Právníci v e-výuce obstáli, zvažují i televizní ministudio ****************************************************************************************** * Právníci v e-výuce obstáli, zvažují i televizní ministudio ****************************************************************************************** „Každý dělal, co mohl – bez ohledu na věk a na technické znalosti,“ komentuje e-learning v koronavirové krize JUDr. Věra Honusková, Ph.D., členka kolegia děkana Právnické fakulty UK patřila k těm fakultním pilířům, na nichž právníci od jara „stavěli“ vynuceně rychlý přech setkávání do převážně elektronické výuky a v rozhovoru pro Forum přibližuje zvláštní zkuše akademici letos vystaveni. Jak v březnu zareagovala „práva“ na náhlou nemožnost kontaktní, osobní výuky? Právnická fakulta UK reagovala především rychle, až mě to překvapilo. Zadání učit online j podstatě souběžně s uzavřením školy, a jen pár dnů nato jsme dostali manuál, kde byly odka jednotlivým platformám. Bylo to nějak centralizováno? Z mého hlediska bylo dobře, že fakulta nechala hodně věcí na nás. V tom zmatku, kdy mnoho ještě pečovalo o své děti či se snažilo pomoci starším rodičům – a další se zase museli kv zdravotním omezením snažit vyhnout všemu rizikovému – bylo dobré, že jsme si mohli vybrat způsob výuky; nemuseli jsme se vejít do jednoho „mustru“, ale k té volnosti jsme dostali n netápali, případně netápali dlouho. Co jste volila vy? Naštěstí jsem už nějaké webové prostředí používala, takže byl přechod trochu snazší. Jen j nepřátelila s Moodlem, ale přes léto to budu muset napravit (usmívá se) a přehodím si kurz anebo do platformy MS Teams. Kolegové z některých jiných kateder byli připraveni dokonce i a přechod na online výuku jim nedělal problém takřka vůbec. Kolegové z vedení PF UK navíc skupinu studentů – dobrovolníků. Ti prostřednictvím emailů pomáhali; mohli jsme se na ně o o radu a technickou podporu při výuce. A měli jsme i možnost podpory od naší metodičky výu na to zpětně dívám - pokud jsme chtěli, mohli jsme si docela dobře zmenšit množství domněl problémů. Ale ono to nebylo lehké ani tak. Zmínila jste Moodle, MS Teams. Které nástroje se vám nejvíce osvědčily? Na fakultě jsme využívali různé nástroje. Záleželo asi trochu na tom, co už si předtím vyu vyzkoušeli. A výběr prostředí pak zásadně ovlivnil způsob, jakým učili. Pokud budu hovořit jsem po studentech k seminářům z mezinárodního práva každý týden vypracování několika otáz jim pak nahrávala video zpětnou vazbu v Zoom. V té zpětné vazbě jsem používala powerpointo již jsem měla na ten původní seminář připravenou – jen jsem si ji musela trochu přepracova při běžné výuce jsem proklikávala na videa, ukazovala věci v materiálech... Proč právě Zoom? Hodně se mi u Zoom líbilo, že jsem mohla sdílet obrazovku a na ní materiály, ukazovat na v zapotřebí pro zdůraznění látky. A na tu zpětnou vazbu se studenti ideálně, pokud jsme všic včas, podívali den před seminářem. Seminář v Zoom byl už jen k otázkám, které je napadly p tématu a sledování té mé zpětné vazby. Byli nějací pedagogové, kteří se stali „tahouny“ distanční výuky? U nás běží hodně věcí po katedrách. Já osobně byla s kolegy z mojí katedry v kontaktu pomě někteří kolegové z jiných kateder to měli stejně, jinde zas jinak. Vždycky to bylo katedra některých katedrách byli v kontaktu hodně, výuku zvládali bez problémů a případné překážky že zkušenější pomáhali těm, kdo s online nástroji dosud pracovali jen málo. O konkrétních ale věřím tomu, že byli. Proděkan PF UK Marek Antoš: „Leckdo jsme se o leccos ,distančního´ snažili, ale kolegyně H toho vyzkoušela víc, takže myslím dovede nabídnout komplexnější pohled,“ doporučil k rozho