FORUM 50: Zavoral ****************************************************************************************** * Práce s lidmi je disciplína, kterou vás v žádné škole nenaučí ****************************************************************************************** „Naše stanice jsou rozvrstveny tak, aby pokrývaly celé spektrum společnosti – věkové i soc může vybrat to své, co ho zajímá. Na tom nic nezměnila ani situace kolem koronaviru,“ říká generální ředitel Českého rozhlasu [ URL "https://portal.rozhlas.cz/"] a absolvent Fakulty Univerzity Karlovy [ URL "https://fsv.cuni.cz/"] . O kolik se zvedla poslechovost Českého rozhlasu v době koronavirové krize? Data pravidelně přináší Radioprojekt. Český rozhlas i komerční vysílatelé se ovšem tentokr jeho výsledky za období koronavirové krize nebudou zveřejněny a nahradí je výzkum, který n konkrétní rádia. Podle našich údajů z online prostředí ale jde Český rozhlas jednoznačně s Například zpravodajský server iRozhlas zaznamenal v březnu přes tři miliony reálných uživa trojnásobek oproti jeho běžným výsledkům. Daří se vám „přelévat“ jeho návštěvníky i k jiným pořadům? Rozhlas má tu výhodu, že se jeho audioformáty s online prostředím velmi dobře doplňují. Je například řada posluchačů z řad mladší generace, kteří cílí hlavně na naše podcasty a posl je prostřednictvím Spotify nebo jiných třetích stran. Obecně do online prostředí směřují l nemají čas na kontinuální poslech našich stanic a vybírají si konkrétní pořad či formát. P loni v prosinci spustili audioportál mujRozhlas.cz, který je jakousi branou do Českého roz prostřednictvím se snažíme oslovovat další skupiny potenciálních uživatelů. Mohou zde posl stanice živě i z archivu a tvořit si vlastní playlisty. Změnil se profil vašich posluchačů? Naše stanice jsou rozvrstveny tak, aby pokrývaly celé spektrum společnosti – věkové i soci si může vybrat to své, co ho zajímá. Na tom nic nezměnila ani situace kolem koronaviru. Vy ovšem rychle přizpůsobili podmínkám karantény v České republice a přinesli speciální formá vzdělávací na Rádiu Junior, pro starší generaci kontaktní či poradenské pořady na Dvojce č stanicích. Obrovský zájem je o zpravodajství, ale zároveň jsou vyhledávané i zábavné pořad Nebojíte se, že zájem o koronavirovou problematiku začne opadat – že už z ní veřejnost bud Každé téma, které je příliš dlouho na špici pozornosti, začne být po čase trochu zatěžujíc mu nemůžeme vyhýbat, je naší povinností o něm vysílat a psát. Vedle toho si ale udržujeme si lidé měli z čeho vybírat a mohli si od tématu koronaviru kdykoli odpočinout, třeba na n zapomenout a věnovat se něčemu jinému.

Současná situace je specifická a je třeba zcela realist aktuální extrémně příznivá čísla asi neudržíme.

