Univerzita Karlova spustila think-tank Vzdělávání21 ****************************************************************************************** * Univerzita Karlova zahájila činnost think-tanku Vzdělávání21 ****************************************************************************************** Cílem odborné platformy Vzdělávání21 je systematicky zlepšovat vzdělávání a posilovat mode přístupy a metody. Prvním tématem bude distanční forma výuky a její integrace do školství. strategii představili na tiskové konferenci v Karolinu rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zim pro koncepci a kvalitu vzdělávací činnosti Radka Wildová, ministr školství, mládeže a tělo Plaga, analytik v oblasti vzdělávací politiky Bob Kartous a výkonná ředitelka Stálé konfer vzdělávání Silvie Pýchová. „Think-tank Vzdělávání21 sdružuje řadu předních odborníků z akademické oblasti i praxe, kt diskutovat o aktuálních problémech a příležitostech ve školství, přicházet s konkrétními n řešeními,“ vysvětluje rektor Tomáš Zima s tím, že název pracovní skupiny neodkazuje pouze století a s ním spojené výzvy. Členové think-tanku vybrali 21 aktuálních problémů ve škols chtějí vypořádat. „Jednadvacet je magické číslo – počet témat, jimž se chceme dlouhodobě věnovat, přičemž je jich může být samozřejmě více a že se nejedná o záležitosti naprosto nové a dosud neprobír ovšem nyní posunout do další etapy a opravdu je realizovat v praxi,“ upozorňuje prorektork Vnitřní strukturu think-tanku budou tvořit tři vzájemně propojené platformy: učitel, žák/s „Chci upozornit především na tu třetí skupinku, která je pro úspěšné vzdělávání zásadní, a rodiče svou roli takto vnímali. V koronakrizi byli nuceni svůj přístup přehodnotit, stali a my bychom je v tomto rádi podpořili. Vybrali jsme proto pro každou ze tří těchto skupin bodů, jimž se chceme dlouhodobě věnovat. Sedmička je tedy další šťastné číslo, které bude provázet,“ dodává Radka Wildová. Podle ministra Roberta Plagy musí přijít poptávka po změnách ve školství také zdola, což s koronakrizi začalo dít. „Neměli bychom plakat nad tím, že nám proběhlá situace ukázala nov školství. Pouze obnažila to, na co řada odborníků dávno poukazovala, a o čem naopak velká pochybovala, že je skutečným problémem českého školství,“ popisuje Plaga a vypichuje právě „Díky distančnímu vzdělávání mohli doopravdy vidět, co se od jejich dítěte ve škole očekáv jde o úkoly podstatné. Potvrdilo se, že naše vzdělávací programy jsou přehlcené obsahem a koncentrovat na to důležité,“ říká ministr školství. Dále se prokázala sociální nerovnost, kdy někteří žáci ze vzdělávacího systému úplně vypad nejde o nic nového, podobné problémy se vyskytují i při prezenční výuce, jen se při té dis nasvítily,“ upozorňuje Plaga s tím, že úspěšná škola najednou nebyla ta, která by měla nej pro online výuku, ale taková, jež začala aktivně jednat, komunikovat s rodiči, zjišťovat j a přizpůsobovat se jí. „Vidíme, že volání po univerzálním nástroji vzdělávání nedává smysl podstatné, kde se vše odehrává, stojí na individuálním trojúhelníku rodič, žák a učitel. M školství zde může hrát, stejně jako ve všech vyspělých zemích, roli podpůrnou. Nabízím tét spolupráci, a pokud je 21 magické číslo a 7 opatření šťastné číslo, pak se ji já, jakožto pokusím co nejvíce podpořit,“ uzavírá Plaga. Podněty do think-tanku nabídla také výkonná ředitelka Stálé konference asociací ve vzděláv Pýchová. Představila témata, která se v odborných diskuzích, jež její organizace pořádá, č panuje v nich shoda. „Je to právě téma distančního vzdělávání a potíže s ním spojené, kter pouze pod kolonku omezené technické možnosti škol. Ukázalo se, že klíčová je komunikace s zjišťování jejich individuální situace. Zjistili jsme totiž, že z distanční výuky nevypadl špatným socio-ekonomickým zázemím, ale i ty, které mají rodinné problémy,“ podotýká Silvie je podle ní opravdu nezbytné zredukovat učivo a nastavit mezipředmětové vztahy tak, aby by individuálněji, pomaleji a kvalitněji. Zmínila také otázku hodnocení žáků a jejich motivov nemělo být založeno pouze na známkách. Toto všechno jsou témata, jimiž se think-tank Vzdělávání21 plánuje zabývat. „Jedním z nást využívat, je vyhledávání a aktualizování příkladů dobré praxe. Připravovat podklady pro ex jejich základě také strategie, o nichž budeme informovat odbornou i laickou veřejnost. Neb obecné povídání, jako univerzita se chceme podílet i na řešení aktuálních problémů,“ uzaví Radka Wildová.