Nový obor vychová experty na strategickou komunikaci ****************************************************************************************** * Nový obor vychová experty na strategickou komunikaci ****************************************************************************************** Zájemci mají příležitost studovat nový a atraktivní obor. Na Fakultě sociálních věd UK zah program Strategická komunikace, který přibude jako další možnost na tamním institutu k žur a mediálním studiím. Garantkou je docentka Denisa Hejlová. „Způsob výuky a studijní kuriku konzultovala i na Kolumbijské univerzitě v New Yorku, kde jsem působila v rámci programu F Hejlová, jež má zkušenosti také z pobytu na japonských univerzitách; experti budou v konta Wasedou. Podle specializovaného serveru Mediář [ URL "https://www.mediar.cz/na-fsv-uk-se-otevira-ma strategicka-komunikace/?fbclid=IwAR2MvZpfm8yjT5iIXk4jQgYA_UzcrLrO22qhIYNNq5Q-0jiIxljqmKf1Y vyučovat strategickou komunikaci jako první veřejná vysoká škola v České republice. Kromě katedry, budou studentům předávat znalosti i zkušenosti Jan Halada, Marek Vranka, behavior Petr Houdek, členka kolegia rektora Anna Shavit, Ladislav Báča (dlouholetý šéf české poboč marketingu ve společnosti T-Mobile) nebo Martin Ayrer, někdejší mluvčí české vlády. První studenty již obor, který startuje 1. října s novým akademickým rokem, má. „V prvním padesát studentů, poptávka je zhruba čtyřikrát vyšší,“ líčí docentka Hejlová, která poskyt obsáhlý rozhovor nejen o důležitosti strategické komunikace. Zní to pěkně, ale co je to vlastně „strategická komunikace“? Velmi jednoduše řečeno – strategická komunikace pomáhá různým organizacím dosahovat jejich instituce potřebuje od společnosti určitý souhlas s tím, aby vůbec mohla existovat, my tom to operate“. A k tomu potřebuje neustále komunikovat s různými skupinami lidí: například s kteří mohou jejich oblast působení vymezovat, nebo s novináři, se svými zákazníky, zaměstn odpůrci. Není ale jen „hlásnou troubou“; zasahuje do celkového řízení organizace a směřuje ji i do co by měla či naopak neměla dělat. Využívají – nebo by ji využívat měly – nejen firmy, ale organizace, státní či veřejné instituce. Proč jste se rozhodli, že je zapotřebí ji vyučovat jako magisterský obor na FSV UK? Souvisí to s překotným rozvojem digitální komunikace a komunikačních technologií v posledn letech. Svět je v současnosti propojený, jako nikdy předtím – ale to neznamená, že je také Naopak, komunikace s sebou přináší možnost lidi spojovat, tak i rozdělovat. Svět je složit problémy se v něm orientovat. V té kakofonii zvuků je čím dál těžší a složitější se komuni obzvlášť, když máte seriózní téma, ne jen nějakou senzaci. Strategická komunikace pomáhá organizacím najít způsob, jak si ve světě najít své místo, j příběh a říci ostatním, k čemu jsou dobří, v čem jim mohou pomoci. K tomu je zapotřebí umě k cíli a spolupodílet se na vedení, to je ta strategická část, a znát i nástroje nebo způs dostat, tedy tu taktickou část. Ta už je dnes vzhledem k technologickému pokroku tak složi vyrůstá nová generace profesionálů. Aha. Jaké přednášky či semináře studentům nabídnete? Základem oboru je výuka strategické komunikace a teoretické zázemí komunikačních studií, s řízení a rozhodování, analýza a predikce trendů a podobně. Náš obor vychází ze společenský potřebujete do hloubky znát určité aspekty z psychologie, ekonomie, sociologie nebo polito jsme ale zařadili i statistiku a důležitou součástí je samozřejmě také kritické myšlení a Jak je obor garantován? Kdo jej bude kromě vás vyučovat? Jmenujte prosím. Jsem velmi ráda, že se můžu jako garantka tohoto nového oboru opřít o své kolegy a kolegyn jádro naší katedry