Chceme udržet špičkovou úroveň výuky jako před „koronakrizí“, říká nový děkan MFF ****************************************************************************************** * Rokyta: Chceme udržet špičkovou úroveň výuky jako před koronakrizí ****************************************************************************************** Docent Mirko Rokyta má před sebou výzvu, s níž se žádný jeho předchůdce hned po nástupu do nepotýkal. Potřebuje zabezpečit chod Matematicko-fyzikální fakulty i za této zcela výjimeč zajistit takové podmínky pro výuku, aby průběh koronavirové krize co nejméně ovlivnil její to bude jen trochu možné, pokusíme se obnovit prezenční výuku v částečné formě, a předevší prvních ročníků,“ říká nový děkan MFF UK. Jak se vám sedí v křesle děkana? Točí se mnohem rychleji, než jsem předpokládal, když jsem před rokem a něco začal uvažovat Děkani se u nás na fakultě historicky mění v noci z 5. na 6. září a už v několika minulých žezlo slavnostně předávalo při tradičním úvodním soustředění prvních ročníků na Albeři (vý UK poblíž Nové Bystřice v oblasti zvané Česká Kanada, pozn. red.). Letos byla akce z hygie zrušena, a tak jsem skočil v pondělí 7. září za děkanský stůl rovnýma nohama a okamžitě zv se bude v zimním semestru učit, jak a co zpočátku vyučovat prezenčně, kdy a za jakých podm hybridní nebo distanční vzdělávání. Prozradíte podrobnosti? Téměř ihned po nástupu do funkce jsem jmenoval dočasný Krizový štáb MFF UK. První dvě schů a dále se budeme scházet nejspíše jednou za týden či dva, ale třeba i častěji, podle vývoj se v současné době mění velmi rychle. Až do 18. září jsme měli za cíl v co největší míře u výuku, pokud ne pro celou fakultu, určitě alespoň částečně u prvních ročníků, protože si m tyto studenty je přechod ze střední školy na vysokou velký šok. Kdyby šli rovnou „na dista ve studiu velice špatně orientovat a mohlo by to mít na ně negativní dopad. Plán tedy byl je rozdělit je do menších skupin a učit jeden předmět paralelně? Například. Anebo přenášet velkou přednášku, typicky pro 100 až 200 studentů online, a prez cvičení. To by si určitě vyžádalo značné zásahy do rozvrhu, abychom vyloučili situace, že po online přednášce následuje prezenční cvičení, na něž by například studenti z kolejí nes Naše rozvrhová komise byla připravena a na základě informací od pedagogů chtěla zahájit hn září přípravu alternativního rozvrhu. Ten sice po centrálním vyhlášení distanční výuky nen aktuální, ale na jeho přípravě chceme i nadále pracovat, abychom jej měli k dispozici pro k částečnému uvolnění, které by umožnilo na hybridní výuku přejít. K vrcholové pozici děkana jste směřoval už od své promoce na Matfyzu. Učil jste zde, vedl matematické analýzy a posledních osm let byl členem kolegia děkana. Vypadá to tak, ale na funkci proděkana, natož děkana jsem původně rozhodně nepomýšlel. Oče poté, co skončím ve vedení katedry, se opět vrátím k přednášení, které mě velice baví a bu Učit tedy teď neplánujete? Určitě ne tento první rok. Nebudu se účastnit ani konferencí a výrazně omezím případné zah chci se plně věnovat vedení fakulty. Po roce se uvidí. Proč jste již před lety omezil výuku a začal se věnovat administrativě? K postu vedoucího katedry jsem svým způsobem přirozeně směřoval už jako řadový člen katedr předchozí šéf oznámil, že by byl rád, abych se stal jeho nástupcem. Po vedení katedry jsem věnoval pouze výuce a vědecké práci. Pak mě ale oslovil tehdejší kandidát na funkci děkana s návrhem být členem jeho kolegia. Dobře jsem ho znal a nabídka mě tehdy potěšila. Přijal v jeho týmu osm let. Další posun přišel před zhruba dvěma lety, kdy mě velice překvapilo, mnou začalo chodit s otázkou, jestli bych nechtěl kandidovat na děkana. Takže podnět přišel z vnějšku? Částečně ano, nechal jsem se ale „ukecávat“ skoro rok. Nechtěl jsem původně… Ne že bych se odpovědnosti, šlo spíš o to, že těch osm let „proděkanování“ bylo poměrně náročných a myšl