distanc FF ****************************************************************************************** * V čase koronaviru na FF UK rozvíjeli ducha i tělo ****************************************************************************************** Na Filozofické fakultě UK jsou tradičně vyučovány desítky oborů – od archeologie přes soci po „malé“ či velmi exotické jazyky. Každá z řady kateder se ke koronavirem vynucené výuce kontaktů postavila různě. Vždyť během semestru běží na této fakultě několik tisíc vypsanýc kurzů. Ale centrálně „filda“ nezapomínala – vedle čtení a duchovna – ani na péči o fyzično Katedře tělesné výchovy FF UK. „Zdálo by se, že právě to je typ předmětů, jež bude obtížné uskutečňovat distančně. Nicmén zareagovali velmi kreativně a už 23. března zahájili distanční formu výuky tělesné výchovy plnit zápočet alternativními formami. Celkem 1924 našich studentů zaregistrovaných v hodin obdrželo prostřednictvím e-mailu odeslaného ze Studijního informačního systému (SIS) zákla tipy na vhodné formy cvičení a aktivity využitelné ke každodenní relaxaci, posilování i pr udržování fyzické kondice a pozitivního myšlení,“ říká proděkanka pro studium PhDr. Hana P která vyučuje na Katedře sociální práce a věnuje se sociálně-právní ochraně dětí a náhradn Studenti dostávali odkazy na weby či videa na YouTube, takže nakonec zájem o alternativní za letní semestr projevilo 1302 studentů! V termínu ukončení semestru už splnilo zápočet 1 přičemž by z fotografií, videí i reakcí, jež dokumentovaly sportovní aktivity, klidně mohl či výstava – nebýt právních omezení GDPR. Co jste v březnu na FF UK učinili, když byla vládou omezena kontaktní výuka? Na situaci jsme se snažili zareagovat rychle a okamžitě jsme začali připravovat přechod na výuky. Vzhledem k velikosti naší fakulty a počtu vypsaných předmětů, který se v letním sem čtyřem tisícům, to byla výzva. Pro každý jednotlivý předmět jsme získali informaci, jakou bude veden. Velmi oceňuji spolupráci naprosté většiny vyučujících, kteří prakticky obratem na úpravě svých předmětů. I díky této snaze bylo nakonec zrušeno pouze necelých čtyřicet p exkurzí, praxí a podobných kurzů, které vzhledem k situaci nemohly být realizovány. Jak jste akademickou obec informovali? Na webu fakulty jsme téměř denně aktualizovali informace, abychom usnadnili orientaci v si i kolegům. Velmi rychle vznikla webová stránka zaměřená na podporu distančního vzdělávání z Laboratoře výpočetní techniky (FF UK) napřeli všechny síly do technické podpory. Snažili nápomocní i půjčováním hardwaru studentům i vyučujícím. Rovněž knihovna pravidelně informo informačních zdrojích. Cítili jste podporu? A jak reagovali studenti? Je třeba zmínit výbornou spolupráci s kolegy z rektorátu UK, kteří pod vedením prorektorky Králíčkové odváděli skvělou práci a poskytovali nám průběžnou metodickou podporu. První zp od studentů jsme již získali v rámci evaluací semestru: celou část jsme věnovali spokojeno tohoto dosti netypického semestru... A musím konstatovat, že nás výsledky potěšily. Ptali jak hodnotí formu, srozumitelnost a rovněž užitečnost informací, které jsme jim coby fakul součásti poskytovali. Hodnocení probíhalo na stejné škále jako známkování ve škole: u všec otázek nám 69 až 75 procent studentů dalo hodnocení 1 nebo 2. Zdá se tedy, že jsme šli spr Které nástroje se vám v náhlé „krizi“ nejvíce osvědčily? Úplně přesná čísla za celou fakultu zatím nemáme, ale podle průběžných informací se při on osvědčil Zoom a MS Teams; v menších skupinách i konzultace přes Skype. Řada kolegů začala využívat řadu funkcí Moodlu. A velice oceňované bylo zpřístupnění mnoha elektronických zdr databáze Kramerius. Byli nějací pedagogové, kteří vysloveně vynikli a pomohli s e-výukou? Je přirozené, že někteří kolegové mají k využívání distančních forem výuku blíže než jiní. svého zvolil formu, která mu vyhovovala. V krátkém čase, který byl k dispozici, nebylo mož žádoucí centralizovat formy výuky