Nejen výuka, i zkoušení na dálku proběhlo v Hradci Králové hladce ****************************************************************************************** * Nejen výuka, i zkoušení na dálku proběhlo v Hradci Králové hladce ****************************************************************************************** Na Lékařské fakultě v Hradci Králové (LFHK UK) mají zkušenosti nejen s „klasickou“ online s distanční formou zkoušení. „Je dobrovolná, pojali jsme ji jako předtermín klasických zko se při ní museli vzdát přípravy, aby se minimalizovalo riziko podvádění, neměli tedy čas s rozmyslet. Přesto celý ročník nabídku využil,“ říká proděkanka pro výuku všeobecného lékař Langrová [ URL "https://www.lfhk.cuni.cz/Fakulta/Organizacni-struktura/Osobni-stranky/Lang která tímto způsobem zkoušela na oční klinice budoucí zubní lékaře. Jak hodnotíte jako pedagožka uplynulé měsíce? Naštěstí to vyšlo tak, že výuku studentů všeobecného lékařství, jichž je sto padesát, jsme uskutečnili v zimním semestru. V letním jsme učili pouze čtyřicet mediků oboru stomatologi přednášky jsme stihli ještě před zavedením karantény a také jedno z pěti trojhodinových pr cvičení. Nemožnost vyučovat prezenčně se vás tedy nijak zásadně nedotkla? Dotkla, ale neměli jsme s ní velké starosti. Poskytli jsme studentům powerpointové prezent které nestihly proběhnout, a byli jsme jim k dispozici na emailu a telefonu pro jejich pří druhé polovině dubna jsme je také online vyzkoušeli. Nastaly při tom nějaké zádrhele? Byli jsme z toho trochu nervózní – já i studenti. Ale všechno proběhlo naprosto hladce. Mu samozřejmě dodržet bezpečnostní zásady uložené rektorátem univerzity. Studenti stomatologi velice svědomití a precizní, tři čtvrtiny z nich zkoušku zvládli s jedničkou podtrženou. B si mohou alespoň některou povinnost splnit, že se jim všechno neodkládá. Za jakých podmínek mohlo zkoušení probíhat? Především s ním musel student souhlasit. Byla to ryze dobrovolná záležitost, podobně jako „předtermínu“ zkoušky. Technicky to fungovalo tak, že jsem se s každým studentem v daný ča a přes monitory jsme si povídali. Vylosovala jsem vždy soubor otázek ze tří různých oblast oni jednu po druhé zodpověděli. Neměli možnost přípravy, abychom minimalizovali riziko pod si tedy odpovědi předem promyslet. I za takto ztížených podmínek ovšem celý ročník možnost využil. Byli jste v tomto na fakultě specifičtí? Ne každý obor má samozřejmě možnost tímto způsobem zkoušet, ale vím, že například v chirur probíhaly dokonce státnice. S „klasickou“ distanční výukou zkušenosti nemáte? Jen zprostředkovaně. Kolegové se do ní pustili s velkou vervou hned od začátku, jakmile js z rektorátu univerzity návody k použití online nástrojů jako třeba Adobe Connect nebo Micr Vím, že online výuku pomocí webinářů ihned zahájili kolegové z katedry interních oborů a t patologie, biochemie a stomatologie. Postupně se pak přidala všechna pracoviště, teoretick klinická. Jaké další možnosti kromě zmíněného Moodlu a webinářů se využívaly? Vznikla úplná nahrávací studia, kde učitelé promítali své prezentace a na dalších monitore chatovali se studenty. Velký úspěch měly například online přednášky s výkladem kazuistik. Co bylo na realizaci distanční výuky nejtěžší? Z pohledu člověka, který zodpovídá za kvalitu výuky všeobecného lékařství, myslím, že před zkoordinovat katedry a sladit rozvrhy tak, aby se ty nejdůležitější předměty časově nekryl pátých a šestých ročníků všeobecného lékařství a třetího ročníku ošetřovatelství měli prac nemocnicích a pomáhalo tam také hodně mladších mediků. Učilo se tedy především v odpolední hodinách. Mohou studenti svou pracovní povinnost v nemocnicích uplatnit i jakožto povinnou praxi? Ano. Dohodli jsme se na tom s garanty jednotlivých předmětů díky tomu, že vedení Fakultní Králové, kde pracovala největší část našich mediků, dokázalo nasazovat studenty na obory, v rámci svých státnic nebo zkoušek absolvovat. • Státnice na dálku Nyní už se státní zkoušky realizují klasickou prezenční formou, ale ještě před pár týdny a dlouho se také nevědělo, jak dlouho bude výjimečná situace trvat. Na katedře chirurgie Králové UK [ URL "https://www.lfhk.cuni.cz/chirurgie/"] se proto rozhodli jednat rychle, dubnové termíny státnic stanovené již před koronakrizí a zkusit, zda je technicky i orga provádět je distančně. V případě problémů by byl ještě čas vše doladit, nebo od nich zce Zjistilo se, že to jde a docela hladce, samozřejmě za dodržení jasně stanovených bezpečn pravidel. V jedné místnosti Fakultní nemocnice v Hradci Králové (která nebyla na rozdíl zavřená) seděli zkoušející, v druhé pak komise. Medik, který s distanční formou státnice daný čas připojil na dálku přes počítač. Celý proces se realizoval prostřednictvím nástr Aby se minimalizovalo riziko podvádění, museli se studenti vzdát možnosti přípravy. „Zpo mezi nimi vyvolalo vlnu nevole,“ uznává děkan LF v Hradci Králové UK a vedoucí katedry c Manďák [ URL "https://www.lfhk.cuni.cz/Fakulta/Organizacni-struktura/Osobni-stranky/Mand Zdůvodňoval jim to tak, že nakonec každý lékař musí být schopen v praxi zareagovat rychl budou zkoušející studenta provádět otázkami, aby mu handicap okamžitě odpovídat ulehčili jsem, ať si představí sami sebe v pozici pacienta například po těžké automobilové nehodě nemohou říci: ´Počkejte dvacet minut, musím si to připravit.´ Pak už žádné námitky neměl Jiří Manďák. Den před ústní částí vyplňovali studenti na počítači online test. Jediná část státnic, k ani ne tak z hygienických, ale spíš z psychosociálních důvodů zrušena, je fyzické vyšetř nemocnici. Místo toho se řeší kazuistiky. Úspěšnost složení státní zkoušky dálkově byla Manďáka zcela srovnatelná s klasickou prezenční formou.