Film může dětem smysluplně a navíc zábavně přiblížit minulost ****************************************************************************************** * Film může dětem skvěle přiblížit minulost. Je smysluplný, účelný a navíc zábavný ****************************************************************************************** Učit historii jinak než jen mechanickým reprodukováním dat a zkoušením letopočtů se snaží učitelů. Jenže na vytváření materiálů, které jsou k tomu potřeba, nemají čas. Jaroslav Pin dějin a didaktiky dějepisu [ URL "https://pages.pedf.cuni.cz/kddd/"] Pedagogické fakulty U rozhodl vyučujícím pomoci a spolu se svými studenty vytvořil podrobné metodické pokyny [ U ucitelonline.pedf.cuni.cz/zs-ss/dejepis/"] , jak lze využít film ve výuce dějepisu. Netrpíte při sledování filmů profesionální deformací? Asi je to u mě podobné jako u filmových kritiků. Ale snažím se toho vyvarovat, protože kdy zvažoval, kterou scénu by šlo využít ve výuce, připravil bych se o divácký zážitek. Jak vás napadlo využít ho pro výuku? Začalo to už za mých studií. S kolegou jsme založili na hradě Orlíku filmový festival Film Kopal se zabýval spíš odbornou stránkou reflexe filmu jakožto prvku historické kultury, kt historickou imaginaci. A mě, protože jsem tehdy začínal učit, zajímala otázka uplatnění fi Do té doby se využíval hlavně ten dokumentární a spíš pro ilustraci výkladu. Hraný film by něco didakticky méněcenného, a ne tak spolehlivý zdroj informací. Přišlo mi to škoda a od hledám způsob, jak ho do dějepisu aplikovat. Ze začátku to bylo hodně intuitivní, založené zkušenosti a zároveň historické expertíze. Dnes se na něj dívám víc jako didaktik a pedago Co jste zjistil? Jeden historik má takové hezké rčení, které rád používám: „Minulost je neznámá země.“ Když vstupujeme, je to pro nás naprosto neprobádané území a musíme hledat nástroje a prostředky cizost osvojit a pochopit. Film je jednou z možností, jak alespoň částečně přiblížit tu ne minulost především těm, kdo nemají žádné historické znalosti a ani životní zkušenosti, což Učíme o věcech, které jsou sociálně náročné. Někdy těžko pochopitelné pro nás dospělé, natož pro děti. Přesně tak. Vezměte si třeba atentát na Heydricha. Ani my dospělí jsme nikdy nebyli ničemu vystaveni, ale aspoň si dovedeme představit, co to je krizová situace. Pro děti je to dvoj vzdálenost, již musí při poznávání minulosti překonávat, a film ji pomáhá trochu redukovat Co když zábavná složka filmu převáží tu faktickou? Toto riziko tady samozřejmě je, a proto metodika počítá s tím, že film nikdy nemůže stát v osamoceně. Je spíš motivační složkou, podporuje zvědavost a exponuje problém, ale vždy mus dalšími materiály a prameny, které ho zasadí do souvislostí, případně ten kontext dodá uči Nehrozí, že pro samotné sledování a rozbory filmů nebude čas na klasickou výuku? Co to je klasická výuka? Učení se letopočtů a jmen? Vaše otázka vychází z premisy, že žák fakta, anebo souvislosti. Ale tak to není, to je falešná dichotomie, protože porozumění př znalost dat. Bez dodržení této zcela zásadní podmínky se nemůže skutečné proniknutí do pro a je úplně jedno, zda jde o dějepis nebo fyziku. Výuka touto formou neznamená upřednostňov učení se. Před zhlédnutím filmu je však nutné mít historický background. Ten se tvoří souběžně. Fakta a práce s nimi nejsou oddělené složky. Není to tak, že nejdří data a jména a pak se o nich budeme bavit. Představte si to jako stavbu konstrukce, která zkušenostmi.

