Distanční výuka i na podzim by byla pro nové studenty rizikem ****************************************************************************************** * Opakování distanční výuky na podzim by bylo pro nové studenty rizikem ****************************************************************************************** Ani pandemie koronaviru výuku na Univerzitě Karlově zcela neochromila. Studenti a vyučujíc výjimky nemohli potkávat tváří v tvář, nýbrž se dívali do očí prostřednictvím displejů svý mobilních zařízení. Jak se s distanční výukou vypořádali na Husitské teologické fakultě (H rozhovoru pro iForum ptali proděkana pro rozvoj doc. PhDr. Jiřího Pavlíka, Ph.D. Jakým způsobem na HTF UK probíhala výuka během nařízené karantény? Všichni vyučující dostali pokyny, aby své studenty ve stanoveném termínu informovali, jak realizovat výuka jejich předmětu, a aby byli s nimi v kontaktu pomocí jakýchkoli prostředk komunikace a reagovali obratem na jejich podněty. Bylo také nutné pro letní semestr 2020 u na absolvování předmětů ve studijním informačním systému – např. u předmětů vyžadujících p účast byla tato podmínka zrušena a nahrazena např. zpracováním eseje. Jaké formy komunikace na dálku jste používali? Řada pedagogů Husitské teologické fakulty má dlouholetou zkušenost s používáním Moodle, a pro své předměty v tomto systému vytvořené kurzy, které běžně používají jako podporu preze prezenčním i kombinovaném studiu (fakulta má v Moodle vytvořené kurzy pro cca 70 předmětů) proto technicky dobře připraveni a plně distanční výuka byla pro ně hlavně metodickou výzv Někteří projevili velkou kreativitu a vyučovali pomocí jiných prostředků (sdílení dokument Docs, videokonferenční přednášky pomocí různých platforem MS Teams, Adobe Connect, Zoom, S nebo zpřístupňování přednášek na Youtube). K seznámení s některými z těchto nástrojů využí nabízených Ústřední knihovnou UK. Byli studenti HTF UK s formami distanční výuky spokojeni? Fakulta nedělala mezi studenty dosud žádný průzkum spokojenosti s distanční výukou, takže pouze z nahodilých rozhovorů s vyučujícími i studenty. Postoj k tomuto způsobu studia závi hodně na osobnostním typu studenta a domácím zázemí. Někdo ocenil příležitost k větší samo možnost organizovat si svou práci individuálně, někomu chyběl přímý sociální kontakt s vyu ostatními studenty. Někdo vnímal časové úspory dojížděním, někdo zápasil s nedostatečnými pro soustředění v domácím prostředí. Více budeme vědět z pravidelného hodnocení výuky stud akademického roku. Projevila se v plném nasazení distanční výuky nějaká vážná úskalí? Hlavním rizikem distanční výuky je nedostatečné technické vybavení a infrastruktura. Unive zajistit potřebnou techniku a např. pokrytí signálem bezdrátové sítě v prostorách fakulty, a kvalitu připojení domácích pracovních stanic studentů nezná a negarantuje. Nemůže vlastn dostatečnou připravenost domácího pracoviště svých zaměstnanců. Distanční výuku může limit tzv. digital competence některých studentů i akademiků. Potvrdilo se, že prezenční setkání není možné zcela nahradit. Individuálně studovat zadano poslouchat přednášky ze záznamu nebo v „přímém přenosu“, zpracovávat referáty, eseje a pís možná v mimořádných podmínkách ještě lépe než v normální situaci, ale osobní kontakt je tě když se má student procvičovat v diskusi. Osobní přítomnost působí jako silná motivace při myšlenek a podporuje empatickou zpětnou vazbu silněji než samomluva před webovou kamerou, rodinnými příslušníky za zády. Co naopak distanční výuka přinesla pozitivního? Někteří pedagogové, možná vlastně většina, udělala první zkušenost s videokonferenční výuk čistě na distanční prostředky. Všichni byli nuceni se znovu a z jiného úhlu zamyslet nad m svého předmětu, což může změnit a vylepšit didaktické postupy také později v pravidelné pr Jak probíhají zkoušky na HTF UK v současnosti? Pro zkoušky a zápočty je na Husitské teologické fakultě možné využít prezenční i distanční zkoušky probíhají pouze prezenčně. Dovedete si představit situaci, že by na podzim následovala další vlna pandemie a karantén studentů prvního ročníku? Pokud by se situace zákazu osobní přítomnosti studentů na výuce opakovala v zimním semestr pro první ročník bakalářského studia by distanční výuka přinášela největší rizika. Tito st začátku vysokoškolského studia nemají žádnou zkušenost s univerzitním prostředím, nevědí, se čeká od nich, a postrádají ještě jakýsi stavovský étos, který se utváří i takovými drob každodenní procházení dveřmi s logem Univerzity Karlovy.