V Československu programátoři využívali hry k výsměchu režimu ****************************************************************************************** * V Československu programátoři využívali hry k výsměchu režimu ****************************************************************************************** Vášeň pro počítače odstartovala u Jaroslava Švelcha v kanceláři jeho otce, který v 80. let programátor pro Solo Sušice. Při čekání na rodiče se zabavoval na východoněmeckém počítači to osmibitový stroj, který měl černo-zelenou obrazovku, dalo se na něm hrát několik základ pouze textových, ale i tak to bylo fascinující a napínavé,“ vzpomíná odborný asistent medi Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK) a autor knihy s názvem Jak obehrát žele Které typy počítačů byly k dispozici v někdejším Československu? Když už se tehdy vůbec někdo dostal k počítačům, byly to spíše mikropočítače. Pokud nepočí počítače, byly první počítače určeny pro obchodní účely. Dokonce i na Západě byly velmi dr se k nim nemohl dostat. Dalo se na nich programovat, obsahovaly textové editory, uměly zpr tabulky, ale stály příliš mnoho peněz. Naproti tomu mikropočítače či mikra byly levnější verze téže věci, byly velmi kompaktní a propašovat. A rovněž se na nich dalo programovat. Třetí kategorie byly konzole na videohry, kterým chyběla klávesnice a kde se většinou neda vlastní kódy ani hry. Konzole používaly kazety namísto disket. Bylo složité získat počítač do osobního vlastnictví? Počítače se oficiálně nedovážely nebo jen ve velmi malém množství. Lidé se je snažili získ což bylo extrémně složité. Nejprve museli utratit spoustu peněz, aby se dostali k zahranič pravděpodobně někoho museli uplatit kvůli povolení cestovat na Západ. Tam si teprve koupil museli oficiálně zaplatit clo, které bylo skoro stejně vysoké jako cena za počítač. Mnoho možnost pašování. Obzvlášť příhodný typ pro tento účel byl Sinclair ZX Spectrum, protože byl malý a snadno s jsem, že lidé koupili krabici čokolády a ukryli ho uvnitř nebo že ho zabalili do ubrousku jako jídlo. ZX Spectrum byl mnohem menší než podobné přístroje jako Atari nebo Commodore 6 byla ideální. Jaké západní hry byly populární a často se kopírovaly? Vždy záleželo na platformě – v Československu byl nejpopulárnější již zmíněný Spectrum, br úspěšný jen na některých světových trzích; měl velký podíl na trhu ve Velké Británii a Špa hry byly většinou britské nebo španělské. Zároveň byly často napodobeninou her amerických Jeden příklad velmi populární hry je Manic Miner z roku 1983. Hlavní postava byl horník, k skrz jeskyně a hledal poklad. Bylo to zábavné, trochu surrealistické a nesmírně oblíbené. různé adaptace pro jiné platformy, některé dokonce vyráběné na domácím trhu, jako byla Tes Vzniklo hodně verzí Manic Minera: hry si byly velmi podobné, ale vystupovala v nich jiná p odlišné úrovně. Vaše kniha se jmenuje Jak obehrát železnou oponu. Jaké hry tehdy programátoři v Českoslove Mnoho z nich se vysmívalo režimu: začalo to hrami, které si dělaly legraci ze sovětské iko mytologie. Byly tu hry jako Shatokhin – o majorovi Rudé armády, jehož misí je zabít Johna taková kombinace filmů o Rambovi a snímku sovětské propagandy Osamělá plavba (také nazývan Mission), kde je postava majora Shatokhina. V průběhu hry je hlavní postava hodně zesměšňována a často umírá: padá z helikoptéry či sh a vše je do detailů popsáno. Takže na jedné straně je sovětský voják hrdinou, ale na druhé zesměšňován Rambem. To je velmi chytrý způsob, jak psát hru. Byla velmi zábavná a myslím, užívali jako způsob, jak se trochu pomstít režimu. Další podvratná hra z této éry obsahovala postavu Indiany Jonese na pražském Václavském ná krátce po Palachově týdnu v roce 1989, který byl brutálně potlačen. Jones byl velice popul v adventurách. V této hře se ocitne na náměstí uprostřed demonstrace, kde je zbit komunist musí se bránit a porazit řadu členů Veřejné bezpečnosti a Lidových milic, dostat se do met letiště. Je to velmi násilná hra a myslím si, že to je trochu vysněná pomsta. Byla napsána anonymně neví, kdo byl autorem – ale představuji si, že to byl někdo, kdo něco takového zažil nebo co se dělo. Tato hra umožňuje se bránit, a dokonce i pomstít autoritám. Mluvili jsme o mikropočítačích a programování, ale opominuli jsme arkádové hry. I ty se do Československa. Bylo těžké je importovat, museli jste zaplatit clo. Lidé ale brzy zjistili, že nemusejí př stroj, stačí propašovat hlavní desku a zbytek dostavět na místě. Lidé jako Tomáš Smutný a arkádové automaty s tesaři a jako monitory použili pašované sovětské televize. Dokonce vyr joysticky. Všechno kromě desky bylo vyráběno na místě. Bylo to mnohem levnější než snažit arkádovku ze Západu. V současnosti se filmy, seriály a populární knihy ohlížejí na 80. léta s dávkou nostalgie, Bumblebee, Ready Player One nebo ohromně úspěšné Stranger Things. Myslím, že to pomůže prodat několik výtisků knihy (smích). Narodil jsem se v osmdesátých l vlastní vzpomínky jsou mlhavé, ale je důležité říct, že jako badatel a autor jsem se nosta v knize vyhýbal – jde o to, být co nejvíce nestranný a objektivní. Je skvělé, že tolik lidí tato éra zajímá, ale historici si musejí uvědomit i nástrahy. Lid přivlastňují vzpomínky, které ve skutečnosti nejsou jejich. Mladí lidé se mohou dívat na S a myslet si, že taková osmdesátá léta opravdu byla – a dokonce i tady! Jenže seriál nevyst osmdesátky v Americe, natož v Československu – pro to je dvojnásob nepřesný. Posláním hist popularizovat░svůj░předmět░bádání,░ale░taky░je░potřeba░ukázat░skutečné░rozdíly░a░nabourat░ Jaroslav░Švelch,░Ph.D.░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░░ Promoval na UK v oborech mediální studia a lingvistika. V letech 2007–2008 byl hostujícím studií na FSV UK. Ve své poslední knize Jak obehrát železnou oponu mapuje skrytou historii [ URL "https://cuni.cz/UK-7545.html"] , věnovat se bude projektu Vývoj teorie a metod pro