Pedagog by měl být především průvodcem. Vybírat témata, otázky, provádět žáky procesem hledání odpovědí a motivovat je. To je princip celé badatel blockquote> Na základní škole jsem milovala období Napoleona. Když jsme se k této látce v dějepise dos o něm diskutovat. Učitel ale naprosto nejevil zájem. Vysvětlovala jsem si to nedostatkem č napadá, že problém byl spíš v jeho neschopnosti učit jinak. Pedagog by měl být především průvodcem. Vybírat témata, nastolovat otázky, provádět žáky p odpovědí a motivovat je k hlubšímu poznání. To je princip celé badatelské výuky. Žák řeší a postupuje při jeho plnění po učitelem naznačené stezce. Má k dispozici jakousi mapu činn „poznávací nástroje“, což jsou v našem případě historické prameny a jedním z nich je i fil dětem skvěle přiblížit minulost, pokud je smysluplný, účelný a navíc zábavný. Dnešní učitelé jsou již s touto formou výkladu obeznámeni. Vy sám působíte na Pedagogické způsobem se studenty pracujete? Problematice využití filmu ve výuce dějepisu se věnuji již dvacet let a za tu dobu jsem si určitou teoretickou základnu. Ale učit jsem zde začal poměrně nedávno, teprve před dvěma l koncipoval jako mix teoretických znalostí a praktických dovedností. Obojí je potřeba. Teor Představa, že bez její znalosti začnete používat film a bude to skvělé, je naivní. Uvědomila jsem si to při zhlédnutí jedné z vašich filmových ukázek, kdy jsem si říkala: „K vlastně byl Král Slunce?“ Bez znalosti historických fakt nemůžeme události kompletně pocho příběhu nás „pouze“ motivují jít v poznání dál. Taková je základní idea badatelské výuky, která byla dosud více rozšířena v přírodovědných ale dnes už se prosazuje i v těch humanitních. Souzním s ní, považuji ji za smysluplnou a už mainstream současné pedagogiky a didaktiky. Studenti učitelství s ní musí být obeznámen schopni sami vytvářet vlastní výukové materiály, které budou šité na míru konkrétním dětem v souladu s obsahem školní výuky. Začínali jsme tím, že jsem jim představil teorii a ukáza kompozice ukázek filmů vypadat. Stěžejní je ovšem diskuse nad jednotlivými náměty. Výhodou také je, že může bez problémů probíhat distančně, protože zdroje k němu jsou vesměs digitá V době koronakrize jste dal podklady online k dispozici i učitelům dějepisu na základních školách. Musel jste je nějak upravovat? Docela výrazně. Naše dosavadní metodiky byly totiž spíše volným sledem materiálů s rámcový pedagogy s tím, že si je v hodině přizpůsobí svým možnostem a preferencím, což ale v době nebylo možné. Kladl jsem proto větší důraz na formulace instrukcí pro žáky a studenty v pr aby věděli, co a proč mají dělat. To je také moje největší ponaučení z koronavirového obdo přesně takto by měly vypadat všechny pracovní listy, nejen ty určené pro distanční formu v to byla spíš torza stručných popisů a otázek bez vysvětlení účelu. Když už učitel najede na tento způsob výkladu, jistě by rád stejnou formou vyučoval všechn což ale asi není v jeho reálných možnostech. Ano, příprava jedné vyučovací hodiny může ze začátku trvat i deset hodin. Já sám jsem běhe na středních školách dokázal vytvořit zhruba pět až šest takovýchto lekcí za rok. Právě pr rozhodli učitelům materiály poskytnout. Zvyšuje používání atraktivních nástrojů ve výuce také její kvalitu, respektive zájem stude Ne nutně. Pokud nemáte k dispozici atraktivní materiál, protože nemáte čas si ho připravit zaměřit jinak a nereprodukovat mechanicky látku jen proto, že se to tak vždycky dělalo a ž v učebnici. Vždy je třeba si položit otázku: „Musím zrovna toto učit?“ Koronakrize velmi d kolik témat lze škrtnout a nic se nestane. Proč učit o stoleté válce? Jedna z filmových ukázek, kterou učitelům nabízíte, je animace [ URL "https://ucitelonline ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/"] vytvořená z dochované tapisérie bitvy u Hastingsu připadá se stoletou válkou srovnatelné. To ano. Proč by měli žáci sedmé třídy žijící ve střední Evropě znát politické předpoklady v Anglii jedenáctého století? Jenže v tomto případě nejde ani tak o konkrétní bitvu, ale o prostřednictvím čtyřminutového videa představit, jak středověké bitvy probíhaly. To už je hodiny dějepisu na druhém stupni základní školy. Zasadit děj do širších souvislostí. A pokud se mu chcete věnovat podrobně, musíte si najít smysluplný důvod. Zvyk, který bývá za skryté kurikulum, je strašně vlivný a určuje podobu výuky daleko více než normativní do nebo metodické pokyny. V nich se například píše, že cílem dějepisu na základních školách j historické vědomí mládeže. Získat určité povědomí o historických souvislostech, osvojit si myšlení a historickou gramotnost. A přesně to je také cílem badatelského stylu výuky. Mgr. Jaroslav Pinkas, Ph.D. vystudoval Pedagogickou a Filozofickou fakultu UK, vyučoval dějepis na Klasickém gymnáziu www.ustrcr.cz/"] a poslední dva roky také na katedře dějin a didaktiky PedF UK [ URL "http kultura a filmová a televizní prezentace minulosti. Věnuje se rovněž vzdělávacím projektům