z cvičení získávají studenti návyky potřebné pro individ léčivých přípravků podle lékařského předpisu nebo žádanky,“ vysvětluje vedoucí katedry Zde jejíž kolegové natáčeli videa, rozdávali domácí úkoly a tvořili interaktivní i autodidakti jak v českém, tak anglickém jazyce. „Já jsem celý proces více méně jen zpovzdálí sledovala ti, kteří tím měsíc a půl žili,“ představuje docentka tři z nich, kteří jsou přítomni virt přes Zoom – Barboru Vraníkovou, Petru Svačinovou a Andreje Kováčika. Žádné prostoje „Kurz jsme převedli do online podoby téměř ze dne na den. Zareagovali jsme už ve chvíli, k řešilo, zda má či nemá smysl vůbec něco dělat. Ve středu se fakulta zavřela a už další úte v Moodle první praktické cvičení, aby mohli studenti do výuky naskočit co nejrychleji. Nev dlouho bude tato výjimečná situace trvat a nechtěli jsme zbytečné prostoje,“ popisuje Petr Přes Zoom nebo Skype zorganizovali úvodní seminář s informacemi o průběhu distanční výuky závěrečný, kde shrnovali, ujasňovali a komentovali úkoly, na nichž studenti pod jejich ved měsíce pracovali. Děláme to dobře? „Naší velkou výhodou bylo, že jsme zrovna prošli kurzem pedagogických dovedností, který pr zorganizovala Univerzita Karlova, a poznatky z něj nám při přípravě videí, úkolů a virtuál hodně pomohly,“ oceňuje Andrej Kováčik. Byla to cesta do neznáma, a tak chtěli členové kat svých studentů, zda po ní vykročili správně. Řada z nich jim napsala své postřehy hned zkr což pedagogy rychle posunulo dál. „Při běžné výuce se studenti na nejasnosti průběžně dota je tedy pro ně snáz pochopitelný. Jenže tady sociální kontakt chyběl, a museli jsme tudíž podrobněji specifikovat,“ dodává pedagog. Videa natáčeli pro dva typy praktik, která běží paralelně čtrnáct týdnů letního semestru: základních praktických cvičení z Farmaceutické technologie I. a speciálních praktických cv Farmaceutické technologie I. Studenti jsou při nich rozděleni do osmi skupin po zhruba pět kdy půlka z nich má jedno praktikum a po sedmi týdnech se vystřídají. „Tímto způsobem tedy virtuální výuku, která nemůže samozřejmě dokonale nahradit tu prezenční, nicméně v příštím navazovat předmětem Farmaceutické technologie II. a doufáme tedy, že si v něm zvládnou něk praktické úlohy z první části dodatečně vyzkoušet a nynější omezení se na jejich dovednost neprojeví,“ věří vedoucí katedry Zdeňka Šklubalová. Volnost i zodpovědnost Na druhou stranu má ale online výuka i své přednosti. Jednou z největších, na niž se vyuču shodli, je její časová flexibilita. Studenti jednoduše pracovali ve chvíli, kdy se jim to a dokázali se tak lépe koncentrovat. Na odevzdání úkolů měli vždy týden, takže mohli samos třeba s výpomocí v lékárnách. Aby úlohy zvládli vypracovat, museli si k nim také sami proč materiály – byli tak doma možná aktivnější než ve škole. „Pro nás vyučující byla jednoznačně nejpřínosnější zkušeností práce s technikou. Během bez jsme se naučili natáčet, stříhat videa, vkládat do nich interaktivní úkoly a vysvětlivky. naprosto nového a vyžadovalo to mnohonásobně více práce a času než klasické prezenční vyuč jsme prakticky nic jiného, než vymýšleli, zkoušeli a vylepšovali videa, vysvětlovali a opr komunikovali se studenty. Ale musím říci, že jsme se v tom našli, a já za sebe jsem opravd nám to povedlo. Videa a podklady k nim můžeme navíc používat dál pro studenty, kteří nasto příštím akademickém roce,“ shrnuje Barbora Vraníková. • Reakce studentů Děkuji za opravení úkolů a komentáře k nim. Zároveň bych chtěla poděkovat za skvěle přip materiály, asi zatím nejlepší, co máme. Věřím, že s tím máte hodně práce, proto píšu toh Lucie M. Všichni jsme se shodli, že alternativní výuka Farmaceutické technologie je v této podobě Jsme velmi rádi i za možnost procvičení znalostí a za skvělá názorná videa. Testy i úkol adekvátní. Marie Š. Obzvláště se mi líbilo, jak v průběhu videí byly pokládány otázky, což zvýšilo mou pozor příprava receptu je velice přínosná, že můžeme sami uvažovat nad jednotlivými postupy. N neměnila. R.Š. Když jsem s kamarády diskutovala o online výuce na začátku této situace, oni na svých šk zatím žádné materiály k dispozici neměli. Ty pop-up otázky, poznámky k videím, procvičov se svítící hvězdičkou v případě správných odpovědí, prostě i tyto malé detaily přispívaj učitelé na této katedře jsou zdatní nejen ve svém oboru, ale také z technického i esteti Eszter. G. studentka ze Slovenska