Jakým způsobem témata vybíráte, aby byla věcně přínosná a přitom uživatelsky přitažlivá? Staré osvědčené pravidlo je, že musejí být vždy v rovnováze a ideálním souladu obsah a for dispozici nejrůznější průzkumy o preferencích posluchačů, stavíme na našich zkušenostech i pořadech. Ve zpravodajství se samozřejmě věnujeme všemu aktuálnímu a důležitému, ale sledu – nové formáty a technologie. Rozjeli jsme takto ve velkém například podcasty, což je obro dnešní doby. Máte plán, jak počty posluchačů rozhlasu a návštěvníků webových stránek udržet i ve chvíli nejhorší přežene? Současná situace je specifická a je třeba zcela realisticky říci, že aktuální extrémně pří neudržíme. Byl bych ale rád, kdybychom na nich dál stavěli. Hlavním předpokladem úspěchu j chvíli nabídnout posluchačům další atraktivní obsah. Budou si nejspíše chtít od nynější kr což je však ještě daleko. S kolegy, kteří mají na starosti program a vysílání, se o tomto průběžně bavíme a připravujeme se i na dobu „pokoronavirovou“. V dlouhodobém horizontu pře tom, jakým způsobem budou posluchači chtít konzumovat náš obsah. Je docela dobře možné, že v budoucnu stane spíše výrobcem než vysílatelem. Jak to myslíte? Už nebudou klasické rozhlasové stanice, ale jejich obsah se přesune do onl To určitě ne. Myslel jsem tím, že vedle klasického vysílání zde bude několik dalších distr platforem, na které bude Český rozhlas umísťovat svůj obsah. A je možné, že budou časem st klasické vysílání. Jaká opatření jste v rozhlase zavedli, abyste snížili riziko nakažení covidem-19? V budovách Českého rozhlasu jsme snížili stav zaměstnanců zhruba z 1400 na tři stovky. Vyt Praze na Vinohradské dvě studia se vstupem z veřejných prostor, kde odbavujeme většinu hos Všichni jsou měřeni bezkontaktním teploměrem. Až do odvolání jsme pozastavili výrobu slove pořadů. Zvýšili jsme úklid všech prostor rozhlasu a několikrát denně je dezinfikujeme. Vši i hosté jsou povinni mít zakrytá ústa a nos. Byli někteří z nich v karanténě? Vystřídalo se jich v ní dost. Zpočátku to byli všichni, kdo se vraceli ze zahraničí, a pak měli nějaké příznaky možné nemoci. Dva naši zaměstnanci se koronavirem nakazili, ale naště zdravotní problémy a nyní již jsou již vyléčeni. Máte připravené varianty pro případ, že by pracovníků onemocnělo více? Jednoznačně chceme udržet vysílání všech stanic. Počty lidí na jednotlivých pracovištích j na nejnutnější minimum, v němž je možné zabezpečit vysílání. Měli jsme vytvořeny jednotliv se střídaly, i záložní skupinu, která by nastoupila v případě, že by se nakazil větší poče V současnosti probíhá pomalý návrat do plného počtu na pracovištích. Většina lidí tedy pracovala z domova? Ano. Z někdejšího benefitu zvaného home office se stala náročná disciplína, zejména pokud zároveň starat o rodinu. Řada rozhlasáků však denně do redakcí docházela. Oba pracovní mod značnou fyzickou i psychickou zátěž, proto jsme pro zaměstnance zajistili psychologickou p se mohou kdykoli obrátit, a také online lékařské poradenství. Co se změnilo pro vás osobně? Upřímně přiznávám, že pro mě byl současný stav nesmírně otravný a zatěžující a jsem velmi vracíme k normálnímu provozu. Ale k situaci jsme všichni přistoupili maximálně zodpovědně ke všem pravidlům a nařízením. Já osobně jsem do rozhlasu docházel denně – až na řídké výj pracoval z domova. Většinu pracovních schůzek jsem řešil telefonicky či online. Máte čas přemýšlet do hloubky o své profesi – kam chcete rozhlas dále směrovat? Víte, ty výzvy jsou pořád stejné. Krize ale více ukazují, že média veřejné služby mají v n nezastupitelnou roli. Dokážeme rychle reagovat, přinést speciální formáty a obsah. Musíme ukládá zákon o Českém rozhlasu a vnitřní kodex. Naší úlohou je přinášet informace, kulturu i zábavu, být nezávislí, objektivní a vyvážení, nabízet pestrost názorů a doprovázet poslu každodenním životě. To jsou největší úkoly, které nebudou nikdy obsahově vyprázdněné, ale

Vše je více o rychlosti než o kvalitě a hloubce informac analýze.

Jak se změnila novinařina od doby, kdy jste začínal? Nejvíce ji samozřejmě proměnil internet. V dnešní době může být – anebo se cítí být – novi má Facebook nebo Twitter. Vše je více o rychlosti než o kvalitě a hloubce informací či jej jsou stinné stránky. Na druhou stranu internet umožnil přinášet veškeré informace takřka v zajistil jejich rychlou distribuci i výměnu. V čem se liší dnešní mladí redaktoři od vaší generace? Jsou nezatíženi komunistickou minulostí, přicházejí často se zkušenostmi studia v zahranič věku úplně jiný rozhled, způsob myšlení, žebříčky hodnot i úroveň sebevědomí, než jsme měl my. To je ale v pořádku. Umění je pak vše skloubit, aby se naše týmy dobře doplňovaly a fu služebně starší kolegové si byli navzájem přínosem. Jaké by měl mít novinář vzdělání? Myslím, že dobrým novinářem se můžete stát po absolvování jakékoli vysoké školy, pokud sam psát, dokážete dobře vyhodnocovat, třídit informace a pohotově reagovat. Pro každé povolán vlohy. Jedna z nejtěžších věcí, již vás ale žádná škola nenaučí, je umět oddělovat vlastní od zpravodajského tématu, které zpracováváte. Každý novinář postupem času zjistí, co mu se popisuje téma raději stručně, jiný zase tvoří texty přitažlivější čtenářsky. Někdo má radě grafy a čísla, jiný zase příběhy. Pro mě jako člověka, který zastupuje médium veřejné služ prvním místě kvalita – informace musejí být pravdivé, ověřené, vyvážené a názorově pestré. Dozvěděl jste se na vysoké škole něco, co považujete za nadčasové a dodnes se tím řídíte? Jsem už zástupcem starší generace a možná teď budu působit trochu konzervativně. Studia mě přistupovat s pokorou a respektem ke zkušenostem starších kolegů. Vždy jsem patřil k těm, příležitost mladým. Ale také se jim snažím vštípit něco z těchto hodnot. Co vám při studiu naopak chybělo a musel jste se to doučit za pochodu? Žádná škola vás nenaučí manažerským dovednostem. A nepřipraví vás zejména na to, jak člově odhadnout a nabídnout mu správnou příležitost a motivaci. Není asi složitější a komplikova než právě každodenní práce s lidmi. Mgr. René Zavoral vystudoval politologii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. V Českém rozhlase pra později řídil strategický rozvoj rozhlasu, odbor komunikace, marketingu a PR, působil také