stanu běžným akademikem, budu si učit, povídat se studenty a psát články, mě hodně lákala. pozice děkana doslova administrativní nářez, jinak se to nedá říct. Konkrétně teď mi napří nikoli nedůležitých e-mailů denně. Jak volba děkana probíhá? Akademický senát na podzim vypíše volby, to je takový oficiální startovní výstřel. Ale už dva roky před koncem funkčního období úřadujícího děkana, začíná na fakultě takové neformá kdy se opatrně zjišťuje, kdo bude kandidovat, kdo chce kandidovat, bude vůbec někdo kandid oslovovat…? Uzávěrka přihlášek byla na začátku dubna, já se do voleb přihlásil v únoru a č následovat. Nikdo vás ale nevyzval. Upřímně řečeno, fakt, že jsem se přihlásil sám, byl na jednu stranu projevem jakési důvěry fakultní veřejnosti, na druhou stranu jsem se docela těšil na to, že nás bude víc. Vnímal možná dokonce i trochu silněji, pokud by se soutěže zúčastnilo více kandidátů. Podpořilo vás nakonec přes dvě stě akademiků. To, že se sešel více než šestinásobek potřebného počtu podpisů, mě také velice překvapilo, za nikým s žádostí o podpis nechodil. Napsal jsem pouze vzor podpisového archu, který jsem proděkanům s tím, že pokud má někdo zájem podpořit mou kandidaturu, ať tak učiní. A pak se senátu cestou přes vedoucí pracovišť scházely tyto podepsané listy. Už víte, kdo budou členové vašeho kolegia? Věděl jsem to už před samotnou volbou a v okamžiku volby to věděla i celá akademická obec jsem jména předem zveřejnil. Udělal jsem trošku jiné uspořádání, než bylo za předchozího d tvořili proděkani, tajemník a takzvaní koordinátoři různých důležitých oblastí činnosti fa problematika a podobně. Mně se zdálo, že v současné době bující administrativy bude koordi více, nechtěl jsem však příliš rozšiřovat samotné vedení fakulty. Rozdělil jsem proto svůj vedení MFF UK, tedy proděkany a tajemníka, a dále na rozšířené kolegium děkana, což je nov poradní orgán vedení, v němž jsou nejen zmínění koordinátoři, ale i další představitelé dů fakultního života, kteří mohou být do tohoto rozšířeného kolegia operativně povoláváni. Pl máme, doufejme dočasný, Krizový štáb. Co teď aktuálně řešíte? Kromě problémů spojených s výukou také ve spolupráci s tajemníkem, vedoucí hospodářského o skupinami IT vymýšlíme, jak zabezpečit administrativní chod fakulty a zorganizovat pracovn na děkanátu. Uvažujeme například o střídavých směnách, protože některé záležitosti nelze v zároveň střídáním pracovních skupin vzniká menší riziko případné karantény celých oddělení Rozšířili jste možnosti distanční výuky ve srovnání s jarem? Pokročili jsme například v nákupu kamer a techniky určených pro online přenos z poslucháre totiž ponechali v prostorách, na něž jsou přednášející zvyklí. Výklad z učebny je pro někt jen pohodlnější, než kdyby se natáčeli v kanceláři nebo doma a kamera musela snímat poznám tabletu. I s touto možností však nadále počítáme. Dále jsme vybavili hlavní zasedací místn (Areál Karlov, Ke Karlovu 3, Praha 2, pozn. red. ) duplexovým přenosovým systémem. Stabiln streamovacími možnostmi je také vybavena největší posluchárna našeho nového pavilonu IMPAK iforum.cuni.cz/IFORUM-16817.html"] v Troji. Výuka by tedy měla být kvalitnější, než byla v první „koronavlně“ na jaře. Chtěli bychom. Ideálně by měla být na stejné úrovni jako před koronakrizí. S tím souvisí i „péče“ o studenty prvních ročníků, jimž už tradičně chceme přestup ze středních škol na Ma ulehčit nabídkou úvodních kurzů, případně i „doučovacích“ seminářů pro ty, kteří cítí urči Pomoci by mohl i statut tutorů či mentorů, který se chystají na některých pracovištích pos špičkovým studentům chceme i nadále umožnit účast na speciálních řešitelských seminářích, nadání efektivně rozvíjet. ▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ Doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc. Narodil se v roce 1962 ve Vsetíně, kde vystudoval gymnázium. V roce 1985 promoval na MFF U proděkan pro matematiku.