Objevovaly se překážky? Překážky nastaly. Počínaje tím, že někteří neměli doma počítač anebo ho museli sdílet s dě učily online; jiní nebyli tak sžití s internetem, přes pomalé připojení až po neznalosti n Ale přišlo by mi divné, kdyby žádné problémy nenastaly. Jaké máte hlavní poznatky z nuceného přechodu na e-learning? Odnáším si hlavně dojem, že byl nucený přechod na e-learning nesmírně náročný. Musela jsem všechny kurzy úplně od začátku. Z původního plánu zůstal cíl, základy prezentací a pracovn jsem vymyslet, jak studenty motivovat, jak udělat výuku zábavnou pro sebe i pro ně. Celé z uvědomila jsem si, že i tohle jde. Jen je třeba se znovu podívat na cíle, metody, na nástr Uvědomila jsem si, že výuka online neznamená pouhé překlopení toho, co děláme kontaktně, n je to kompletně jiný způsob, jiné pojetí. Ale udělali jsme nakonec na dálku i moot court ( řízení) a bylo možné v jisté míře konat i praxe. Nečekala jsem to a příjemně mě to překvap Chyběli vám „živí“ studenti a případně kdy nejvíce? Živí studenti mi chyběli moc. Ráda učím a ráda se studenty diskutuji, ráda s nimi pracuji ráda se dívám na to, jak v našem oboru „rozkvétají“ a na konci semestru jsou úplně jinde n Brala jsem zpočátku online výuku jako nutné zlo, která mi ale nemůže plně nahradit osobní studenty. A ten pocit „nutného zla“ se týká právě té odtažitosti, té vzdálenosti od reálné Nejtěžší pro mě bylo natáčení video zpětných vazeb. To jsem mluvila do prázdna a připadala nějakém ilegálním vysílání Rádia 1 před třiceti lety, kdy začínalo nahoře na Letné „pod St Máte nějaké originální příběhy z PF UK, případně opravdu neotřelé nápady? Myslím, že na PF UK probíhala výuka obdobně jako na fakultách jiných. Každý dělal, co mohl na věk, na technické znalosti... Za moc dobrý nápad považuji zmíněnou skupinku studentů; a bylo. Kolega mi říkal, že se na ně obrátilo přes třicet učitelů, jimž pomohli s natáčením s návody a podobně. Moc zajímavé mi vlastně přišlo i to, co se dělo mimo výuku: dobrovolni vzájemná pomoc. Myslím, že vzájemná pomoc byl leitmotiv i toho, co dělala PF UK jak směrem dovnitř, tak i vyučující mezi sebou, případně studenti mezi sebou, a vlastně to do určité i na ose vyučující a studenti, to byla ta emailová adresa pro případnou pomoc. Naše fakult právě jako ono společenství – ne izolovaní lidé, ale ti, kdo se snaží řešit věci spolu. Jak se dá zkoušet na dálku? Dařilo se vám to nějak? Zkoušení na dálku jde. Vidím v něm – a zejména u ústního zkoušení – řadu „ALE“, a vím, že nemálo kolegů z naší fakulty... Mně osobně u takových ústních zkoušek vadí, že vidím špatn neumím zachytit, co znamenají odmlky studenta a zrak upřený na delší dobu mimo obrazovku, nejlepší vůli zajistit dokonalé technické provedení a podobně. Asi by bylo nutné přejít tř book zkoušky, celé je pojmout jinak. Ale vím, že na dálku proběhly i klauzurní práce, mnoh vyzkoušeno. O zkoušení na dálku se na PF UK vedlo mnoho debat, řešila se i možnost komisí, lidí přítomna na fakultě a část připojena přes notebook, což snad také proběhlo. Využijete nějak získaných poznatků do budoucna ve výuce na právech? Já osobně poznatky rozhodně využiji. Už tu novou přípravu jsem dělala s tím, že ji použiji letech. Třeba otázky, na které měli studenti připravit odpovědi, mi přišly vhodné pro využ klasické kontaktní výuce. Stejně tak natáčení. Patrně bych netočila úplně celé přednášky, tematická videa, která slouží k ozvláštnění. Prostě jako doplněk. Právnická fakulta UK chc také; probírají se na komisi pro otázky studia a vím, že tam kolegové chtějí něco využít d provozu. A také chtějí rozšířit kapacity pro natáčení videopřednášek, takže budeme mít mož malé studio (směje se).