Šéfka UNICEF: Vzdělání je tou nejlepší investicí ****************************************************************************************** * Šéfka UNICEF: Vzdělání je tou nejlepší investicí ****************************************************************************************** „Karolinum se v listopadu připojí k dalším ikonickým objektům ve světě a rozvítí se modře lepší celosvětový přístup ke vzdělávání,“ říká Pavla Gomba, výkonná ředitelka české pobočk OSN (UNICEF). V pondělí jste podepsala za UNICEF smlouvu o partnerství s Univerzitou Karlovou (UK). Co s spojenectví slibujete? Česká republika není ani nejbohatší, ani největší země na světě, máme tu však solidní zákl výzkum a inovace. Spolupráce obou institucí může přinést jak širší využití českých nápadů našich terénních programech, tak praktické zkušenosti pro studenty UK s činností mezinárod Pro každou společnost je důležitá také podpora humanity a solidarity; není to nějaké klišé můžeme efektivně spojit síly i v této oblasti. Obě instituce rozhodně spojuje péče o kvalitní vzdělávání, najdete nějaké vyloženě konkrét Vzdělání je nejlepší investicí, kterou můžeme udělat jako jednotlivci i celé lidstvo. Univ jakožto nejvýznamnější vzdělávací instituce u nás, má přitom od svého založení důležitý me a vliv. Takzvaná Úmluva o právech dítěte sice všem dětem zaručuje právo na kvalitní vzdělá 59 milionů dětí ve světě nenastoupí ani na samotný začátek vzdělávacího maratonu. I to se jak konkrétními programy v terénu, tak apelem na světové a firemní lídry, osobnosti. Nejbl příležitostí spojit hlas a síly je globální kampaň Light Up Blue, která chce 20. listopadu problémy dětí ve světě, včetně překážek v přístupu ke vzdělání... Mohu prozradit, že Karol k dalším ikonickým objektům ve světě, jako je třeba budova Opery v Sydney, athénská Akropo Petra v Jordánsku anebo Empire State Building v New Yorku, kde se všude rozsvítí do barev dětských práv. Otevírá partnerství třeba stáže pro studenty či absolventy UK v UNICEF? Řada studentů UK už u nás stáž úspěšně absolvovala; naše smlouva o partnerství však dává s dobrovolnictví formálnější rámec. Studenti se podílejí na přípravě a uskutečnění globálníc organizaci benefičních akcích, poznají i naše administrativní zázemí, pomáhají s překlady. stážistům je zadávána realizace samostatných projektů. Takže je vítán každý, kdo se nebojí přiložit ruku k dílu a dokázat něco velkého. Zájem o stáže bývá velký a je dobré se zavčas termínech. Jak se uplatňují vysokoškoláci různých oborů právě u vás, v terénu či na misích? Programy UNICEF jsou na vysoké odborné úrovni, ale vždy s přihlédnutím ke specifickým míst V každé zemi je tak tým složen jednak z mezinárodních pracovníků, kteří rotují, jednak z m specialistů. V našich řadách se tedy nejvíce uplatní lékaři, pedagogové, ale také odborníc geologie, financí, managementu a digitálních technologií. Takže pokrýváme většinu ze sedmn (směje se). Důležitá je rovněž znalost minimálně dvou jazyků a psychická odolnost. Dlouhodobý pobyt v přináší řadu praktických výzev – bez nadsázky – a pouhé nadšení nestačí. Dobrý vstup do me prostředí je prostřednictvím programu United Nations Volunteers. Právě teď pracuje v UNICE mladý vysokoškolák z Česka. Obecnější dotaz: jak se daří tak renomované organizaci nyní, v „čase koronavirovém“? Jak k UNICEF a co děláte v Česku i ve světě? UNICEF pracuje ve 197 zemích světa, a to i v nejobtížnějších oblastech: v severovýchodní S v Severní Koreji, v Somálsku, v oblastech zasažených ebolou... A v té chvíli přijde pandem která uzavře hranice, takže se zastaví i personál a humanitární konvoje, a pozornost se př jednotlivých zemí, na vlastní problémy. Vezměte si, že uzavření škol ve světě postihlo 1,3 Pro UNICEF to znamenalo s vypětím všech sil udržet důležité stávající programy a navíc co reagovat na Covid-19. Pro ochranu zdravotníků jsme do mnoha oblastí světa dodali miliony k a ochranných pomůcek. Podařilo se nám dodat významné zásoby zdravotnických prostředků také Španělska. Pomohli jsme i u nás, v Litovli, na Domažlicku, v Litoměřicích; já sama jsem ve hygienických balíčků pro děti ze sociálně slabých rodin v Uničově. Přispěli jste nějak i k výuce? Ano, souběžně s jinou pomocí jsme poskytli pomoc s distančním vzděláváním. Například ve Rw kterou podporujeme díky dárcům přímo z Česka, to bylo prostřednictvím školní výuky v rozhl nemá každá rodina počítač, řada z nich nemá ani televizi, elektřinu nebo přístup k interne baterky ovšem najdete v každé domácnosti. Díky tomu mohly děti ve výuce alespoň částečně p Jaké dopady má aktuální situace na další aktivity? Bohužel, pandemie dala stop řadě důležitých rozvojových programů, například v řadě zemí se očkování proti základním smrtelným nemocem, jako jsou tuberkulóza, dětská obrna, spalničky může mít tam – ale výhledově i tady – velmi vážné důsledky. Svět je s nemocí Covid-19 zase