Cvičení na dálku přes YouTube, přednášky v audionahrávkách ****************************************************************************************** * S cvičením na dálku pomáhal YouTube, přednášky byly v audionahrávkách ****************************************************************************************** Ani pandemie koronaviru výuku na Univerzitě Karlově zcela neochromila. Studenti a vyučujíc na výjimky během vládních karanténních opatření nemohli potkávat tváří v tvář, nýbrž se dí prostřednictvím displejů svých počítačů nebo mobilních zařízení. Zvlášť složité to bylo i vyučující na Fakultě tělesné výchovy a sportu (UK FTVS), kde je společný pohyb často nezby studia. PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství: Učím předměty s vysokým podílem praktických cvičení, která se k teorii úzce váží a neustál Důležité jsou praktické ukázky, společné cvičení i výstupy studentů. Troufnu si říct, že j studenty distanční výuku společně zvládli, i když to bylo pro obě strany náročné. Určitě v že studenti projevili pro situaci velké pochopení, byli motivovaní a na předmětu aktivně s Účastnili se online výuky, plnili zadané úkoly, cvičili podle videí a někdy dokonce využív i rodinné příslušníky. Bez této pozitivní zpětné vazby, vzájemného respektu a i určité tol by to nešlo. Věděli jsme, že děláme, co umíme, protože podmínky jsou zcela mimořádné. Za normálních oko být prvky distanční výuky v našich předmětech zajímavým doplňkem, ale praktickou výuku v ž nenahradí. Např. jsem studentům mohla přednášet o dechovém stereotypu, ale už jsem neměla zda oni pak opravdu dýchají do břicha a nezvedají při tom ramena – a přitom nesu zodpovědn tyto znalosti a dovednosti osvojí správně, v praxi je budou schopni použít a dokonce oprav svěřenců. Co se týče přednášek, nakonec jsme zvolili variantu, kdy jsem celou přednášku předem nahrá audionahrávek v systému Vocaroo.com. V čase výuky jsme se pak "sešli" v online prostoru a kontrolním testem z minulé hodiny. Obvykle byla 100% účast a vysoká úspěšnost, což bylo pr pro učitele, motivující. Studenti pak vlastním tempem prošli prezentaci a poslouchali nahr se mohli vracet i později. Měli možnost se ptát v chatu (aplikace Discord.com umožňující h zprávy), pokud něco nebylo jasné. Věci, které je potřeba „vidět“, se někdy podařilo najít na YouTube. Využili jsme to napřík přiblížení stereotypu dýchání, odchylek držení těla, cvičení na plochou nohu aj. Vlastní c nahrazovaly týdenní tematické úkoly, jako např. zkoumat způsob svého sezení, vyzkoušet rel nebo vytvořit si a dodržet program na podporu funkce nohy. Příjemně mě překvapilo, že stud posílali často rozsáhlé zprávy plné zajímavých zkušeností a někdy i fotky či videa. Indivi se studenty byla na jednu stranu nezbytná, přínosná a radostná, ale na druhou stranu nesmí náročná. Když student napíše 1,5 stránkovou esej, nelze mu odpovědět jen "OK", ale je potř reflexi a jeho práci ocenit. Při distanční výuce mi více než kdy jindy přišlo důležité dodržovat pravidlo SMART, které obecně při stanovování cílů. Aby cíle výuky byly naplněny, musí být: Specific (jasně daný smysluplnost), Measurable (jasně stanovené, co všechno je potřeba zvládnout – společně s m bude ověřeno), Achievable and Realistic (nenechat studenty vypadnout ze studijního tempa, realistické požadavky, aby byla možnost látku zvládnout), Time-bound (do kdy přesně má být hotov). Při pravidelné kontrole online testy byli studenti nakonec schopni zvládnout látku srovnat ročníky, ale zároveň věděli, že v případě potřeby se mohou se mnou individuálně domluvit ( časovém odkladu či jiné formě výstupu). Nikdo z nás nevěděl, v jaké situaci studenti právě dovolenou na chatě, ale jiní pomáhali s dětskými skupinami, rozváželi dezinfekce, asistova zachraňovali krachující rodinné podniky. Někteří se ocitli ve velmi náročné situaci po str psychické či finanční. Respekt ke speciálním potřebám studenta podle mého názoru umožňuje distanční výuky zachovat "Locus of Control" na straně vzdělávaného. Když student ví, že má případě potřeby plnit věci ve svém tempu, ve skutečnosti pak vítá pevně stanovený režim, n něj a schopen udělat velký pokrok. PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D., katedra pedagogiky, psychologie a didaktiky TV a sportu: I přes určité zkušenosti s distančním způsobem výuky to byla výrazná změna. Pokud distančn pouze jako podpůrná, není problém veškeré nejasnosti či problémy vyřešit i v prezenční výu výuky, která je jedinou vyučovací formou, je nutno vše nastavit přesně a pečlivě, jinak hr komunikační šum, spíše však - zásadnější problémy. Obecně chybí zpětná vazba od studentů v Problémem je také leckdy technická stránka věci - ne všechna technická zařízení či platfor které studenti používají, poskytují bezproblémové zapojení se do výuky. Také se např. stal selhalo připojení k internetu v průběhu testu atp. Dalším, jedním z hlavních, úskalím byla praktické výuky v terénu. Jednalo se tedy pouze o teorii, sepětí s praxí bylo minimální až co je českému školství obecně dlouhodobě vytýkáno). A praktická výuka je dle mého soudu nenahraditelná. Do budoucna by mělo jít právě o zvýšen praktické výuky a částečnému přesunu teorie do elektronické sféry. Umožní to i včasnou pří před první praktickou aktivitou v daném předmětu. Přes to všechno jsem byl překvapen aktiv studentů. Fungovalo to i bez prezenční formy. Dále jsme se všichni naučili s technologiemi zjistili, že to jde i jinak. Částečná elektronizace bude do budoucna výhodou. • Zkoušky studentů na UK FTVS: K. Kotlík: Vzhledem k postupujícímu zmírňování omezení již zkoušení probíhalo standardní Zatím jsem vyzkoušel cca 25 studentů a všichni byli velice rádi za osobní kontakt a možn škole. J. Vařeková: Uvolňující se opatření umožnila setkání na poslední dvě lekce v semestru, t měli možnost osobního kontaktu i předvedení praktických výstupů. Studentka, která se nem sama navrhla poslání výstupu v podobě neveřejné videonahrávky. Ústní zkoušky již probíha probíhat běžným způsobem. Příjemné bylo, že se na nás studenti po vynucené přestávce těš