marketingové komunikace a public relations, například odbornice na ling Klabíková Rábová a Soňa Schneiderová, na psychologii a behaviorální ekonomii Marek Vranka ekonomii Petra Koudelková či Petr Koblovský, na politologii Anna Shavit a Marcela Kondrádo a marketingovou komunikaci Tereza Ježková, Ladislav Báča a Jana Rosenfeldová. Historii a e garantuje Jan Halada, který má rovněž obrovský lidský nadhled a nebála bych se ani použít Budeme klást velký důraz na to, aby naši absolventi a absolventky nebyli jenom „lidi od fo měli vnitřní integritu a kritické myšlení. Protože etické výzvy jsou v našem oboru velké – využívání osobních dat, umělé inteligence nebo psychologických poznatků a podobně. Inspirovali jste se někde v zahraničí? Kde taková výuka probíhá a kdo v ní exceluje? Určitě. O vzniku strategické komunikace jako samostatného oboru se začalo v akademických k zhruba po přelomu tisíciletí převážně mezi vědci v komunikačních studiích, konkrétně v pub Dá se říci, že mezi některé hlavní osobnosti patří moji kolegové ze zahraničí, s nimiž spo skoro deset let například na mezinárodním výzkumu European Communication Monitor, jako je Ansgar Zerfass, Slovinec Dejan Verčič, nizozemská profesorka Betteke van Ruler a mnozí dal patnáct let spolupracujeme s University of Missouri, kde se strategická komunikace učí a m například s Margarett Duffy, která patří k ikonám v našem oboru. Sama jste působila na univerzitách v Japonsku i USA. Setkala jste se s oborem i tam? Ano, konzultovala jsem způsob výuky a studijní kurikulum před pěti lety i na Kolumbijské u New Yorku, kde jsem působila v rámci programu Fulbright jako hostující výzkumnice. V Japon ke komunikaci trochu jiný, takže přímo tento obor se tam neučí, ale jsme v kontaktu zejmén tokijskou univerzitou Waseda, která má v komunikaci a žurnalistice velmi dobré renomé. Co dalšího plánujete? Jak se budete rozvíjet? Teď se budeme soustředit hlavně na to, jak novému oboru vdechnout život, a to i v těsné sp doktorandy a studenty. Pak bychom rádi nabídli kurzy pro profesionály z praxe, kteří si po vzdělání v komunikaci ke své expertíze – například pro vědce, kteří se zabývají populariza komunikaci v oblasti zdraví, státních institucí a podobně. A samozřejmě se budeme také věn teoretické stránce rozvoje oboru, tak v jednotlivých oblastech, například zdravotní komuni komunikaci, behaviorální ekonomii a podobně. Komu bude toto studium určeno? Preferujete bakaláře žurnalisty, marketéry, PR? Letos už máme za sebou první přijímací zkoušky a jsem moc ráda, že se nám podařilo přiláka „domácí“ absolventy bakalářského programu marketingová komunikace a public relations, ale bakalářských oborů z politologie, sociologie nebo ekonomie. Poptávka byla dost vysoká a uc kvalitní, takže bychom jich rádi vzali i více, ale narážíme na kapacitní limity. V prvním padesát studentů, poptávka je tak zhruba čtyřikrát vyšší. Jak a kde se mohou uplatnit vaši absolventi? Předpokládáme, že naši absolventi nastoupí jako komunikační profesionálové do celé škály f a to do středních nebo vyšších manažerských pozic. Věřím, že do budoucna si stále více org uvědomovat, že „nelze nekomunikovat“, jak řekl kdysi americký psycholog rakouského původu Naše absolventky a absolventy tak vidím například ve velkých firmách, kulturních organizac to doufám hodně – třeba i ve vládě a státní správě, jejíž komunikaci by mohli jednou pomoc zlepšit. ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Doc. PhDr. Denisa Hejlová, Ph.D. Odbornice na public relations a strategickou komunikaci. Mediální studia a následná doktor University of Foreign Studies, jako výzkumnice působila na Columbia University v New Yorku katedru. Pravidelně publikuje, vychovává dvě děti.