neklidnější: v USA se štěpí společnost, řeší se globální př pokračují lokální a informační války... Kam nyní nejvíce „koukáte“? Války nedokáže zastavit ani UNICEF. Je ale spousta věcí, které se vyřešit dají, a na těch Existuje například korelace mezi vzděláním dívky či ženy a počtem dětí, které bude v život dívek je tak jedním z mála opravdu účinných prostředků pro snižování porodnosti, který nav demografickou nerovnováhu. Věřím, že i díky tomu se dlouhodobě porodnost ve světě snižuje, subsaharské Africe. Ta pro nás stále zůstává prioritou. I když se situace v mnoha zemích rychle mění k lepšímu indikátorů, například dětské úmrtnosti, dostupnosti zdravotní péče, kvality vzdělání a tak zaostává za zbytkem světa. V současnosti je však naší největší humanitární operací Sýrie a těchto zemích se odehrává ten nejhorší možný scénář. Kombinace ozbrojeného konfliktu s mas obyvatelstva, ztrátou obživy či přímo hladomorem, klimatickou nepřízní, skokovým růstem ce šířením infekčních nemocí a totálním rozvratem infrastruktury dopadá nejhůře na ty nejzran děti. Hladomor v Jemenu nám kvůli koronaviru SARS-CoV-2 trochu zmizel z očí, teď řešíme rasismus obrazoborectví, ničení soch... Jak to vnímáte vy s tolika zkušenostmi? Je to smutný pohled. Myslím, že je ošemetné hodnotit historii a historické osobnosti souča perspektivou. Abych ale řekla pravdu, odpálení Buddhů z Bámjánu Tálibánem mě u srdce bolel počmáraný podstavec (Churchillovy) sochy v Praze na Žižkově. V těch nejodlehlejších koutech světa jsem na vlastní kůži prožila, jak relativní je vnímán usmívat anebo rozčilovat u polemiky nad švýcarským dezertem „mouřenínova hlava“, protože t největší nesmysl na světě. Všichni víme, že to není míněno zle, o nic nejde, je to nevinné zaručit, že když budete procházet rušnou tržnicí v malijském Bamaku a některý z trhovců bu nabízet jídlo s názvem „bělochova hlava“, minimálně zpozorníte. Dotkne se vás to na nitern rozumové vnímání. Podobně je to s vulgarismy v cizím jazyce: když budete studovat bhútánsk všechny výrazy budou mít pro vás stejně nulový citový náboj. Když se ale cizinci naopak ne jazyk a podaří se mu zkusmo „česky“ říci něco výrazně neslušného, člověk efekt takového sl i když ví, že tak nebylo míněno. Ničení soch a symbolů nic neřeší; jen eskaluje emoce. Nav jako provokace. Nebylo by to v historii poprvé. Lepší je spolu mluvit – a hlavně si naslou pevně věřím. Univerzita Karlova je velmi etnicky pestré a mezinárodní prostředí, které sází na vědu a v Spolupracuje UNICEF s vědci a případně na jakých projektech? Programy UNICEF využívají spoustu revolučních inovací, například aplikaci RapidSMS, která výrazně snižuje úmrtnost matek i dětí, dále solární technologie pro chlazení vakcín i zaji v oblastech bez elektřiny anebo dokonce drony pro zajištění zdravotní péče v izolovaných o programy mají konkrétní výsledky: U-Report, tedy průkopnická platforma založená na textový která rozšiřuje hlasy a názory mladých lidí, dosáhla jednoho milionů uživatelů. Gates Foun akademie věd a UNICEF spolupracují na investicích do řešení Smart Water v městských oblast společností Google jsme dokázali omezit šíření viru zika v Brazílii. A právě teď pomocí um globálně mapujeme internetové připojení škol, abychom zajistili, že všechny děti budou mít informacím, příležitostem a možnostem volby. Spolupracujete se světovými univerzitami? Jistě. Úplně nejnovější iniciativou je platforma Learning Passport, vyvinutá ve spolupráci Microsoft a University of Cambridge. Platformu jsme společně vyvíjeli posledních osmnáct m koronaviru urychlila její spuštění na letošní 20. duben. Learning Passport nabízí vzděláva děti a mládež na celostátní úrovni, poskytuje také klíčové zdroje a technologie učitelům a tomu budou všechny země s učebními osnovami, které lze nahrát on-line, schopny usnadnit uč Obsah, který mají žáci k dispozici, zahrnuje on-line knihy, učebnice, videa a speciální po dětí s poruchami učení. Prvními uživateli jsou zatím Kosovo, Ukrajina a Východní Timor. Mluvíme většinou o cizině: jací jsou Češi? Jsou jako dárci dostatečně solidární? Způsoby, jak lidi oslovit, se samozřejmě mění; používáme mix typů a přístupů. Pomoc musí b se chtějí stále více zapojovat i nefinančně, chtějí být blízko projektům, které podporují, zkušenost i pomocí virtuální reality nebo s využitím GPS, aby přesně věděli, kde pomohli. ale nemění. Češi rozhodně jsou národem, který umí i na dálku soucítit. Podporují nás jak p UNRRA a UNICEF po roce 1945 v Československu, tak studenti univerzit i žáci základních ško tu získáváme, každý rok roste, loni to bylo celých 95 milionů korun. Velmi si podpory a dů ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Ing. Pavla Gomba Vystudovala Vysokou školu ekonomickou (obor finance a řízení lidských zdrojů) a dokončuje žebříčků časopisu Forbes či vydavatelství Economia patří k nejvlivnějším ženám ČR. Napsala