například jen na jednu či dvě dané platformy. Je to jede do budoucna, abychom dokázali podpořit i kolegy s rezervovanějším postojem nebo menšími zk častějším využívání interaktivnějších forem. Z kolegů, kteří byli v tomto směru aktivnější vytvořit pracovní skupinu, jež se těmito otázkami bude zabývat, abychom v případě potřeby připraveni. Jaké máte hlavní poznatky z vynuceného přechodu na e-learning? Celá situace pro nás znamenala nečekaný vývojový skok. O větším využití e-learningu už se minulosti, ale najednou jsme byli v situaci, kdy nebyla alternativa a museli jsme se do to Jsou předměty, pro něž se distanční formy osvědčily a uvažujeme o jejich využití i do budo typy předmětů to samozřejmě znamenalo omezení. V rámci studentské evaluace výuky jsme se p u kterých předmětů by považovali za vhodné využívat distanční formu i do budoucna. Momentá zpracováváme. Máte z tohoto období nějaké originální zkušenosti či poznatky? Nerada bych na někoho zapomněla, tak snad uvedu jeden pro FF UK asi netypický příklad – na tělesné výchovy (KTV), který zmiňuji v úvodu. Ve druhé fázi pak lektoři KTV doporučovali s prostřednictvím webu a facebooku další aktivity, přičemž výuka některých hodin tělesné výc zumby či jógy – probíhala i online s využitím komunikačních platforem. Každý ze šesti lektorů komunikoval přes e-maily a mobily v průměru s asi 300 studenty, kte alternativní splnění zápočtu průběžně posílali rozličné „důkazy“ čili dokumentaci svých in sportovních aktivit. Pro účely zápočtu jsme tedy akceptovali poskytnuté exporty z různých (typu chytrých hodinek), fotografie nebo jejich sekvence, ale i videosekvence z konkrétníc cyklistických vyjížděk nebo turistických vycházek a výletů. Paradoxně právě díky omezení volného pohybu si naprostá většina studentů – ale i našich ko uvědomila přirozenou potřebu pohybu a v komunikaci s lektory ochotně sdílela nejen formáln aktivit, ale také svoje pocity, zkušenosti a pozitivní vliv jejich zvýšené aktivity na oko partnery, sourozence, ale také na rodiče, příbuzné nebo kamarády. Jak se dařilo zkoušení na dálku? Jde to i u státnic? Naše fakulta se rozhodla využít distančních forem zkoušení u běžných atestací. Závěrečné z pregraduálních stupních konaly díky příznivému vývoji situace převážně prezenčně. Distančn využili pouze v odůvodněných případech, kdy se student nemohl dostavit třeba z důvodu poby Na naší fakultě se koná v každém termínu několik set závěrečných zkoušek na desítkách prac není v našich možnostech poskytnout přiměřenou technickou podporu v takovém rozsahu. Jiná doktorských studijních programů: obhajoby dizertačních prací probíhaly distančně a hodnotí úspěšné. Rádi bychom tuto možnost využívali v budoucnu, pakliže to předpisy umožní. Využijete získaných poznatků nějak do budoucna v proměně výuky na FF UK? Vidím zde dvě roviny úvah. První je rovina týkající se možností distanční výuky v rámci bě Rozhodně bychom některé formy distanční výuky rádi zařadili do běžné výuky. Tady ovšem bud záležet na platných předpisech, které s tím prozatím u prezenční formy studia příliš nepoč celouniverzitní diskuze jsme podpořili myšlenku umožnit určité využívání distanční výuky i studiu. Velký potenciál vidíme v programech pro zahraniční studenty. Už na podzim nabídnem Studies kompletně distančně. Jsme zvědaví na zájem zahraničních studentů, kteří by k nám j nemohli z řady zemí přijet. A ta druhá vámi zmíněná rovina? Druhou rovinu tvoří připravenost na potenciální další krize, jež by si vyžádaly neplánovan distanční výuce – podobně jako v tomto semestru. Na této rovině jsme se rozhodli vytvořit pracovníků pro distanční zkoušení. Každá základní součást nominuje jednoho kolegu, který b proškolen v realizaci distančního zkoušení. Měli bychom tak být připraveni – v případě pot zkouškovém období zajistit i závěrečné zkoušky distanční formou. A v případě personálních, finančních zdrojů by FF UK ráda podpořila vznik a rozvoj dalších předmětů vyučovaných dist